View : 62 Download: 0

윤리적 패션(Ethical Fashion) 확대를 위한 디자인 전략 연구

Title
윤리적 패션(Ethical Fashion) 확대를 위한 디자인 전략 연구
Other Titles
A Study of Design Strategy for Expanding Ethical Fashion
Authors
김희진
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
Recently environment-friendly consumers who appeared due to the increasing interest in the environment and ethical consumers considering the hidden side of products are increasing. Such phenomenon incites companies to behave with more responsibility for sustainable management to resolve social and environment inequality. Now, the time arrived when the environment-friendly and moral business ethics is not optional but essential. For that, also in market, ethical products called as ‘good products’ are frequently appearing. From groceries, cosmetics and clothes using organic farming and environment-friendly material, to the various ethical products such as those focusing on environment and moral role during product manufacturing process and those relating to operating style and social profit return of the company are being sold at market. However, as most consumers do not know about these ethical products and consumers with ethical consumption mind are often neglected, the accordingly sales volumes are insignificant. This study, after examining the process of production, use and disposal of ethical products, would propose a plan to promote the consumption and sales of ethical products by that. Though there exist various kinds of ethical product in the present market, this study restricts its focus on the ‘fashion’ products. In contemporary society, fashion penetrating deep into our lives in general not only occupies an important position but also reflects well the changes appearing in various fields like society, culture and arts. Therefore grasping the ethical consumption movement in fashion and searching for activation plan would have meaning for other studies. Together with overall consideration of ethical fashion, I would introduce ethical fashion brand rapidly progressing in present fashion industry and lay plan to expand ethical fashion through that. Especially from the design view which is one of the important criteria when purchasing product, I would propose design guide and strategy for ethical fashion expansion. Design is an activity forming life environment of human. The environment produced by design determines the quality of life and remaining in our lives affects constantly. Therefore as a standard for judgment is necessary in a series of selection process, this study would propose this standard by reestablishing the design ethics.;최근 환경에 대한 관심의 증가로 등장한 친환경적인 소비자와, 상품의 이면까지 고려하는 윤리적 소비자가 증가하고 있다. 이러한 현상은 기업에게 점점 더 책임감 있는 행동을 통해 사회적, 환경적 불균등을 해소할 수 있는 지속가능한 경영을 하도록 부추긴다. 이제 친환경적이고 도덕적인 기업 윤리가 더 이상 선택이 아닌 필수인 시대가 도래한 것이다. 이에 시장에서도 소위 ‘착한 상품’이라 불리는 윤리적 상품들이 빈번하게 등장하고 있다. 유기농이나 친환경 원료를 사용한 식품, 화장품, 의류 등에서부터, 상품의 생산 과정에서의 환경과 윤리적 역할을 강조한 상품, 기업의 운영 방식과 사회 환원에 까지 관여하는 사회적 기업 상품 등 다양한 윤리적 상품들이 시장에서 판매되고 있다. 그러나 대부분의 소비자들이 이러한 윤리적 상품에 대해 알지 못하며, 윤리적 소비의식을 지닌 소비자에게 마저 외면당하기 일쑤라 그에 따른 판매량도 미미한 수준이다. 본 연구에서는 윤리적 상품의 생산과 사용, 처분 과정을 살펴보고, 이를 통해 윤리적 상품의 소비와 판매를 촉진할 수 있는 방안을 제시하고자 한다. 현 시장에는 다양한 종류의 윤리적 상품이 존재하나, 이번 연구에서는 ‘패션’상품에 한정하여 진행하려 한다. 현대 사회에서 패션은 우리 생활 전반에 깊숙이 스며들어 중요한 위치를 차지하고 있을 뿐만 아니라, 사회, 문화, 예술 등 다방면에서 나타나는 변화를 가장 잘 반영하는 도구이기도 하다. 따라서 패션 분야의 윤리적 소비 움직임을 파악하고 이를 활성화할 방안을 모색해보는 것은 다른 분야의 연구에도 유의미한 일일 것이다. 윤리적 패션의 전반적 고찰과 함께, 현재 패션계에서 약진하고 있는 윤리적 패션 브랜드를 소개하고 이를 통해 윤리적 패션의 확대를 위한 방안을 마련하고자 한다. 특히 상품 구매 시의 중요한 기준 중 하나인 디자인적 관점에서, 윤리적 패션 확대를 위한 디자인 가이드와 전략을 제시하려 한다. 디자인은 인간의 생활환경을 형성하는 행위로 디자인에 의해 생산된 환경이 생활의 질(質)을 결정하며, 우리 삶에 남아 지속적으로 영향을 미치게 된다. 따라서 이러한 일련의 선택의 과정에는 판단을 위한 기준이 필요하며, 본 연구에서는 디자인 윤리의 재정립을 통해 이를 제시하려 한다.
Description
☞ 이 논문은 저자가 원문공개에 동의하지 않은 논문으로, 도서관 내에서만 열람이 가능하며, 인쇄 및 저장은 불가합니다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
디자인대학원 > 디자인매니지먼트전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE