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서울성곽 복원에 따른 관광상품화 방안 연구

Title
서울성곽 복원에 따른 관광상품화 방안 연구
Other Titles
Study of restoration and merchandizing tourism product of Seoul fortress : Focused on Hong In Ji Moon to Naksan section of fortress
Authors
손현정
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
본 논문은 서울역사의 보고인 서울성곽이 최근 그 중요성이 대두되면서 복원사업이 활발히 이루어지고 정비가 마무리 되어가는 시점에서 몸의 완성만이 아니라 영혼의 가치를 표현해 존재의 중요함을 알게 하고 실제로 많은 사람들이 즐겨 찾을 수 있는 관광상품이 될 수 있었으면 하는 바램으로 부터 시작 하였다. 현재 서울시에서 서울성곽을 유네스코 세계문화유산으로 등록하기 위한 계획을 세우고 있다. 서울의 600년을 아우르는 역사를 갖고 있는 성곽은 대도시 서울을 성곽도시로 홍보해 세계적인 관광도시로 만들어 줄 수 있는 충분한 가치를 갖고 있다. 그래서 과거보다 관심이 많아지고는 있지만 지금까지는 문화재를 보호하고 옛 모습을 복원하는 것에만 몰두해 왔었다. 서울 성곽은 애써 찾아보지 않는 이상 눈에 쉽게 띄지 않는 곳에 위치해 있어서 부근에 사는 시민들의 산책로 정도로 존재하다가 성곽탐방로가 조성이 되고나서 부터는 걷는 것을 좋아하는 이들의 방문이 조금씩 늘고 있는 상태이다. 사실 서울에 오래 살았던 시민을 제외하고는 서울을 방문하는 관광객들이나 요즘 어린 세대들은 국보인 동대문 남대문이 어떤 이유에서 존재하고 과거 이 문들이 성곽과 하나로 연결되어 있었던 것을 잘 알지 못하고 있다. 관광지로 유명한 동대문패션타운을 방문해 쇼핑을 하고는 있지만 쇼핑타운에 자리 잡고 있는 동대문에 얽힌 역사와 걸어서 5분 거리에 존재하는 성곽의 존재에 대해서는 관심 밖에 있는 것이다. 서울 성곽의 역사적인 스토리를 알게 하고 그 장소에 흥미를 끌 수 있는 시설과 그와 연계된 다양한 관광컨텐츠를 제공해야 할 필요성이 있다. 이에 본 연구에서는 쇼핑을 좋아하는 관광객들이 가장 많이 찾는 동대문 패션타운에 있는 동대문(흥인지문)에서부터 2010년에 조성된 동대문서울성곽 공원을 지나 낙산공원까지의 성곽 구간을 대상으로 지역 관광상품화 조성을 위한 접근을 모색하였다. 1장에서는 연구의 목적과 배경, 필요성과 범위 및 방법에 대해서 살펴보고, 2장에서는 성곽의 유래와 서울성곽이 갖고 있는 역사와 특징을 알아보았다. 3장에서는 서울성곽을 왜 복원을 했으며 현재 어느 정도 복원되어 있고 그 과정은 어떠한지에 대해 살펴보고, 중점적으로 연구할 구간인 동대문~낙산 구간의 현황에 대해서 현장조사와 담당 관계자 및 시민 인터뷰를 통해 조사하였다. 4장에서는 서울성곽을 관광 상품화 할 수 있는 역사적인 재해석을 통한 요소들을 찾아보았고 동대문~낙산 구간을 왜 선정하게 되었는지, 이 구간의 관광 조성의 타당성에 대해서 모색하고 관광객들의 발걸음을 끌고 재미거리를 줄 수 있는 전략을 제시하였다. 5장에서는 서울과 같은 국내·외 성곽도시들은 그것을 어떠한 전략을 통해서 광광상품화하고 있는지에 대한 유사사례들을 조사하였다.;In recent days, The City of Seoul has been actively working on this long term project of restoring Seoul's historical land mark called Seoul Fortress. Not just its physical presence, the Seoul Fortress has its soul and people should value its historical value to this world. In this paper, I want to show and explain how important this historical landmark is and it can be a one of the Korea's greatest tourism product. Currently, The City of Seoul is planning Seoul Fortress to register for UNESCO World Heritage site. This Fortress's history goes back to 600 years and it can have great potential to promote the City of Seoul as one of the City of the Great Fortress in the world that can attract great number of visitor's interest. Because of these reason, many people are interested to this historical landmark, but we were only focused on protecting and restore it as way it was 600 years ago. The Seoul Fortress area used to be a hidden hike trail for the people around that area because it was hard to find unless you were really search the fortress. But since The City of Seoul created Fortress adventure trail, it is getting many people's attention especially people who loves to hike. Except the people who lived in Seoul for generations, not many young or visitor of Seoul does not really know the reason of the Dong Dae Moon (east gate) or Nam Dae Moon (south gate) are the national treasures and they were all connected as the one of the Seoul Fortress long time ago. Many Tourists from all over the world loves to go shopping at Dong Dae Moon Fashion district, but many of them does not know about history of Dong Dae Moon and Seoul Fortress which is located about 5 minutes away walking distance. It is important that The City of Seoul have to provide tourists the interesting historical fact about Seoul Fortress and the facility that can attract interest and also various tour contents related to Seoul Fortress that can appeal to many people over the world. In this research, I focused from Visitor's Shopping heaven Dong Dae Moon (Hong In Ji Moon) area to Dong Dae Moon Seoul Fortress Park which is landscaped in 2010, then to Nak San Park section of the fortress to compose its tourism product. In Chapter 1, We will look in to the purpose, background and its importance, the method of study. and in chapter 2, I have researched on its history back ground and its historical characteristics. In Chapter 3, I have researched on restoration status of the Seoul Fortress and its progress, and why restoring this landmark is important. there is location report of this research paper focused on Dong Dae Moon ~ Nak San section of the fortress with the interviews of Seoul Fortress project personnel and citizen of Seoul. In Chapter 4, I have searched for possible facts that can make Seoul Fortress into a tourism product by re understanding its historical background. Also the main reason why I choose Dong Dae Moon ~ Nak San section of the fortress and presented the interesting strategies to appeal interests to many tourists. And in Chapter 5, I have researched about different cities of the world where they have historical fortresses or wall, their strategies and methods to attract tourists around that historical land mark.
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