View : 805 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor김은주-
dc.contributor.author이보영-
dc.creator이보영-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:16Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:16Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000060480-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186102-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000060480-
dc.description.abstractThis study investigates the effects of the types of tasks and feedback on Korean adult EFL learners' fluency, accuracy, and complexity. A qualitative approach was also added to determine the perceptions that learners and teachers have about task-based instruction (TBI) and feedback types with learning journals, interviews, and stimulated recall. Although the experiment had the limitations of a small size of subjects and short length, certain findings are worth noticing. For both levels of group learners (lower and higher), fluency was highest in the descriptive tasks receiving implicit feedback. For accuracy, the rate was highest when both groups performed descriptive tasks receiving explicit feedback. For complexity, only higher level learners showed substantially higher rates in narrative tasks with explicit feedback. Planning time and the freedom to choose the topic (picture to describe) presumably might have affected fluency and accuracy in descriptive tasks. Accuracy was found to have been more affected by explicit feedback that primarily provided corrections on morphosyntactic errors. In addition, the qualitative research on the perceptions that L2 learners and teacher had about their experience with TBI and feedback provides insightful perspectives that are hoped to contribute to designing more effective TBI and interactional corrective feedback. The results of the qualitative study on the learners' and the teacher's perceptions of TBI and feedback highlights the importance of the feedback's salience and explicitness and the effects that different task types and task conditions have on the oral proficiency of L2 learners of different proficiency levels. Also, through this research it was found important that both teachers and learners have a clear understanding of and to have more exposure to TBI and feedback to maximize the effects on the learners' oral proficiency.;본 연구는 한국인 성인 영어 학습자들의 영어 구사 능숙도에 과업 유형과 피드백 유형이 끼치는 영향에 관한 연구로서 학습자들의 유창성, 정확성, 복잡성를 토대로 실시하였다. 양적 연구와 더불어 질적연구를 접목하여 학습자와 교사가 과업 중심 수업 형태와 피드백 유형에 대해 갖는 인식도를 조사하였다. 이를 위해 학습자들은 매 수업 이후 저널을 기록하고, 연구자와 1대1형태와 집단형태로 인터뷰하였으며 실험이 끝난 후 회상자극기법을 이용, 설문조사에 응하였다. 비록 실험 참여자 수가 적고 실험 기간이 짧아 양적 연구에서 괄목할만한 결과를 얻기 어려웠으나 일부 결과는 주목할만 하다 하겠다. 영어 구사능력에 따라 상 하위 집단으로 구분하여 실시한 실험에서 유창성은 이들 수준에 상관없이 과업을 행하며 암묵적 피드백을 받았을 경우 가장 높은 수치를 보였다. 정확성은 모든 수준의 학습자들이 명시적인 피드백을 받으며 묘사 과업을 실시했을 때 가장 높았다. 복잡성은. 상위 집단 학습자들만이 명시적인 피드백을 받으며 서술 과업을 행했을 때 주목할 정도로 높았다. 3 차례에 걸친 묘사과업 중 두 번에 걸쳐 과업 준비 시간이 주어지고 주제를 선택할 수 있도록 한 과업 조건의 변화가 있었는데 그 결과 유창성과 정확성이 묘사과업에서 향상되었다. 정확도는 명시적인 피드백에 의해 가장 영향을 받았는데 이는 주로 형태통사적 에러에 주로 주어졌다. 질적 연구 결과에 따르면 외국어 학습자와 교사의 반응이 모두 의미있는 시사점을 낳았다. 즉 피드백의 명시성이 매우 중요하며 과업의 종류와 조건이 학습자들의 수준에 따라 끼칠 수 있는 영향이 다르다는 것이다. 또한 본 연구를 통해 교사와 학습자 모두 사전에 피드백의 종류와 효과등에 대해 충분한 이해를 하고 약간의 훈련을 통해 익숙해지는 과정이 필요할 것으로 사료되었다.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. INTRODUCTION 1 Ⅱ. LITERATURE REVIEW 4 A. Cognitive process of language production 4 B. Interactional process on language production 10 C. Feedback 13 1. The role of feedback on interaction 13 2. Implicit feedback 14 3. Explicit feedback 15 D. Task types 17 E. Learners' perception about interactional feedback 22 F. Learners' uptake 23 Ⅲ. METHOD 25 A. Research questions 25 B. Participants 26 C. Procedure 29 1. Experiment 32 2. Interview 36 3. Learning journal 36 4. Stimulated Recall 37 D. Analysis 37 Ⅳ. RESULT 40 A. Effects of the task type and feedback on fluency 40 B. Effects of the task type and feedback on accuracy 44 C. Effects of the task type and feedback on complexity 48 D. Students' perception on TBI and feedback 64 E. Teacher's perception on TBI and feedback 85 Ⅴ. CONCLUSION 91 REFERENCES 96 APPENDIX A. Pictures During Tasks 104 APPENDIX B. The Analysis of Speech Unit 106 APPENDIX C. Questions in the Learning Journal 108 APPENDIX D. Filled-out Learning Journal 110 ABSTRACT IN KOREAN 119-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3264848 bytes-
dc.languageeng-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titleEffects of Task and Feedback Types on Korean Adult EFL Learners' Oral Proficiency-
dc.typeDoctoral Thesis-
dc.title.translated한국인 성인 영어 학습자들의 영어 구술 능숙도에 과업 유형과 피드백 유형이 끼치는 영향에 관한 연구-
dc.format.pagexii, 120 p.-
dc.identifier.thesisdegreeDoctor-
dc.identifier.major대학원 영어교육학과-
dc.date.awarded2010. 8-
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Ph.D
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE