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연극대본을 활용한 수업기법의 효과성 분석

Title
연극대본을 활용한 수업기법의 효과성 분석
Other Titles
The analysis of effectiveness of the playscript-based instructional method : A Case-study on teaching the externalities concept in Economics class
Authors
최인영
Issue Date
2011
Department/Major
교육대학원 일반사회교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
최민식
Abstract
세계 경제 발전과 국가 경제 수준의 향상으로 경제 교육의 중요성이 높아지고 있음에도 불구하고 일선 학교에서 경제 교육의 중요성은 크게 강조되지 않는다. 특히 고등학교 현장에서는 경제과목의 사회적 필요성에도 불구하고 과목의 난이도가 높고 학생들의 흥미도가 낮다는 이유로 경제 과목 선택을 기피하는 현상이 나타나고 있다. 경제 과목은 다른 사회과목보다 추상적인 이론이 많아 대부분 강의식 위주로 교수·학습이 이루어지고 학생들은 수동적으로 수업에 참여하게 된다. 이는 경제 과목에 대한 만족도나 흥미도를 더욱 감소시켜 학생들이 학습 목표에 도달하지 못하게 되는 결과를 유발하기도 한다. 경제 교육에 있어 학생들의 흥미도를 높일 수 있고 학생들이 쉽게 학습목표에 도달할 수 있도록 학생들의 발달단계를 고려한 교수·학습방법의 개발이 필요하며, 본 연구에서는 스토리텔링 기법에 주목하였다. 말로써 전달받은 사실은 쉽게 잊을 수 있지만 자신이 비슷한 체험을 하게 되면 그 기억이 오래 남는다. 또한 현실 속에서 발생할 수 있는 구체적인 상황을 설정해 경제 개념을 습득한다면 높은 학습효과가 나타날 수 있을 것으로 기대되어 이의 효과성을 확인해보았다. 본 연구에서는 인천지역 인문계 학교 학생들을 대상으로 오개념 형성이 쉬운 외부효과를 주제로 연극대본을 작성한 후 이를 활용하여 수업을 진행하고 이의 효과성을 확인해보았다. 경제 강좌가 개설되어 있는 8개 학급을 대상으로 사전 평가를 실시하여 성적이 유사한 2개의 집단으로 나눈 후, 4개 학급에서는 강의식 수업을 진행하였고 4개 학급에서는 연극 대본읽기 수업을 진행하였다. 연극 대본읽기 수업에서는 한 학급을 6개 모둠으로 나누어 모든 학생에게 연극 대본을 배부한 후 모둠별로 각자의 역할에 따라 실제 연극을 하듯이 대본을 읽으며 상황극을 시행하고 학습주제와 관련된 개별학습지를 풀게 하였다. 교사는 개별 학습지의 정답을 확인해주고 중요개념을 간단하게 설명하며 수업을 정리하였다. 강의식 수업은 교사의 효과성 불확도 변수를 배제하기 위해 EBS 강의자료를 이용하여 수업한 후, 개별 학습지를 풀고 교사가 간단하게 설명하여 수업을 정리하였다. 연극대본과 개별 학습지는 수업 주제에 알맞게 연구자가 직접 작성하였다. 모든 수업 이후 학생들에게 수업에 대한 설문과 사후 평가를 실시하였다. 사후평가는 SPSS WIN18.0을 이용하여 t-검정을 실시하였으며 설문 결과는 빈도분석을 실시하였다 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 연극 대본 읽기 수업은 강의식 수업에 비해 학생들의 학습 만족도와 흥미도가 높고, 학습 참여도가 높은 것으로 나타났다. 둘째, 연극 대본 읽기 수업을 진행한 학급이 강의식 수업이 진행된 학급보다 학업 성취도가 높게 나타났다. 따라서, 본 연구 결과를 통해 학생들의 학업 성취도와 흥미도를 높일 수 있는 스토리텔링 기법에 의한 연극 대본읽기 수업은 효과성이 있는 것으로 판단된다. 난이도가 높은 경제 교과의 학습목표를 효율적으로 달성하기 위해서는 교사들이 학습자의 인지적, 정서적 특성을 고려하여 다양한 수업을 설계하고 효과적인 수업 기법을 활용하는 것은 매우 중요하다. 이와 더불어 교육 당국이 경제 교육을 담당하는 교사에게 경제 교육과 관련된 내용 뿐 아니라 경제 관련 지식의 특성과 결합된 교수·학습방법에 대한 개발 및 교수·학습 방법 교육 등, 제도적 지원이 체계적·지속적으로 필요할 것으로 사료된다.;The importance of economics education has ever been increasing, since world economy and quality of nationwide economic level have improved. However, in reality, economics education receives not much attention in schools. Especially in high schools, economics class is not welcomed and even avoided by students, though it is a crucial subject in modern society; this is due to the fact that economics is regarded challenging to students, and that it does not invoke much interest from students. Economics class deals with more abstract concepts than other social sciences class, and such makes instructional methods of economics mainly focused on lectures. Economic lecture, which is unidirectional, decrease interest in economics class due to its passive learning style, and this discourage students to achieve a decent level of academic goals in economics. It is of a significant importance to develop a new lecturing method which considers students’ perspectives and learning levels. In that way students’ interest in the subject could be heightened, leading into better academic achievements in the subject. In this study, the key concept of the instructional method to be applied is the storytelling method; though delivered words in lectures are easily forgotten, the actual experiences relevant to lecture materials help students to understand concepts more easily and recall them better. It is hypothesized that learning effectiveness is greater when economic concepts could be learned through specific, real-life settings; this was tested under conditions such as following. In this study, a playscript of a real-life situation focusing on externalities, which is a concept often misunderstood by students, was written and utilized in classes of Incheon area public high schools to test effectiveness of the playscript-based instructional method. A pre-test was run for eight classes to test their academic abilities, and according to results students were divided into two groups. In four classes, an ordinary lecture on economics was given, and in the other four classes, a playscript-based activity was incorporated into economics class. In the playscript-based instructional method group, the class was divided into six teams. For each team a playscript was distributed, and a short skit based on the playscript was performed by students in the same team. Followed by the skit, students were asked to solve a problem set based on materials learned. The class was concluded by the instructor checking the answer key for the problem set and summarizing key concepts discussed in the activity. For the lecture-based group, EBS video lecture was given to exclude the variable of effectiveness of the instructor. After the video lecture, the same problem set was given to all of students. The instructor concludes the session by going over the answers for the problem set and summarizing key concepts. The playscript and problem sets were specifically designed for this experiment. The T-test was assessed with obtained data, utilizing the software SPSS Win 18.0, and frequency analysis was implemented for the survey results. The conclusions obtained for this study are as follows: First, students were more satisfied, interested and willing to participate more actively in playscript-incorporating class compared to the class that was given a lecture. Second, students had higher achievements for playscript-incorporating class compared to the class that was given a lecture. As the above conclusions show, the effectiveness of the playscript-based instructional method has been proven, for it heightens students’ interest and enhances memory. It is of a great importance to design various instructional methods which take into account learners’ cognitive, emotional characteristics, and effectively utilize these methods in achieving learning goals of challenging economics class. For effective economics education, instructors should focus in the development of more varied and creative instructional methods, and the government Department of Education should support instructors on not only with teaching materials but also specific instructional methods that incorporates specific characteristics of economics subject.
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