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Dictogloss 활동이 성인학습자의 영어듣기와 관용어 습득에 미치는 영향

Title
Dictogloss 활동이 성인학습자의 영어듣기와 관용어 습득에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Dictogloss On Adult Learners' Listening and L2 English Idioms
Authors
김세희
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은주
Abstract
현대사회가 국제화와 정보화 되어감에 따라 영어 의사소통에 중요한 요소인 영어듣기와 영어 관용어(idiom) 능력의 중요성이 나날이 커져가고 있다. 그러나 실제 영어교육현장에서의 듣기 지도는 전통적인 듣고 단답형의 문제에 답하는 형식을 크게 벗어나지 못하고 있는 실정이어서 듣기는 수동적인 기능이라는 인식을 극복하고 있지 못하다. 영어 관용어 교육 역시 그 중요성에 비해 양적으로 부족하며 방법적으로도 부적절하다고 지적되고 있고(목종옥, 2005; 이혜원, 2004) 학습자들은 관용어를 어렵게 인식하고 있다. 따라서 이러한 영어듣기와 관용어 학습의 중요성을 고려할 때 보다 효율적인 듣기 지도와 관용어 지도 연구가 필요하다. 따라서 본 연구는 듣기 수업에 dictogloss를 활용하여 듣기와 관용어에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 그리고 이 연구의 결과를 토대로 교육적인 시사점을 찾아내고 성인 학습자의 영어듣기와 관용어 향상에 기여하고자 한다. 이와 같은 연구 목적을 위해 대학생과 대학원생 24명을 대상으로 실험을 실행하였다. 실험 진행은 전통적인 듣기 수업을 하는 집단과 dictogloss 수업을 하는 집단으로 나누어 총 10차시에 걸쳐 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, dictogloss 활동이 학습자의 영어 듣기 능력에 미치는 영향을 살펴본 결과, dictogloss 활동이 이루어진 실험 집단의 영어 듣기 점수의 향상은 보이지 않았다. 이는 영어 듣기 능력의 향상이 장기간의 학습을 요한다고 가정할 때, 본 실험의 짧은 실험 기간 때문일 수 있다. 상·하위 수준별 영어듣기 점수의 변화를 보면, 상위 학습자의 듣기 점수 향상도보다 하위 학습자의 듣기 점수 향상도가 더 큰 점으로 미루어 볼 때, dictogloss 활동이 하위 학습자의 듣기 능력에 보다 더 효과적임을 알 수 있다. 둘째, dictogloss 활동이 학습자의 관용어 습득에 미치는 영향을 알아본 결과, 실험 집단의 사전·사후 점수의 향상이 유의미하였다. 또한 상위학습자 집단이 하위 학습자 집단보다 dictogloss 활동을 통해서 관용어 학습에 더 영향을 받은 것으로 나타났다. 셋째, dictogloss활동이 영어 학습자들의 정의적인 면에 어떠한 영향을 끼치는지를 조사하기 위한 설문 조사 결과, dictogloss 활동을 한 학습자들은 본 활동을 흥미롭게 생각하는 것으로 나타났다. 학습자들을 dictogloss 활동을 통하여 듣기 능력과 관용어 습득에 향상을 미친다고 응답하였으며 소집단 활동을 통해서 더욱 학습의 효과가 있었다고 생각하였다. 이 점은 학습자간에 협력적인 대화를 통해 언어 습득이 촉진된다는 Swain(2000)의 주장과 연관이 있다. 한편 dictogloss 활동의 단점으로는 듣기 내용 파악이 잘 안 되는 경우 도움을 받을 수 없어 재구성에 어려움을 겪었다는 점과 그룹 활동 시 소극적인 태도를 보이는 구성원이 있었다는 등의 문제점이 지적되었다. 본 연구결과의 교육적 시사점은 다음과 같다. 첫째, dictogloss 활동이 하위 학습자의 듣기 능력 향상에 영향을 미친다는 결과는 학교에서 듣기 수업에 dictogloss 활동을 활용할 수 있음을 시사한다. 장기간의 실험을 실시하여 상위 학습자의 듣기 능력에도 효과가 있다는 결론이 도출될 수 있을 것이라 보인다. 둘째, dictogloss 활동이 상·하위 학습자 모두의 관용어 습득에 긍정적인 영향을 미쳤다는 점에서, 단순한 암기나 문제풀이 위주의 관용어 학습 방법 이외에 학습자들이 관용어에 대한 친밀도와 사용 빈도를 높일 수 있는 dictogloss를 활용한 수업의 중요성을 뒷받침해 주고 있다. 또한 관용어 자료는 실제적이며 학습목표에 부합하는 자료를 택해야 한다. 셋째, 본 연구에서는 학습자의 수준별로 dictogloss의 효과가 다를 수 있음을 알 수 있다. 따라서 교사는 dictogloss를 듣기 수업에 활용할 때에 학습자의 수준과, 학습능력, 학습유형, 흥미 등을 반영하여 학습자들의 학습효과를 극대화할 수 있는 방법과 학습내용을 구성하는 노력이 요구된다.;The importance of listening and the comprehensibility and usability of idioms of English is growing as the need for communication in English is increasing. However, most teaching on English listening and idioms are based on traditional method. It is pointed out that teaching of idioms is inappropriate in terms of its methodology and the number of teaching sessions. The goal of the present study was to examine the effect of dictogloss on listening and L2 English idioms for the Korean college-level English learners. Dictogloss is an output-focused task which requires learners active participation of reconstructing a dictated text. It has initially used by Swain who claimed that this task pushed output of the language. Twenty-four Korean college-level English learners were recruited in order to gather empirical data by means of written tests such as listening tests and idiom tests. Qualitative research was conducted to examine the effect of the treatment on the emotions and attitudes of the participants. Experimental Group(EG) conducted dictogloss procedure, whereas the Controlled Group(CG) conducted a traditional listening session. Result showed that dictogloss made a significant effect on Korean students' idiom learning. Both the lower level participants and the higher level participants achieved significantly higher scores on their post-idiom tests. However, dictogloss showed no significant effect on Korean learners' listening ability. Although dictogloss was not beneficial to the listening ability, data showed lower levels of the participants achieved higher increase after the treatment on the post-listening test. This suggests that dictogloss might be more effective to the lower-level learners in improving listening skills. Also the result of the experiment might be more effective if it is conducted in the long term. The survey showed that majority of the participants found dictogloss task interesting and anticipated that dictogloss would be beneficial for their listening ability and the acquisition of idioms. From a pedagogical point of view, the present study addresses the need for the inclusion of dictogloss to the teaching of listening for the following reasons. First, the result suggests that dictogloss might be useful as a small part of the intensive listening. Second, dictogloss can replace the traditional teaching of idioms in the language classrooms. Lastly, the result showed that dictogloss can be used differently according to the learners’ level. This implies that teachers and/or material developers should consider the learners’ interests, learning style, and/or learning objectives etc. In conclusion, dictogloss is beneficial for learners’ idiom acquisition and their affective factors. This suggests that implementing dictogloss in a language classroom might be effective in terms of teaching and learning idioms. Further research should be conducted about the effect of listening since dictogloss has proved to be effective on listening in many previous studies.
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