View : 52 Download: 0

지하 공간 환경 만족도에 관한 연구

Title
지하 공간 환경 만족도에 관한 연구
Other Titles
A study on Satisfaction of Underground Space : Focusing on Seoul Subway Stations
Authors
이정희
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
이혜선
Abstract
급속한 경제성장으로 인한 도시의 인구 과밀화 현상은 모든 기능을 도시로 편중시켰다. 인구가 증가함에 따라 차량의 증가는 교통 혼란을 초래하였고 인간의 생활이 복잡해지고 빠르게 변하면서 공간 에너지 활용에 대한 효율성을 높이기 위하여 지하공간으로 관심을 가지게 되었다. 지하공간의 효율적인 활용은 도시구조의 수직적 팽창을 의미하였고 이는 인간의 복리증진과도 연결되는 부분이다. 산업화는 시스템의 신속성, 정확성 대량성을 요구하게 이르렀고 이는 대중교통도 마찬가지였다. 바쁘게 움직이는 도시민들에게 대중교통은 중요한 수단이 되었고 빠른 사회발전에 맞추어 신속한 운반 시스템이 필요하게 되었다. 인구의 집중으로 인한 대중교통혼란을 해결하고 빠르게 대량의 인구가 움직일 수 있는 교통 시스템으로 지하철이 등장하게 되었다. 대중교통의 우수함은 안전성, 신속성, 안락성, 편리성 등에 의해 평가되는데 이를 만족시키는 지하철은 훌륭한 도시의 대중교통 수단으로 평가 받고 있다 대표적인 대중교통 수단으로 자리를 잡아가는 지하철과는 다르게 지하철 역사는 지하공간에 위치해 있다는 이유로 지속적으로 물리적 환경문제가 대두되고 있다. 지하공간이 가지고 있는 폐쇄성은 지하철의 이용을 꺼리게 만들고 자연환경과의 단절은 지하공간에서의 생활을 힘들게 만든다, 지하공간의 가장 큰 특징인 창의 부재와 이로 인한 자연환경과의 격리는 인간에게 심리적·생리적으로 큰 영향을 미치기 때문이다. 이러한 공간적인 문제뿐 아니라 양적인 지하 공간 확장만 이루어지면서 높아가는 시민의 질적 수준에 못 미치는게 현실이다. 지하철 역사는 이제 이용객의 목적지를 이어주는 공간이 아닌 머무는 장소가 되었고 한 지역의 대표적인 장소로 자리매김 하고 있다. 단순히 이동수단이 아닌 도시의 공공시설로 상징 되는 지하철 역사는 이제 공간을 이용하고 머무는 도시민들의 편안한 휴식처로서 공간의 쾌적성과 심미성을 고려하여 지하공간의 근본적인 문제들과 지하철 역사가 가지고 있는 특유의 문제점들을 해결해 나가야 한다. 본 연구에서는 현재 지하철 역사의 기본적인 디자인 요소들의 현황을 살펴보고 지하철을 이용하는 시민들을 대상으로 물리적 환경요소인 채광, 소음, 공기환경, 공간 디자인 요소인 색채, 조명, 재료에 관한 설문조사를 통하여 사례분석 결과와 지하철 이용객들이 느끼는 점을 분석하여 현 지하철 역사에 대한 환경을 분석하고 쾌적한 상태의 공간을 위한 요소를 분석하려 한다.;Urban overpopulation caused by the rapid industrial development had all system concentrated into the urban area. As the population grew rapidly, need for transportation caused traffic congestion. People started to focus on the underground space for space energy efficiency. If used properly, utilizing underground space can lead vertical expansion in urban planning which will eventually lead to the improvement of welfare. Industralization required speed, accuracy and mass production of the system and this applied exactly the same to the transportation system. Public transportation became a very important means of transportation to the busy life of city people and as the city grew it needed faster transportation. In order to resolve problems caused by concentration of population, subway emerged to transport large population rapidly. Quality of public transportation can be evaluated by categories such as safety, speed, comfort level and conveniency in which subway is more than satisfactory and therefor agreed as one the excellent public transportation. As subway has its' marks as leading public transportaion, on the other hand subway stations' underground location is constantly problematic in physical environment point of view. The face that underground spaces are closed keeps people from fully utilizing the subway and cutaway from natural environment make it even harder to stay underground. One of the biggest problem is the absence of windows which leads people get influenced psychologically and physiologically when cut from the natural environment. It is the stark reality of the situation where these underground spaces increase in quantity and not reach the expectation of citizen. Subway station now plays role of landmark of the region not just a place where train stops by. Now considered as a landmark, subway stations should utilized the space considering citizens's need for convenience and comfort and therefore resolve subway stations' unique problem they hold. This study researches on current design elements of subway stations and analyse citizens' preferences on natural lighting, noise level, air condition which are physical environmental elements and colors, lighting, material which are parts of space design elements. Also by analysing environment of current subway stations and search for element to create comfortable space.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE