View : 960 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김정혜-
dc.contributor.author김희정-
dc.creator김희정-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:18Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:18Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000060631-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186132-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000060631-
dc.description.abstract패션 일러스트레이션의 표현 기법은 20C에 주로 판화나 수채화, 꼴라쥬 등의 수작업으로 이루어졌지만 21C에 이르러 정보 기술의 발달과 디지털화 된 컴퓨터로 포토샵이나 일러스트레이터 등의 컴퓨터 프로그램 작업이 주를 이루게 되었다. 하지만 예술적 가치를 높이는 수작업의 패션 일러스트레이션 또한 독특한 감성을 지닌 이미지로 디지털 문화 세대인 현대인들의 감성적인 욕구에 맞춰 독창적이고 다양한 표현기법의 연구를 통해 꾸준히 발전해 가고 있다. 이러한 시대적 상황에서 본 연구는 독특한 표현기법의 연구에 의한 패션 일러스트레이션을 핸드 드로잉에서 얻을 수 있는 개성 있는 감성의 표현으로 패션 메시지를 전하고 새로운 재료의 접목을 통해 창조적인 이미지를 창출하고자 하였다. 작품의 주제로는 몽환적인 로맨틱 이미지를 선택하여 로맨틱 스타일의 의상을 디자인 하였으며, 디테일한 디자인요소 보다는 기법에 의해 표현되는 선에 의한 느낌을 전하는 데에 중점을 두었다. 작가의 개성이 넘치는 드로잉 선의 표현에 적합한 스그라피토(Sgraffito) 기법을 회화 기법에서 가져와 적용하였으며, 붓터치의 자국을 살리는 유화의 임파스토(Impasto) 기법을 복합적으로 응용하였다. 스그라피토 기법은 긁어서 아래 칼라가 나타나는 기법이며, 임파스토 기법은 물감을 두껍게 발라 터치감을 살리는 기법이다. 색채는 옐로우, 그린, 블루, 오렌지 계열의 칼라를 톤 앤 톤 (tone & tone) 배색과 색상 대비로 칼라링 하였다. 본 연구의 목적은 회화 기법을 패션 일러스트레이션에 접목함으로써 시각적 예술로서의 패션 일러스트레이션의 가치를 높이고 핸드 드로잉에 의한 독창적인 이미지 표현으로 패션 일러스트레이션의 표현 영역을 확대하는 데에 있다. 본 연구의 내용 및 방법은 이론적 배경으로 패션 일러스트레이션의 일반적 개념과 표현 기법의 발전 과정을 고찰해 보았고, 현대에 와서 다양하게 표현되는 패션 일러스트레이션의 특징과 기능을 사례를 들어 살펴보았다. 기법에 있어서는 유화 페인팅 기법의 종류와 특성을 살펴보고, 그 중 본 연구에 응용한 스그라피토, 임파스토 기법을 따로 그 특성과 사례로 살펴보았다. 제작 방법은 아크릴 판에 팔레트 나이프와 페인팅 붓으로 제소를 칠한 후 도구를 이용해 전체 라인을 스케치하듯 드로잉으로 스그라피토 하였으며, 제소가 충분히 마른 후 오일 칼라로 칼라링 하였는데, 이 과정에서 임파스토 기법을 종합적으로 접목시켜 총 10작품 제작하였다. 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 시각 예술로써 수작업으로 표현된 패션 일러스트레이션은 기본적인 드로잉 능력이 요구되어졌으며, 아크릴판의 드로잉 선과 오일 칼라의 스그라피토와 임파스토 기법에 의한 재질감은 디지털 작품에 익숙한 현대인들에게 촉각적 질감으로써 새로운 감성을 충족시킬 수 있었다. 둘째, 작품의 몽환적 이미지는 파스텔 톤의 칼라와 배경의 은은한 칼라 이미지로 표현되었으며, 작품의 전체적 이미지는 로맨틱 스타일의 인물 디자인과 함께 은은한 광택과 깊은 색감의 오일칼라로 환상적이며 부드러운 감성으로 새롭게 표현될 수 있었다. 셋째, 작품에 나타난 페인팅 기법은 이미지의 감성적 표현과 함께 회화적인 독특한 효과로 패션 일러스트레이션의 시각적 예술성을 높일 수 있었다. 또한 패션 일러스트레이션에 회화 기법을 접목시킨 결과 다양한 회화의 페인팅 기법 응용에 대한 무한한 가능성을 제시할 수 있었다. 넷째, 칼라링 보드로는 흑거울 아크릴판, 칼라 아크릴판, 투명 아크릴판, 포맥스(아크릴의 한 종류)의 다양한 질감의 아크릴판을 사용하였다. 아크릴판의 종류에 따른 특성들이 제소가 마르기 전에 스그라피토 되어 나타나는 선들로 표현되어 새로운 이미지로 표현될 수 있었다. 본 연구의 주요 기법은 유화 페인팅 기법으로 재료로는 아크릴판, 오일 칼라(Oil Color), 오일 바(Oil Bar)를 함께 사용하였으며, 드로잉 선으로 나타나는 아크릴판과 오일 칼라의 은은한 광택과 깊은 색감은 스그라피토와 임파스토 기법으로 얻은 다양한 선의 효과와 어우러져 표현되었다. 이번 연구를 통해 여러 페인팅 기법을 접목시킴으로써 나타나는 독창적 표현들이 패션 일러스트레이션의 예술적 가치를 발전시킬 수 있음을 기대를 할 수 있었으며, 새로운 재료의 시도와 작가의 개성을 담은 작품은 디지털 문화에 익숙한 대중에게 새로운 심미적 욕구의 충을 기대할 수 있었다.;The expression technique of fashion illustration was based on handcrafting such as engraving, watercolor painting and collage in 19th century but in the 20th century, the computer programs works of Photoshop and Illustrator becomes dominant along with the development of information technology. But fashion illustration by hand, enhancing the artistic merit, also has been developing through the research of more creative and diverse expression techniques as it meets the emotional appetites of the contemporary people. The research is designed to reinterpret the fashion message through expressing the unique emotions which can be obtained from hand drawing and to create the unique image through combining then with new materials. The aim of the research is to enhance the value of fashion illustration as visual art and to expand the scope of the expression. Accordingly, we focus on the expression of the texture and materiality and express by reviving the impression of colors and the texture and materiality applying Sgraffito as one of panting technique. As for works, 10 pieces of work has been made. We designed clothing based on the subject of Romantic image where silk dress and frills were emphasizing the decoration and applied Impasto and Impressing techniques in order to express the rich texture and materiality. The impression of colors are expressed in dreamlike and fantastic images based upon tone & tone color schemes and complementary coloring contract of yellow, green, blue and orange color family. The contents and the method of the research, based on theoretical ground review the general concept of illustration and the developing progress of expression categories and examine the characteristics and examples of fashion illustrations which are being expressed with more variety in modern times. In the theoretical examination of Sgraffito as one of panting, we reviewed the history of the technique and we organized the reference materials and the works of the artists in accordance with the works expressed in many areas based on paintings. Working method was to draw by using tools after having rubbed gesso on the acrylic panel by pallette knife. When gesso was dried, we colored with the oil color. During this process, we applied drawing techniques to the printing patterns and the background of the clothing and created the patterns by scratching. The conclusion we reached to through the research are as follows; First, fashion illustration as visual art expressed by hand requires basic drawing ability and the unique texture and materiality expressed by the acrylic panel and Sgraffito suit for the purpose of image expression and for the visual effect expressing the individuality of the artists based on senses. Second, the Romantic image of fashion illustration can be expressed after being reinterpreted with modern and soft emotion through the combination of the smooth feeling of texture of acrylic panel, quite gloss of oil color, and its' deep impression. Third, Sgraffito technique appeared in fashion illustration can increase the visual effect of fashion illustration because of its' expression of rich texture and materiality together unique sense. It suggested immense possibilities of the various painting application as a result of drawing technique being applied to fashion illustration. Fourth, as for color, we did coloring with feeling of tone & tone and in complementary color contrast between clothing and background by using colors of yellow family, green family, blue and orange family. In case of complementary color contrast, if clothing stroke out more, it created fantastic visual effect, and the quite feeling of tone & tone produced dreamlike visual effect. The important technique of the research is Sgraffito. As for the materials, we use acrylic panel, oil color, oil pastel and oil bar all together and as result it was possible to express the unique texture and materiality of the work and we accordingly had the image effect. Acrylic panel with smooth and cold feeling and oil color with quite gloss and deep impression were expressed in harmony with the modern and rich texture and materiality. From the research, we can expect that the unique expression through combining various painting techniques will develop the artistic value of fashion illustration and the results ,which can be earned if we continue working with the minds of the artists, will provide the creative ideas to fashion design.-
dc.description.tableofcontents1. 서론 1 1.1 연구 목적 1 1.2 연구 내용 및 방법 1 2. 이론적 배경 3 2.1 패션 일러스트레이션의 일반적 고찰 3 2.1.1 패션 일러스트레이션의 개념 및 기능 3 2.1.2 패션 일러스트레이션의 역사 7 2.1.3 패션 일러스트레이션의 기법과 사례 12 2.2 유화 페인팅 기법에 관한 고찰 35 2.2.1 유화 물감의 특성과 유화 페인팅 기법의 종류 35 2.2.2 스그라피토 기법의 특성과 사례 40 2.2.3 임파스토 기법의 특성과 사례 44 2.2.4 유화 페인팅 기법에 의한 패션 일러스트레이션 45 3. 작품제작 64 3.1 제작 의도 및 방법 64 3.1.1 제작 의도 64 3.1.2 제작 방법 65 3.2 작품 및 해설 69 4. 결론 99 참고문헌 101 ABSTRACT 104-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent36741076 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 디자인대학원-
dc.title유화 페인팅 기법을 응용한 패션 일러스트레이션-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.subtitle스그라피토, 임파스토의 복합기법을 중심으로-
dc.title.translatedA Study on Fashion Illustration based on application of oil painting technique: With multiple techniques of Sgraffito and Impasto-
dc.creator.othernameKim, Hee Jung-
dc.format.pagexv, 106 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major디자인대학원 디자인학과의상디자인전공-
dc.date.awarded2010. 8-
Appears in Collections:
디자인대학원 > 패션디자인전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE