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論語의 대화구조와 대화유형 연구

Title
論語의 대화구조와 대화유형 연구
Other Titles
A Study on the Dialogue Structure and Type of the Analects of Confucius
Authors
김계영
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 국어국문학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
본고는 공자의 어록이 담긴 성경(聖經)인 論語를 대상으로 하여 대화구조와 대화유형의 특성을 밝히는 데 그 목적이 있다. 지금까지 국내에서 대화에 관해 연구가 되어 온 것은 회화분석연구의 방법을 이용한 개별 대화의 목적과 용도, 대화의 전개과정, 대화참가자의 전략 등에 관한 것이 대부분이어서 대화구조와 대화유형을 분석하고, 표준화하여 보여주는 연구는 아직 제대로 이루어지지 못한 상황이다. 따라서 본 연구는 구체적인 방법론적 접근방식의 체계화할 수 있는 중요한 작업이 될 것이라 생각한다. 논의의 전개는 다음과 같다. 먼저 Ⅱ장에서는 論語 대화를 분석하기 위한 기본개념인 대화, 대화구조, 대화유형을 정의하였다. 그리고 대화연구의 분석범주의 단위를 살핀 후, 본고에서의 분석범주인 대화이동, 대화화행에 한정하여 이들의 의미를 밝혔다. 이로 인해 論語 대화는 각 대화이동별로 개별화행들이 다양하게 나타났으며, 이들은 앞에 오는 화행과 뒤에 오는 화행에 의해 그 의미가 구체화되는 것을 확인할 수 있었다. Ⅲ장에서는 論語 대화의 구조적 특성이 어떻게 나타나는지 알아보기 위해 추출한 대화를 대화구조에 따라 분류하였다. 그 결과, 총 5가지 대화연속체로 분류되었으며, 하위구조는 10개가 발견되었다. 이 중에서 論語 대화의 구조 대부분이 ‘시작화행 - 긍정응답’ 구조에 속해 있었다. 그것은 정보의 이해와 요구를 목적으로 하는 대화의 특성상, 자신의 생각을 분명하고 간략하게 나타낼 수 있는 방법을 더 많이 선호한 것으로 해석되었다 또 공자와 제자/정치가/기타의 구분을 통해 시작화행의 존재여부를 조사하여 정보를 직접적으로 요구하는 측은 어떤 쪽인지를 알아보았다. 조사 결과, 공자가 시작화행에서 존재하는 경우가 17.5%로 나타났고, 제자/정치가/기타가 먼저 시작하는 경우는 82.5%로 나타나 제자/정치가/기타 측이 주로 정보를 요구하고, 대화의 화제를 제시하고 있음을 알 수 있었다. 이어서 2, 3대화이동에서의 화행의 빈도수를 조사하여 보았다. 그 결과, 제 1대화이동에서는 질문, 비난, 제안 화행이 다른 화행보다 높게 나타났다. 질문화행의 경우, 정보수집과 정보제공하기 위해 자주 사용되는 것으로 해석되었으며, 비난과 제안의 경우, 공자의 교육이 유도질문과 논쟁을 통한 자각에서 이루어졌다는 점을 참고해 볼 때 의도적인 것임을 알 수 있었다. 論語 대화의 제 2대화이동에서는 대답화행이 가장 많이 나타났다. 이는 제 1 대화이동에서 질문화행의 빈도수가 높게 나타난 것에 영향을 받은 것이라 할 수 있다. 다음으로 제 3대화이동에서는 상세화 화행이 가장 많이 나타났는데, 선행화행에서 이루어진 정보가 미비한 것에 대해 재차 정보를 요구하는 되묻기 질문의 화행과 의구심을 표명함으로써 좀 더 분명한 정보를 제공하기에 적절한 대응이었기 때문이라 생각된다. 대화의 주된 참여자인 공자와 제자/정치가/기타는 대화 목적이 다른 만큼 화행 양상에도 차이를 보였는데, 이를 공자와 제자/정치가로 나누어 출현화행을 고빈도 순으로 정리하였다. 분석 결과, 공자의 경우는 대답>되묻기 질문>근거제시 순으로 나타났고, 제자/정치가의 화행에서는 질문>대답>이의제기 순으로 나타났다. 이는 정치가나 제자 또는 일반 백성들이 공자에게 정보를 제공받는 입장이기 때문에 많이 출현한 것으로 보인다. Ⅳ장에서는 論語의 대화유형을 통보대화, 논쟁대화, 상담대화, 문의대화, 협상대화로 나누어 유형적 특징을 살펴보았다. 조사 결과, 통보대화가 주를 이루었고 상담대화와 논쟁대화가 각각 13%, 26%를 차지하였다. 통보대화는 그 하위유형에 수업대화에 속해 있어서, 공자와 제자의 질문 - 대답의 대부분이 이에 속하고 있었다. 아울러 대화유형별로 나타난 대화구조를 조사하여 빈도수를 밝혔다. 조사결과로 첫 번째, 통보대화에서는 시작 - 긍정응답이 주를 이루었다. 두 번째, 논쟁대화에서는 시작 - 결정준비 - 재시작 구조가 29%로 가장 높게 나타났다. 세 번째, 상담대화에서는 시작 - 긍정응답의 경우가 53.3%로 절반을 차지하고 있다. 이는 문제를 가진 이가 상대방으로부터 자신의 문제를 해결하기 위해 정보를 요구하는 형태로 해석될 수 있다. 네 번째, 문의대화에서는 정보를 필요로 하는 사람이 시작하는 대화로, 논어 대화의 경우 결정회피를 통해 정보제공을 피하여 대화를 완결시키는 형태가 42.9%로 가장 높게 나타났다. 다섯 번째, 협상대화에서는 시작화행 - 역시작 화행 - 수정화행의 구조와 시작화행 - 긍정응답화행 - 재시작화행이 33.3%로 나타났다. 전자의 경우, 제안에 대해 다시 화제를 제안자에게로 돌려 제안자가 생각하는 성공적인 답을 먼저 들은 뒤, 이에 답변자가 절충해나가는 방식을 택하는 경우로, 시작화행 - 긍정응답화행 - 재시작화행의 구조는 말할이 1이 1차 제안을 통해 상정한 목적을 말할이 2가 달성시키자, 다른 화제로 2차 제안을 수행하는 경우라 할 수 있다. Ⅴ 장은 결론으로 논의를 정리하고 본고의 문제점을 제시하였다.;The purpose of this paper is to annalize the dialogue structure, type and characteristics of the Analects of Confucius (B.C. 551 - 479). Most of the existing studies and works on dialogue analysis in Korea were about the purpose and use of individual dialogue, the development process of dialogue, and the strategy of dialogue participants, which were based on the dialoguanalyse. The existing arguments were mostly to indicate the distinctive characteristics of individual dialogues and did not much include studies on analysis of dialogue structure, dialogue type and standardization of them. This paper will systemize the detailed methodological approach. Arguments development is as follows. In chapter Ⅱ, the basic concepts and category for the analysis on the dialogue of the Analects of Confucius are defined. The basic concepts include dialogue, dialogue structure, dialogue type and the category contains complex and simple dialogue, dialogue move and dialogue turn. Furthermore, each speech act - which is included in the dialogue move of chapter I - and its meanings are explained in this chapter. In chapter Ⅲ, the dialogue in the Analects of Confucius is analyzed by applying the provided dialogue structure and presenting example sentences for the each sequence. The dialogues are classified into five dialogue sequences and sub-structures. In addition, the dominant dialogue structure and each sequence for the structure are analyzed. As a result, most of the structures are beginning speech acts - positive response sequence. Totally 120 dialogues are analyzed and they are classified into dialogues between Confucius and student/politician/others to find whether beginning speech acts exist among them. 82.5% of the beginning speech acts are by Confucius, which are much more than those by student/politician /others. The result indicates that most of the communication is initiated by students/politician/others rather than by Confucius. Subsequently, the frequency of the speech acts in the second and the third move are analyzed and the inquiring, criticizing, suggesting speech acts are more frequently used than others. Especially, inquiring speech acts are most often used to collect and provide information. In the second move, the responding speech acts are more found than any other speech acts. In the third move, explicating speech acts are mostly used. As the information composed of previous speech acts is not sufficient, reinquiring speech act is used to ask for more information and the explicating speech act is appropriate for answering. Confucius and his students differed in their speech act phases as their dialogue purposes were different. In this chapter, their speech acts are categorized into two groups; one for Confucius and the other for students/politicians and the list is ordered by frequency. The frequency analysis result follows; Confucius; answering>reinquiring>reason providing. students/politicians; inquiring>responding>objecting. The result is construed as students and politicians are provided with information by Confucius. In chapter Ⅳ, the speech acts are classified into reporting, controversial, consulting, inquiring and negotiating speech acts, and the exemplary sentences are presented for each speech act to find the pattern of dialogues. Most of the speech acts are reports, and controversy/consulting come next with 26% and 13% for each. For the second step of analysis, the frequency of dialogue structure in each dialogue type is researched and the result is shown as a table. The analysis summary as follows; First, the reporting dialogue is mostly composed of beginning - positive response. Second, beginning - decision preparation - rebeginning occupied 29% of the controversy, which is most frequently used. Third, 53.3% of the consulting showed beginning - response. The speaker is asking information to his listeners to solve his problems. Fourth, an inquiry is a beginning dialogue that is used by a person who is asking information. He avoids providing information by evading decision making for the inquiring speech acts. The inquiry occupied 42.9%, which is the highest in frequency. Fifth, beginning - counter beginning - correcting and beginning - positive response - rebeginning are 33.3% of the consulting. In the former structure, the answerer asks back about the discussing issue to the proposer and gets the answer - the one that the proposer thinks most appropriate - from the proposer. And the answerer complements to the answer. In the later structure, as the speaker 2 answers what the speaker 1 asked in his first proposal, the speaker 1 asks his second proposal. In Chapter Ⅴ, as a conclusion, the arguments are summarized and controversial issues on the article are presented.
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