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지역 활성화를 위한 국제컨벤션센터 아이덴티티 디자인 개발 연구

Title
지역 활성화를 위한 국제컨벤션센터 아이덴티티 디자인 개발 연구
Other Titles
International Convention Center to Facilitate Local Economy Development and Research of Identity Design : Focus on Guri World Design Center
Authors
장수임
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김수정
Abstract
컨벤션산업은 새로운 정보 및 지식교류를 통하여 해당 산업의 발전과 함께 개최도시 및 국가브랜드 위상제고를 높일 수 있는 21세기형 고부가가치 전략산업 이다. 최근 들어 세계 각국이 컨벤션 산업을 진흥시키기 위하여 국가차원의 정책적 노력과 유치, 홍보 경쟁을 벌이고 있는 이유도 그런 이유에서이다. 최근 각 수도들 역시 세계화와 지방화라는 양자적 요구 속에서 각 지역구도 별로 새로운 역학관계를 발전시켜 나가고 있다. 이러한 변화 속에서 여러 도시들은 각 지역별로 자신이 가지고 있는 모든 자원을 총체적으로 활용하여 지역의 핵심 아이덴티티를 찾아내고 도시에 맞는 새로운 자원을 발굴하여 전혀 지역의 이미지로 재창출하거나 다른 지역과 차별화 될 수 있는 도시정체성을 통한 도시브랜딩을 활발히 하고 있다. 이에 구리시는 국제적으로 경쟁력 있는 도시브랜드로 거듭나고자 하는 노력의 일환으로 랜드 마크가 될 컨벤션 산업를 통해 도시문화이미지 만들기에 노력하고 있다. 구리시가 목표로 하는 2015년 구리월드디자인센터를 호텔과 고급주택의 인테리어를 주문 생산하는 세계 주거 디자인의 메카로 키울 예정이며, 고용 11만명과 17조원의 경제효과와 1200만의 국외 관광객 유치 전략의 일환으로 볼 수 있다. 바로 이 구리월드디자인센터의 조성으로 인해 구리시의 국제, 경제 활성화 및 지역주민의 사회적 통합과 기존 구리시의 토속적이며 낙후된 부정적인 이미지를 도시재생차원에서 긍정적이고 경쟁력 있는 도시브랜드로 거듭시켜줄 것이다. 하지만 컨벤션산업에 있어서는 이와 같이 날로 치열해지는 도시기반의 경쟁력이 요구되는 것은 물론 도시 자체로서 특성화를 추구해 나갈 지역별 도시별 차별화가 더욱 어려워지고 있는 실정이다. 기술의 발달과 보급으로 컨벤션산업의 하드웨어적인 측면으로는 더 이상 타 도시와 경쟁조건에 큰 변화를 줄 수 없기 때문이다. 그러므로 컨벤션에서 아이덴티티는 컨벤션이 갖고 있는 모든 복합적 요소의 구심점이라 할 수 있으며 차별화된 시각적 상징물을 개발하고 이를 전체요소에 적용함으로써 궁극적으로는 컨벤션이미지를 향상 시키며, 컨벤션의 활성화와 차별성에 도움을 크다. 이 시점에서 본 연구는 구리월드디자인센터의 컨셉을 잘 적용한 컨벤션 아이덴티티 디자인을 개발해 주최자와 참가자간의 커뮤케이션을 돕는 가장 좋은 매체가 될 수 있으며, 또한 향후 나아갈 구리월드디자인센터 아이덴티티 디자인개발 방향과 컨셉으로 성공적인 구리월드디자인센터 아이덴티티 디자인 시스템 개발을 도출하여 구리월드디자인센터의 조성에 기여할 뿐만 아니라 구리시의 지역 활성화와 긍정적 도시이미지로 발전시켜 위상제고에 힘을 주고자 하는데 의의가 있다. 또한 본 논문에서는 다음과 같은 방법으로 연구를 진행하였다. 1장에서는 연구의 배경과 목적, 방법을 명시하였고, 2장에서는 플레이스의 이론적 고찰과 컨벤션의 이론적 고찰을 조망하였다. 3장에서는 구리월드디자인센터의 현황을 살펴보고 현황 분석을 토대로 구리월드디자인센터의 아이덴티티 디자인 시스템 개발을 제안하였고, 4장에서는 이를 정리하고 연구의 한계와 향후 연구 방향을 제시하였다.;The convention industry is one of high-value national strategies in the 21st century with which a country or a city can boost its image and develop some industries by holding a convention and sharing high-tech information and knowledge. For this reason, each nation in the world has fiercely competed against each other to hold a convention through national policy and promotion. Recently each city has made its efforts to develop dynamism under the pressure of requirements of globalization and localization. Therefore, they have fully utilized their resources to find their own identity, unearthed new resources to recreate their own images and taken activities for city branding to differentiate from other cities For example, as part of attempts to hold a city brand with global competitiveness, Guri has been working hard to make its own cultural image through the convention industry to be a symbolic landmark. Guri city intends for making Guri World Design Center as a residential design Mecca in Asia, which can take orders of interior for high-class hotels and houses by 2015. It is expected to create the employment of 110,000 people, economic effect worth 17 trillion won, and 12 million foreign tourists. Therefore, building Guri World Design Center can lead to facilitating economy activities in the city, improving the life of local residents, and changing the city from a negative image-old and undeveloped- to a positive image-competitive. Regarding the convention industry, each city has been under the pressure of both having its competitiveness as a city and developing its own distinctive characteristics differentiating from other cities. With the rapid development of technology, a city can not have competitive edge compared to other cities in the convention industry from the hardware perspective. However, the identity of a convention is key to all the elements the convention consists of. Like CI as the implementation of the image of a company, the identity of a convention is required to effectively establish communication in the massive information era and distinguish itself form others. In other words, developing visual symbolic image and applying it are significant to ultimately improve and differentiate a convention image. In this respect, this study can help to develop convention identity design adopting the concept of Guri Word Design Center and thus to become a good medium of communication between the host and participants of the convention. In addition, it can help to make a direction of developing Guri World Design Center identity design and to develop its design manual to contribute to facilitating Guri World Design Center. Therefore, this study can help Guri city promote its economy activities as a global city and boost its image. In this thesis, we performed our study as follows: Chapter 1 describes the background, purpose and methods of this study; Chapter 2 shows theoretical investigation on a place and a convention.; Chapter 3 presents the status of Guri World Design Center and proposal of developing identity design manual of Guri world Design Center; and Chapter 4 describes the conclusion and the limitations of this study, and proposal of further studies.
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디자인대학원 > 광고·브랜드디자인전공 > Theses_Master
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