View : 68 Download: 0

Benjamin Britten의 연가곡「Winter Words Op.52」에 대한 연구

Title
Benjamin Britten의 연가곡「Winter Words Op.52」에 대한 연구
Other Titles
A Study on Benjamin Britten's Song Cycle 「Winter Words Op.52」
Authors
김태은
Issue Date
2007
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Abstract
벤자민 브리튼(Benjamin Britten, 1913-1976)은 20세기 전반에 활동한 영국을 대표하는 뛰어난 작곡가이자 피아니스트, 지휘자로써 20세기의 전반적인 경향이었던 다양성, 절충성을 기반으로 한 다양한 장르의 음악을 남긴 인물이다. 브리튼은 전 생애에 걸쳐 오페라, 연가곡, 관현악곡, 극음악, 합창음악, 발레음악, 실용음악 등의 거의 모든 음악장르에 명작을 남겼는데 특히 연가곡을 비롯한 성악곡에 있어서 뛰어난 창작 활동을 보였다. 그의 음악은 퍼셀(Henry Purcell, 1659-1695)의 영향을 받아 보수적인 전통기법과 20세기의 작곡기법을 잘 융합하여 작곡되어졌으며 침체되었던 영국음악에 새로운 전환점을 갖게 하였다. 본 논문은 브리튼이 중점적으로 작곡하였던 성악음악, 그중에서도 연가곡을 중심으로 연구한 것이다. 분석에 앞서 여러 문헌과 악보를 통해 20세기의 음악적 흐름과 작곡가, 시인 등에 대해 살펴보았고, 브리튼의 연가곡에 나타난 전반적인 특징과 연가곡를 분석하는 내용으로 이루어져있으며 각각의 곡들을 형식, 선율 및 반주부를 중심으로 분석 연구 하였다. 그 결과 이 연가곡은 다음과 같은 특징을 갖고 있음을 알 수 있다. 하디(Thomas Hardy 1840-1928)의 시를 가사로 하고 있는 브리튼의 연가곡는 전체적으로 복조와 다조적 부분이 많고 조성을 자주 파괴하려는 경향이 있으며 교회 선법도 사용된다. 또한 반음계적 진행과 불협화음, 비화성음의 사용으로 조성감을 흐리게 하고 있다. 성악선율에서는 음 회화(word-painting)기법을 사용하여 시의 의미와 내용을 묘사, 강조하고 있으며, 퍼셀의 영향으로 도약 진행과 레시타티브(recitative)양식도 사용한다. 반주부에서는 오스티나토(ostinato) 표현과 아르페지오(arpeggio), 지속음, 복화음, 복합리듬 등을 사용하고 있고 성악선율을 모방하기도 하며 성악선율과 마찬가지로 음회화 기법을 사용하고 있다. 각각의 곡 모두 불협화음, 비화성음, 반음계적 진행이 두드러지게 나타나고 있으며 리듬은 붓점리듬, 당김음, 동형진행, 복합리듬 등을 사용하여 시의 의미를 보다 더 잘 표현해 주고 있다.;As a great composer, pianist and conductor to represent the 20th century Britain, Benjamin Britten(1913-1976) wrote music in various genres with the basis on the diverse and compromising trend of 20th century. Britten left behind masterpieces in all genres including opera, song cycle, orchestral music, dramatic music, chorale music, ballet music and applied music, showed outstanding creative activity on the vocal music inclusive of song cycle. Britten's music was influenced by Henry Purcell(1659-1695), which was composed to unite a conservative traditional techniques and the 20th century compositional technique, and made a depressed British music have a turning point. This paper is studied about a vocal music that Britten composed in priority, especially a song cycle. I searched, before analysis, the stream of the times, composers, and poets of the 20th century with some literatures and scores. And I analyzed general characteristics expressed Britten's song cycle and of a song cycle. I examined a form, a melody, and an accompaniment of each song. As a result, I can recognize that this song cycle has some characteristics as follows. of Britten's song cycle, words by Thomas Hardy (1840 - 1928)'s poetry, has generally polytonality, tends to destroy of tonality frequently, and is used church modes. And the use of a chromatic scale, dissonance, and nonharmonic tones makes the sense of tonality an unreliable. In vocal music melody, it is describing, emphasizing the meaning of poetry by using of word-painting method, and using a skip and recitative style due to the influence of Purcell. In the accompaniment, it is using an ostinato, an arpeggio, a continuant sound, a polychord, and a polyrhythm, imitating a vocal music melody, and expressing a word-painting method like a vocal music melody. Every music is expressing a dissonance, a nonharmonic tones, and a chromatic scale obviously. And it is expressing the meaning of poetry better by using of dotted rhythm, syncopation, and polyrhythm.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE