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전주 한옥마을 브랜드 이미지 구축을 위한 아이덴티티 디자인 개발 연구

Title
전주 한옥마을 브랜드 이미지 구축을 위한 아이덴티티 디자인 개발 연구
Other Titles
Identity Design Study for Brand Image Formation of Jeonju Hanok Village
Authors
이수연
Issue Date
2011
Department/Major
디자인대학원 디자인학과광고·브랜드디자인전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
김인성
Abstract
국제적으로 국가간 경쟁에서 도시간 경쟁으로 패러다임이 변화하고 있다 대표적인 사례가 최근 동계 올림픽 유치경쟁이 러시아와 대한민국이 아니라 평창과 소치라는 도시간 경쟁이라는 것이다. 이러한 지방경쟁화 시대 속에서 브랜드는 경쟁력을 확보할 수 있는 중요한 자산으로 주목받고 있으며, 브랜드 파워를 극대화 할 수 있는 방법인 브랜드 아이덴티티 구축이 중심으로 떠오르고 있다. 지역 자치단체에서의 브랜드 아이덴티티는 도시의 인지도를 높일 뿐만 아니라 그 지역 문화의 중요한 요인인 정체성과 이미지 상징성을 잘 표출할 수 있어 경쟁력 확보에 활용될 수 있다. 그렇기 때문에 각 지역의 특산물이나 지역사회의 문화자산의 특징을 활용한 문화 정책으로 지역 브랜드 아이덴티티 구축을 실천해 나가고 있다. 더 나아가서 도시가 아닌 도시의 구역 개발을 위해서 구역 브랜드 아이덴티티에도 힘을 쏟고 있다. 이것은 도시가 가지는 다양한 기능, 시설, 서비스 등에 의해 다른 도시와 구별되는 강한 인식을 갖도록 하여 외부의 인지도와 도시상품의 가치를 높이고 사람들로 하여금 지역의 인지도를 높이는데 크게 기여할 것이다. 본 연구는 전주 한옥마을의 구역 브랜드 아이덴티티 개발 배경과 과정을 제시함으로서 이 연구의 의미를 살펴보고자 한다. 기존의 도시 및 도시·구역 브랜드 아이덴티티 사례들을 살펴보고 전주 한옥마을의 특징을 통해 얻어진 자료를 근거로 하여 전주한옥마을이 가지고 있는 문화적 가치에 목적을 둔 새로운 브랜드 아이덴티티를 제시하고자 한다. 현재 전주 한옥마을은 브랜드 아이덴티티의 개발이 되어 있지 않으며 전주시 아이덴티티를 사용하고 있어 한옥마을의 역할을 수행하는데 통일성을 유지하지 못하고 있다. 이번 연구로 전주한옥마을 브랜드 아이덴티티 디자인을 개발하여 전주한옥마을이 가지고 있는 이미지를 알리는데 중요한 수단으로 이용하고, 홍보효과에도 도움을 줄 수 있을 것을 기대해 본다. 디자인 시스템 전력 방향으로는 다음과 같이 설정하였다. 첫째, 전주한옥마을의 특징을 조사하여 전주시와 한옥마을의 조화를 이룰 수 있는 아이덴티티, 둘째, 쉽게 인지할 수 있으며 누구나가 공감할 수 있는 아이덴티티, 셋째, 전통과 문화의 도시라는 초점에 맞추어 옛스럽고 여유로운 전주 한옥마을의 이미지를 통해 컬러와 모티브를 추출하고 개발한다. 본 연구를 통해 전주 한옥마을의 문화적 가치를 명확히 드러내고 내부인과 외부인으로부터 인지도를 향상하고 전주 한옥마을의 관광개발에 기여하며 성장하는데 중요한 요소로 활용되어지길 바란다.;Entering the 21st century, the main actors of marketing are expanding from corporations to government departments and to local organizations. As the local self-governing system persists, local regions are rushing into a competition. In order to survive in this competition, each local organizations have to have their own distinctive and differentiated competitiveness. In this current society, where competition between the local groups is becoming intense, the concept of brand identity is attracting attention as an essential asset to secure competitiveness of the local regions. Thus local organizations are focusing on developing their brand identity, which is the means to maximizing their brand power. Brand identity of local groups is to elevate the level of awareness of the region, and introduce the region's independent and differentiated image compared to other regions. In that sense, although the role of brand identity may not be able to represent the region as a whole, it can introduce the region's identity and symbolic image, which are the key features of the region's culture. Therefore, in some regions the local groups are activating and renewing regional brands with cultural policies utilizing the characteristics of the region's special indigenous products or cultural assets. By extension, there are efforts to develop brand identity for the development of not only the city itself but also city areas in a narrower concept. These efforts are made to create strong recognition of the functions, facilities, services etc. of which a city has, differentiated from other cities. Thus, brand identity highly contributes to increasing the awareness of the region and value of regional products along with strengthening self-recognition in the region. This research is purposed to inform the importance of branding Jeonju Hanok Village and developing its brand identity, and to examine the meaning of this research by suggesting the background and process of developing the brand identity of Jeonju Hanok Village. In this research, I have examined the preexisting cases of brand identity development in cities and city areas, and conducted survey to suggest the direction for Jeonju Hanok Village's development. Based on the data collected, I have suggested a new brand identity for Jeonju Hanok village. Accordingly, while putting the purpose in cultivating the cultural values the Jeonju Hank Village have, by setting the development direction and exposing a consistent identity to construct a certain image of the Village, I suggested a new brand identity for Jeonju Hanok Village. Presently, the Jeonju Hanok Village is using the brand identity of Jeonju City, as the development in the brand identity of Jeonju Hanok Village has yet not been made. Consequently, in terms of maintaining unity with the management of Hanok Village, it is necessary to develop a new distinct identity and create a consistent design system. Taking this into consideration I have set the goals as the following. First, developing a differentiated identity with the characteristics of the Jeonju Hanok Village emphasized. Second, developing an identity that can be easily perceived. Thirdly, focusing on creating an antique, calm and friendly image color, and design systematization. Through this research I would like to introduce the distinct cultural values of the Jeonju Hanok Village clearly. I look forward to contributing to increase recognition from both inside and outside of the region, and consequently having positive influence in tourist development and economic growth of the Jeonju Hanok Village.
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