View : 629 Download: 0

비서직 종사자의 직무 스트레스 요인과 대처에 관한 연구

Title
비서직 종사자의 직무 스트레스 요인과 대처에 관한 연구
Other Titles
A Study on the Occupational Stressors and Coping among Secretaries
Authors
한정은
Issue Date
2011
Department/Major
대학원 국제사무학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
조계숙
Abstract
본 연구의 목적은 비서직 종사자가 직무의 특성으로 인해 유발되는 직무 스트레스 요인과 대처에 관한 평소 방법 및 조직에 바라는 대처법을 파악하는 것이며, 이를 위해 우선, 비서의 조직 내 역할과 직무 특성 및 직무 환경에 대해 살펴보고, 비서가 어떠한 양상의 직무 스트레스를 경험하고 있으며 그러한 상황은 언제 발생하는지와 어떻게 스트레스에 대처하고 있으며, 조직에 바라는 대처법이 있는지를 탐색하였다. 본 연구는 경력 1년 이상부터 10년까지의 현직비서를 대상으로 일정한 경력별로 나누어 총 10명을 연구 참여자로 선정 및 섭외하였으며, 일대일 심층 면접을 통해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 필사(transcription)하여 정리하였고, 원 자료를 읽으면서 텍스트의 특정 부분이 어떤 특정한 주제를 언급하고 있다고 판단될 때 연구문제에 근거하여 그 텍스트의 특정 부분을 잘 설명해주는 단어로 압축하는 코딩(coding)을 거쳐 내용분석을 마쳤다. 본 연구의 연구결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 비서직 종사자가 직무와 관련하여 가장 자주 받는 스트레스는 6가지로 각 항목에 따라 세부요인을 포함하기도 하였는데, 상사와 관계된 스트레스(업무 지시 명확시, 불명확시), 상사 이외의 대인관계로 발생하는 스트레스(현업부서의 협조미비, 동료의 비서직무 이해부족), 조직 및 조직문화에 따라 발생하는 스트레스(인사고과 및 승진체계 불명확, 이상적인 비서상과 현실적인 비서상의 차이), 비서과업의 특성에 따른 스트레스(관념상의 성역할이 비서의 공식직무로 결합, 보이지 않는 노동), 비서역할을 수행할 때 발생하는 스트레스(미래 고용에 대한 막연한 불안감, 상사의 지시에 무조건 복종해야 할 때, 옷차림 관련), 비서직이 예상과 달라서 받는 스트레스가 있었다. 둘째, 직무 스트레스에 영향을 받아 비서가 반응하는 경우는 4가지로 분류되었으며, 심리적 위축 및 부담감, 신체적 부담, 이직 결심, 참거나 무반응이 포함되었다. 셋째, 비서가 평소 스트레스에 대처하는 방법에는 무엇이 있는지 확인한 결과, 5가지의 대처법이 발견되었는데, 스트레스를 자기계발로 인식하여 발전의 기회로 삼는 방법, 쇼핑이나 폭식 등 소비행동을 통해 해소하는 방법, 또는 스트레스를 문제로 인식하고 그 요인을 제거하는 적극적인 대처하는 방법, 자기의 상황을 조정할 수 없다는 것을 체념한 상태로 마인드 컨트롤을 하는 방법과 비서 개인이 점심시간에 자기만의 시간을 갖는 것으로서 개인별 해소법을 마련한 경우였다. 이 밖에도 많은 비서들이 친한 친구 및 가족들로부터 정서적 지지를 통해 스트레스를 경감 및 해소하고 있었으며, 일부 비서들은 비서의 공식적인 모임 및 친목 활동을 함으로써 비서 직무에 대한 공감대를 형성하고 스트레스를 경감시키고 있었다. 한편, 비서들이 조직에 바라는 스트레스 대처 지원방안으로는 비서에 대한 인식을 현대에 맞게 수정하고, 교육에 대한 기회를 제공함으로써 장기적인 관점에서 회사의 재원이 될 수 있도록 지지해주는 것이 주된 내용이었다. 이와 같이 본 연구에서는 종래까지 진행되었던 비서직 종사자의 직무 스트레스에 대한 연구들이 보편적이고 객관적인 방법으로 스트레스 정도에 따른 직무태도, 직무 만족도, 조직 몰입도 등과의 관계 및 영향조건을 규명하는 것에서 벗어나 비서직 종사자가 우리 사회에서 10년 이상 장기적으로 근무하고 비서직을 전문직으로 인식을 전환시켜서 비서직의 위상이 격상될 수 있도록 하기 위하여, 비서의 장기근속을 유해하는 것이 무엇인지를 알아보는 기초연구로서 비서가 실제 업무 수행 중에 인식하는 직무 스트레스 및 상황은 무엇이며 또 어떻게 대처를 하고 있는지에 관하여 사례를 중심으로 탐색하고자 하였으며, 이로써 비서직의 업무 특성 및 현실적인 대처에 대한 보다 포괄적인 이해를 가능하게 하였다는 점에서 의의가 있다.;Occupational stress can be experienced by employees at every level in the work place, however, little research has been conducted on occupational stress among secretaries. Although secretaries play an essential role in any work organization, their contributions and support in the daily management activities are rarely recognized. The purpose of the study was to examine the reasons of job stressors caused by the secretary's nature of job and common coping methods and desired coping methods of organizations. For this purpose, first of all, the research examined the role of secretaries, characteristics, job environment, what kinds of stress the secretary experienced, when the situations broke out, how to cope with it and whether there are desired coping methods of the organization. The study selected a total of ten participants categorized according to experiences from one to ten years of experience. The data was collected using one-to-one in-depth interviews. The collected data was ordered by transcription and content analysis was completed after coding, which explains certain parts of the text as a word based on the research issues when certain parts of texts seem to refer to other parts while reading the original data. The results of this study can be summarized as follows: First, the most common stress among secretaries were divided to six factors including details. They were stress associated with seniors (when work order is definite, indefinite), stress caused by interpersonal relationships with colleagues excluding seniors (lack of cooperation of related departments, colleagues' lack of understanding of secretarial duties), stress depending on the organization and organizational culture (personnel and promotion systems, differences between the ideal secretary and realistic secretary), stress as the nature of a secretary (theoretical gender roles combined with official duties of the secretary, invisible labor), stress when performing the role of a secretary (vague anxiety over future employment, when obeying senior's instruction unconditionally, about clothes) and stress as a result of differing from the expected secretarial job. Second, reactions of secretaries against job stress were classified as four kinds - psychological shrinkage and burden, turnover decision and refraining or unresponsiveness. Third, upon examining common methods for coping with stress among secretaries, five methods were found, including the method to regard stress as self-development and make it opportunities for self-development, method to use consumption such as shopping and binge eating, method to regard stress as a problem and remove the problem, method to mind-control herself while abandoning the control of the situation, and method to make her own time at lunch time as personal ways. In addition, many secretaries relieved stress through emotional support from close friends and family and some of them created a common bond by participating in formal meetings and social activities for secretaries. Meanwhile, coping methods of an organization desired by secretaries were mainly to adapt an awareness of the secretary to modern times and to be supported as human resources for the long-term by providing educational opportunities. Thus, the research escaped from conventional studies of secretary's job stress and aimed at identifying the relationship and effects of job attitudes, job satisfaction and organizational commitment as stress level objectively and examined the stress and situations causing secretary's job stress and coping methods as a basic study to search for obstacles preventing the secretary's long service and upgrade the status of secretarial profession by changing the recognition of a secretary as a professional job field, focusing on the case study. It is significant in that more comprehensive understandings about secretary's job characteristics and realistic coping methods are possible. Finally, it is hopeful that this study will give more practical help to the organizational management, while transferring the old awareness of secretaries by providing more practical information to job seekers and interested persons.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 국제사무학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE