View : 741 Download: 0

규칙적인 신체활동이 유아의 일상적 스트레스와 신체활동 즐거움에 미치는 영향

Title
규칙적인 신체활동이 유아의 일상적 스트레스와 신체활동 즐거움에 미치는 영향
Other Titles
The Effects of Regular Physical Activities on Young Children's Daily Stress and Enjoyment of Physical Activities
Authors
김세은
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구에서는 규칙적인 신체활동을 통해서 유아의 일상적 스트레스와 신체활동 즐거움이 어떻게 변화하는지 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정된 연구문제는 다음과 같다. 1. 규칙적인 신체활동을 실시한 실험집단과 실시하지 않은 비교집단의 유아의 일상적 스트레스 변화에 차이가 있는가? 2. 규칙적인 신체활동을 실시한 실험집단과 실시하지 않은 비교집단의 유아의 신체활동 즐거움 변화에 차이가 있는가? 본 연구는 규칙적인 신체활동이 만 5세 유아의 일상적 스트레스와 신체활동 즐거움에 어떠한 변화를 가져오는지 알아보고자 실시된 실험연구이다. 연구대상은 경기도 용인시에 소재하고 있는 N공립유치원에 재원 중인 만 5세 58명을 대상으로 하였다. 한 학급의 29명을 실험집단으로 선정하였고, 나머지 한 학급의 29명을 비교집단으로 선정하였다. 실험처치는 2010년 3월 18일부터 4월 25일까지 5주간 주 5회에 걸쳐 총 25회 실시하였으며, 1회에 15분~20분정도 소요되었다. 신체활동 프로그램은 유아를 위한 신체활동과 관련된 문헌과 연구, 유아를 위한 체육활동 자료, 유치원 지도서를 참고하여 25가지의 신체활동을 선정하여 실시하였다. 유아의 일상적 스트레스를 측정하기 위한 검사도구로는 염현경(1998)이 3-6세 유아를 대상으로 개발한 ‘한국 유아의 일상적 스트레스 척도’를 사용하였으며, 신체활동 즐거움 검사는 박순이(2000)가 개발한 ‘신체활동 즐거움 검사’를 일부 수정하여 사용하였다. 실험집단과 비교집단을 대상으로 사전․사후 검사를 실시하였으며, 그 결과는 t-검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 규칙적인 신체활동이 유아의 일상적 스트레스에 미치는 영향을 살펴본 결과, 규칙적인 신체활동이 유아의 일상적 스트레스를 감소시키는 것으로 나타났다. 유아의 일상적 스트레스의 하위요인 중 비난·공격적 상황에 접함, 불안·좌절감 경험요인에서는 규칙적인 신체활동이 스트레스를 감소시키는 것으로 나타났으나, 자존심 상함 요인에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다. 둘째, 규칙적인 신체활동이 신체활동 즐거움에 미치는 영향을 살펴본 결과, 규칙적인 신체활동의 유아의 신체활동 즐거움을 증가시키는 것으로 나타났다. 신체활동 즐거움의 하위요인 중 자신감, 재미 요인에서는 규칙적인 신체활동이 신체활동 즐거움을 증가시키는 것으로 나타났으나, 건강유지 요인에서는 유의한 차이가 없는 것으로 나타났다.;The purpose of this study is to investigate how regular physical activities change young children's daily stress and their enjoyment of physical activities. The following research questions were set up according to the above purpose. 1. In there any difference in changes in young children's daily stress between an experimental group who carried out regular physical activities and a comparative group who did not ? 2. Is there any difference in changes in the enjoyment of physical activities between an experimental group who carried out regular physical activities and a comparative group who did not ? This study is an experimental research carried out to investigate what change regular physical activities generate in 5 year-old children's daily stress and enjoyment of physical activities. The subjects of the study were 58 five-year-old children in N public kindergarten in Yongin-si, Gyeonggi-do. 29 children of one class were selected as the experimental group, and 29 children of another class were selected as the comparative group. The experimental treatment was conducted a total of 25 times, five times a week, for 5 weeks from March 18, 2010 to April 25, 2010, with 15~20 minutes being spent in each treatment. As for the physical activity programs, 25 types of physical activities were selected and carried out, by reference to literature and studies related to physical activities for young childhood, materials of physical education activities for young childhood, and kindergarten manuals. For the test tool to measure children's daily stress, 'Preschool Children's Daily Stress Scale' developed by Yeom, Hyeon-Gyeong (1998) for 3~6 year-old children; and, for the test of the enjoyment of physical activities, 'Physical Activity Enjoyment Test' developed by Park, Sun-I (2000) was modified in part and used. The experimental group and the comparative group were given a pre-test and a post-test; and their results were analyzed by t-test. The summary of the findings is as follows: First, the investigation of the effects of regular physical activities on young children's daily stress showed that regular physical activities reduce young children's daily stress. It was found that regular physical activities reduce stress in the case of 'Exposed to Criticism and Aggressive Situation' and 'Experiencing Anxiety and Frustration' among sub-factors of daily stress, whereas there is no significant difference in the case of 'Pride Hurted.' Secondly, the investigation of the effects of regular physical activities on the enjoyment of physical activities showed that regular physical activities increase young children's enjoyment of physical activities. It was found that regular physical activities increase the enjoyment of physical activities in the case of 'Self-Confidence' and 'Fun' among sub-factors of the enjoyment of physical activities, whereas there is no significant difference in the case of 'Health Maintenance.'
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE