View : 737 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor한종임-
dc.contributor.author권이경-
dc.creator권이경-
dc.date.accessioned2016-08-25T11:08:05Z-
dc.date.available2016-08-25T11:08:05Z-
dc.date.issued2011-
dc.identifier.otherOAK-000000067849-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186334-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000067849-
dc.description.abstract본 연구에서는 대학생 학습자 30명을 대상으로 구조화된 코퍼스(structured corpus)와 학습자 맞춤형 코퍼스(customized corpus)를 활용한 영어 쓰기의 효과에 대해 살펴보았다. 보다 구체적으로, 코퍼스 유형에 따른 집단 간 영어쓰기의 단어 선택 및 영어표현, 정확성, 내용에 향상 및 차이가 있었는지를 알아보았다. 구조화된 코퍼스는 Concord Writer 2를 활용하였으며, 학습자 맞춤형 코퍼스는 구글의 Custom Search Engine을 활용하였다. 이때, 학습자 맞춤형 코퍼스는 주제와 관련된 200여개의 사이트를 링크하여 연구자가 직접 제작하였다. 모든 연구 참여자들을 대상으로 사전평가를 실시하여 그 점수를 바탕으로 동일한 두 집단을 나누었고, 코퍼스 활용 교육 후 두 집단은 각각의 코퍼스를 활용하여 영어 작문을 하였다. 코퍼스를 활용한 영어 쓰기가 끝난 후, 사후설문과 사후 심화설문을 실시하여 코퍼스 유형에 따른 영어쓰기에 대해 학습자가 가지는 태도에 대해서도 살펴보았다. 본 실험을 통해 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 코퍼스 유형이 단어 선택이나 영어표현에 미치는 영향을 살펴본 결과, 구조화된 코퍼스를 활용한 그룹은 단어 선택이나 적절한 영어 표현의 사용에 통계적으로 유의미한 향상이 있었으나 학습자 맞춤형 코퍼스를 활용한 그룹은 향상이 일어나지 않았다. 학습자 맞춤형 코퍼스를 활용한 그룹의 경우, 오히려 코퍼스를 사용하지 않은 사전 평가점수가 코퍼스를 활용한 사후평가 점수보다 높았다. 즉, 구조화된 코퍼스는 영어 쓰기에 있어서 단어 선택 및 적절한 영어 표현사용에 도움이 되는 반면 학습자 맞춤형 코퍼스는 크게 도움이 되지는 않는다는 것을 알 수 있다. 둘째, 코퍼스 유형이 영어 쓰기의 정확성에 미치는 영향을 살펴본 결과, 구조화된 코퍼스를 활용한 그룹은 정확성에 향상이 있었으나, 학습자 맞춤형 코퍼스를 활용한 그룹은 향상이 일어나지 않았다. 단어 선택 및 적절한 영어 표현 사용의 채점 항목에서와 마찬가지로, 정확성의 항목에서도 학습자 맞춤형 코퍼스 활용그룹은 코퍼스를 활용하지 않은 사전평가보다 코퍼스를 활용하여 글을 쓴 사후평가의 점수가 다소 떨어졌다. 다시 말해서, 구조화된 코퍼스는 영어쓰기의 정확성에 도움이 되는 반면, 학습자 맞춤형 코퍼스는 정확성에는 그다지 도움이 되지 않다고 결론내릴 수 있다. 셋째, 코퍼스 유형이 영어 쓰기의 내용에 미치는 영향을 살펴본 결과, 두 집단 모두 영어 쓰기의 내용적인 면에서 향상이 있었던 것으로 나타났다. 그러나 두 집단 간에는 유의미한 차이가 없었다. 즉, 구조화된 코퍼스와 학습자 맞춤형 코퍼스 모두 영어 작문의 내용적인 면에 도움이 되었다고 결론 내릴 수 있다. 따라서, 코퍼스 유형이 영어쓰기에 미치는 효과를 정리해보면, 구조화된 코퍼스 활용 집단은 영어 쓰기의 단어 선택 및 적절한 영어 표현 사용, 정확성, 내용적인 면에서 모두 향상이 이뤄졌다. 하지만, 학습자 맞춤형 코퍼스를 활용한 집단은 내용적인 부분에서만 향상이 있었다. 넷째로, 코퍼스 유형이 학습자의 반응이나 태도에 미치는 영향을 살펴본 결과, 두 코퍼스 활용 집단의 사전·사후 설문결과는 비슷하였고 대체로 모든 설문 문항에서 긍정적인 응답을 하였다. 보다 구체적으로 설문결과를 분석하고자, 설문문항의 내용에 따라 영어 작문에 대한 평소 생각과 코퍼스를 활용한 영어 작문, 그리고 영어 쓰기에 대한 학습자의 정의적 태도와 관련한 설문 문항으로 나눴다. 영어 작문에 대한 평소 생각과 영어 쓰기에 대한 학습자의 정의적 태도에 대한 설문은 코퍼스 유형에 따른 집단 내와 집단 간 차이가 거의 없었으나, 코퍼스를 활용한 영어 작문에 대한 몇 개의 설문문항에서는 사전설문과 사후 설문간의 차이가 있었다. 학습자 맞춤형 코퍼스 활용 집단은 사전 설문보다 사후설문에서 더 긍정적인 응답을 한 반면, 구조화된 코퍼스 활용 집단은 사전설문보다 사후설문에서 다소 부정적인 응답을 하였다. 더불어, 코퍼스 유형에 따른 영어 쓰기의 학습자 반응 및 태도에 대해 보다 구체적으로 파악하고자 서술형 문항의 심화 설문을 분석하였다. 분석결과, 구조화된 코퍼스의 가장 큰 장점은 다양한 예문을 제공하여 학습자들이 영어 쓰기 과정 중 단어나 문법사용에 많은 도움을 주는 브라운 코퍼스 기능이며, 단점은 코퍼스의 예문이 너무 많아서 원하는 문장을 찾기 어려운 것으로 나타났다. 한편, 학습자 맞춤형 코퍼스는 주제에 대한 아이디어를 얻는데 가장 효과적인 반면, 학습자가 쓰고자 하는 표현이 코퍼스에 그대로 제시되어 있는 경우 문장을 변형하지 않고 그대로 가져와 사용하게 됨으로 잘 못된 습관을 기를 수 있다는 점이 단점으로 지적되었다. 그러나 서로 다른 코퍼스를 활용한 집단 모두 앞으로 영어 쓰기에서 코퍼스를 활용하고 싶다고 응답하였다.;Corpora and concordancers are now widely recognized as significant resources for L2 teaching and learning. Recently, corpus technology has demonstrated great potential for second language writing instruction by integrating vocabulary, grammar and discourse patterns of given types of writing into the teaching of L2 writing. While many corpus studies have mainly focused on genre-based text analysis and materials development, relatively few studies have examined students' writing experiences in association with corpus use. Moreover, the previous studies did not fully illuminate students' corpus use in L2 writing, thus resulting in a limited understanding of the role of corpus use in student writing development. Therefore, this study set out to investigate the effectiveness of using structured corpus and customized corpus on Korean university students' writing performance and learning attitude. To that end, an experiment was conducted for two weeks with 30 university students. The students were divided into two groups by the first essay score: One group used structured corpus (Concord Writer 2), and the other group used customized corpus (Google CSE). All the students wrote two essays which topics are related to using Internet and computers. The main results obtained from this study are as follows: First, the results of pre- and post- test analysis showed that students in the structured corpus use group obtained more significant improvement in the word choice than those in the customized corpus use group. To be specific, the structured corpus use group showed meaningful improvements in the word choice, while the customized corpus use group did not show any improvements in word choice. Upon these findings, a conclusion can be drawn that the structured corpus (Concord Writer 2) developed word choice and expression in writing, while the customized corpus was not effective in improving word choice and English expression. Second, students from the structured corpus use group showed improvements in accuracy. However, students in the customized corpus use group did not benefit from corpus use for accuracy. Therefore, structured corpus was more effective in improving accuracy than customized corpus. Third, students from both the structured corpus use and customized corpus use groups showed improvements in content. However, there were no significant differences in the extent of improvement between the two groups. That is, both of the structured corpus use and customized corpus use groups have positive effects on getting ideas for content. Forth, the results of the questionnaire indicated that the attitude toward using structured corpus and customized corpus in L2 writing were significantly positive. To be specific, the results of pre- and post- questionnaires analysis showed that students in the customized corpus use group responded that they have gained more confidence in writing that those in the structured corpus use group. In addition, questionnaire analysis revealed that the most noticeable feature of structured corpus is the Brown corpus and the great strength of customized corpus is to getting ideas for content. On the other hand, students in the structured corpus use group pointed out that analysis of corpus data is a difficult and time-consuming process. The biggest drawback for customized corpus is that students can have a possibility to plagiarize ideas and sentences from it. However, students in both groups responded that they will use the corpus when writing. As suggested above, using structured corpus and customized corpus is an effective way to develop students' writing skills and positive attitude toward English writing. Corpus can be used not only as a linguistic resource that helps students to solve language problems, but also as an important tool that encourages learners to become more independent writer. Learners with corpus use can enhance the learners' writing experiences and their confidence, and thus contribute to their overall writing development. Therefore, when teaching writing skills, teachers should encourage students to use corpus in writing. Also, it is necessary to develop English pedagogic corpus which can be a useful tool in the L2 writing.-
dc.description.tableofcontentsI. 서론 1 II. 이론적 배경 4 A. 영어교육과 코퍼스 4 B. 구조화된 코퍼스 6 C. 학습자 맞춤형 코퍼스 8 E. 선행연구 10 1. 코퍼스를 활용한 제 2언어학습 10 2. 코퍼스를 활용한 영어 쓰기 학습 14 III. 연구 방법 18 A. 연구 질문 18 B. 연구 대상 18 C. 연구 도구 21 1. 사전 설문지 및 평가지 21 2. 구조화된 코퍼스 22 3. 학습자 맞춤형 코퍼스 23 4. 사후 설문지 및 사후 심화 설문지 25 D. 연구 절차 26 1. 실험 이전 절차 27 2. 실험 절차 및 주요 활동 29 3. 실험 이후 절차 30 E. 자료 분석 방법 31 1. 사전 평가 및 영어 쓰기 채점 31 2. 통계 처리 33 F. 연구의 제한점 34 IV. 연구 결과 및 논의 35 A. 코퍼스의 활용이 영어 쓰기에 미치는 영향 35 1. 코퍼스의 활용이 영어 단어 및 표현에 미치는 영향 36 2. 코퍼스의 활용이 영어 쓰기의 정확성에 미치는 영향 38 3. 코퍼스의 활용이 영어 쓰기의 내용에 미치는 영향 39 B. 코퍼스를 활용한 영어 쓰기 활동에 대한 설문 결과 41 1. 코퍼스를 활용한 영어 쓰기 사전사후 설문 결과 41 2. 심화 설문 분석 결과 51 V. 결론 및 제언 55 참고문헌 58 부록 63 ABSTRACT 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent1055682 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title구조화된 코퍼스와 학습자 맞춤형 코퍼스 활용이 대학생 학습자의 영어쓰기와 태도에 미치는 영향-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Effects of Using Structured Corpus and Customized Corpus on Korean University Students' English Writing Performance and Learning Attitude-
dc.creator.othernameKwon, Yi Gyung-
dc.format.pagexi, 77 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 영어교육학과-
dc.date.awarded2011. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE