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학습자 중심의 극문학 수용과 창작 교육

Title
학습자 중심의 극문학 수용과 창작 교육
Other Titles
Embracing Dramatic Literature and Creative Education oriented toward learners : Centering on Tale-themed Drama
Authors
박상미
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 국어교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
나은진
Abstract
This study has attempted to include ‘tale-themed dramas’ into the texts of dramatic literature and utilize them for realization of learner-oriented active education on dramatic literature, reflecting the weaknesses in the existing dramatic literature education, thus ultimately aiming to propose concrete methods of embracing dramatic literature as well as principle and model of creative education. Tale-themed drama refers to the drama created with old tale as its theme. Evolving from the simple level of modifying story in the middle (shift of story development), tale-themed drama means works created in the form of drama by projecting the view of world and values of writer into the tale, thus subsequently recomposing and reinterpreting it in a new and unfamiliar way. Such characteristic of tale-themed drama not only retains literary value but also accompanies accumulated values and effects when utilized educationally, hence the suggestion of this study might be necessary to vitalize dramatic literature education which has been rigid and stagnant so far. In this study, in order to draw the contents required for suggestion of instruction·learning method utilizing tale-themed drama, first the features and educational effects of such drama were reviewed centering on the principle of dissolution and integration. Here, dissolution and integration refer to separating and combining ‘tale’ and ‘drama’ respectively. The features and educational effects by the principle of dissolution were reviewed as divided into ‘Breaking down the barrier between narration and drama’ and ‘Learner-oriented recomposing of drama through viewing tale in unfamiliar way.’ The features and educational effects by the integration principle were reviewed as divided into ‘Combining tale narration and perception of reality’ and ‘Transforming concrete desires into 3-dimensional and materializing them from learners viewpoint.’ Also towards that end, Messrs. Choi In-hun, Oh Yeong-jin and Lee Gang-baek were selected in this study as representative writers of tale-themed dramas from the perspective of dramatic literature education, and attempts were made to conduct in-depth analysis of the characteristics of such dramas through the novels of the writers and their systematization. Based on review result of the features of tale-themed drama by the principle of dissolution and integration, embracing dramatic literature, instruction on creation, principles of learning and concrete methods using tale-themed drama were designed in this study. Instruction·learning stage of embracing and creation were each projected on the basis of internalization principle that checks educational value and effect by synthesizing the series of process of ‘Access to integration → input to dissolution → expansion of dissolution → reintegration’ as well as regressive process through communication among each process. This study has significance in that it suggested the appropriateness and necessity to provide learners with diverse topics by embracing dramatic literature and creative education with adoption of tale-themed drama through aforementioned process, thereby guiding learners to access diverse works through concrete activities, and that it placed learners at center of dramatic literature education by helping them to embrace literary works and appreciate them with active and criticizing attitude, and that it pursued dramatic literature education to be closely accepted by learners through actualizing tales based on learners' experiences and sense of value, and lastly that it suggested the method of integrated education of narration and drama which are two different branches of literature through dissolution and integration.;본 연구는 기존 극문학 교육의 문제점을 토대로, 학습자 중심의 능동적인 극문학 교육의 실현을 위하여 ‘설화 소재극’을 극문학 텍스트에 포함시켜, 이를 활용한 극문학 수용·창작 교육 원리 및 모형 등의 방안을 구체적으로 제시하는 것을 목적으로 한다. 설화 소재극은 설화를 소재로 창작된 극을 일컫는 것으로, 단순한 갈래 바꿔쓰기(갈래 전이)의 차원을 넘어서, 설화에 작가의 세계관과 가치관을 투사하여 낯설고 새롭게 재구성·재해석함으로써 이를 극의 형식으로 창작한 극작품을 뜻한다. 이러한 설화 소재극의 특성은 문학적 가치뿐만 아니라, 교육적으로 활용되었을 때 축적될 가치와 효과를 동반하기 때문에 경직되고 정체된 극문학 교육을 활성화시키기 위해 필요한 제안이라고 볼 수 있다. 본 연구에서는 설화 소재극을 활용한 교수·학습 방안 제시에 필요한 내용을 도출하기 위해, 먼저 해체와 통합의 원리를 중심으로 설화 소재극의 특성과 교육적 효과를 검토하였다. 여기서 해체와 통합은 각각 ‘설화’와 ‘극’의 분리와 통합을 일컫는 것으로, 해체의 원리에 의한 특성 및 교육적 효과는 ‘서사와 극 갈래 경계 무너뜨리기’, ‘설화 낯설게 보기를 통합 학습자 중심의 극 재구성’으로 나누어 살펴보았다. 통합의 원리에 의한 특성 및 교육적 효과는 ‘설화 서사와 현실 인식의 결합’, ‘구체화된 욕망의 입체화와 학습자 관점의 구체화’로 살펴보았다. 또한 이를 위해 극문학 교육의 차원에서 설화 소재극의 대표 작가로 최인훈, 오영진, 이강백을 선정하여 이들의 작품을 체계화하고, 구체적인 작품을 통해 설화 소재극의 특성을 보다 깊이 있게 고찰하고자 하였다. 이러한 해체와 통합의 원리에 입각한 설화 소재극의 특성을 검토한 내용을 바탕으로 설화 소재극을 활용한 극문학 수용·창작의 교수·학습 원리 및 구체적 방안을 설계하였다. ‘통합으로의 접근→해체로의 투입→해체의 확장→재통합’으로 이어지는 일련의 과정, 각 과정 간의 소통을 통한 회귀적 과정, 이를 종합하여 교육적 가치와 효과를 점검하는 내면화의 원리에 입각하여 수용과 창작의 교수·학습 단계를 각각 구안하였다. 본 연구에서 이와 같은 과정을 통해 제시한 설화 소재극을 활용한 극문학 수용과 창작 교육은 학습자에게 다양한 제재 제공해야 하는 당위성과 필요성을 제시하여 실제 활동을 통해 학습자들이 다양한 작품을 접할 수 있도록 설계하였다는 점, 학습자가 능동적·비판적인 태도로 작품을 수용하고 감상함으로써 학습자를 극문학 교육의 중심에 두었다는 점, 학습자의 경험과 가치관을 바탕으로 설화를 구체화하여 학습자와 밀착된 극문학 교육을 지향하였다는 점, 마지막으로 해체와 통합을 통해 서사와 극이라는 상이한 두 문학 갈래를 통합적으로 교육할 수 있는 방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다.
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교육대학원 > 국어교육전공 > Theses_Master
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