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기업의 디자인 경영 역량 강화를 위한 DMCA 모형 개발

Title
기업의 디자인 경영 역량 강화를 위한 DMCA 모형 개발
Other Titles
A DMCA Model of Development for Company's Design Management Capability Strengthen: A Case Study of L Company Marketer
Authors
최연교
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조재경
Abstract
디자인과 경영이라는 뚜렷하게 대조되는 분야가 함께 만나 '디자인 경영'이라는 명칭으로 교육계에 뿌리를 내리기까지, 길게는 50년 짧게는 10여년의 시간 속에서 끊임없는 진보와 변화를 거듭해왔다. 새롭게 각광을 받는 학문 분야들과의 교류와 협동을 통해 새로운 지식 체계를 발전, 수용하고 있기 때문이다. 이는 디자인이 관련 분야들과 학제적 협동(interdiscipli -nary collaboration)을 통해 인류의 삶을 윤택하게 해주는 중추적인 역할을 하고 있다. 디자인 활동의 차원을 넘어선 디자인 경영은 기업의 디자인을 더 효과적으로 다룰 수 있는 아이디어와 방법들을 선택하기 위해 변화한다. 이러한 변화를 실현시킬 수 있는 디자인 경영 역량(Design Management Capability, 이하 DMC)을 가진 인재를 통해 디자인은 제품, 브랜드, 아이덴티티, 혁신경영 등의 주요 개념들과 연결되는 과정을 거친다. 이 과정에서 디자인 경영자는 디자이너, 마케터, 엔지니어, 커뮤니케이터 등으로 구성되는 팀의 활동을 촉진시켜 주는 마치 조율사같이 여러 전문가들의 목소리가 유기적인 조화를 이루도록 해주는 ‘제너럴리스트 (generalist)’로서의 역할이 요구된다. 또, 콘텐츠와 비시각적 메시지를 전달하기 위해 시각적 및 언어적 차원에서 각 요소들의 의미와 연결의 논리를 조절하고 사용자의 경험 차원을 더욱 다양하게 현실화하는 '스토리텔러(storyteller)'의 능력 또한 중요한 요소가 된다. 세계에서 디자인으로 성공을 거둔 기업들은 이러한 역량을 갖춘 디자이너를 이미 경영 프로세스 안에 투입시켜 조직을 운영해 나가고 있다. L사는 현재 디자인 경영을 전략적으로 활용하여 창의적이고 혁신적인 기업으로 대내외 홍보를 통하여 알리고 있지만, CEO 직속 부서인 디자인경영센터나 담당부서에서 이뤄놓은 결과물이 사내 전 조직원의 업무처리에 영향력을 주고 있지 않다. 고객의 라이프스타일을 분석하여 새로운 기술과 디자인으로 이후 다양한 제품들이 출시되고 판매되고 있지만 마케팅 업무 단에서의 디자인 경영은 전무하다. 아직 디자이너의 조직 투입에 대한 성과를 신뢰하지 못하고 두려워하기 때문이다. 디자인은 눈으로 보이는 정량적인 성과를 측정하기 힘들기 때문에 또, 측정될만한 성과를 이룬 마땅한 사례가 뚜렷하게 확인되지 않기 때문에 위험요소를 감수하고 디자이너를 곧바로 조직에 투입시키는 것이 어려운 이유이다. 향 후 디자이너의 조직 투입이 객관적으로 허용되는 것이 정당화되기 이전 단계로, 기업에서 경영전략을 세우고 있는 마케터에게 디자인 경영의 의미를 인지시키고 학습하게 함으로서 디자이너의 디자인 경영을 추진할 수 있는 환경이 만들어져야 한다. 기업 경영에서 디자인 경영이 정량적인 성과를 낸다면 디자인 경영의 필요성을 인지하게 되고 디자이너의 조직투입이 정당화 될 수 있는 발판이 될 것이다. L사는 앞으로 디자인 경영이 지속가능한 성과를 내기 위해서는 기업의 대내외의 자원들을 창의적으로 활용한 디자인 경영으로 기업의 고객창출과 수익률을 높이는 시스템을 갖추어야 한다. 새로운 디자인을 통해 제품과 서비스, 시스템의 혁신을 이룩함으로써 기업의 운명을 되살릴 수 있었던 성공사례를 만든 기업이 될 수 있도록 미션, 계획, 평가라는 디자인 프로세스를 적극적으로 추진해야 한다. New BI 탄생 이후 조직 깊숙이 기업 아이덴티티가 전파되기 위해서는 지속적인 홍보와 교육이 필수적이라 하겠다. 세계 주요 국가들은 대부분 디자인을 자국의 기업과 국가의 운명을 결정하는 전략적 수단으로 인식하고 국가적인 차원에서 육성하기 위해 다각적인 노력을 해오고 있다. 영국의 카운슬이나 1975년에 설립된 미국의 DMI, 그리고 이로부터 10년 후에 설립된 CDF등 관련 협회나 재단의 주도적인 활동들이 기여한 바가 매우 크다. 이러한 협회들은 디자인, 창의력, 혁신, 제조과정 사이의 관련성을 탐색하는 연구와 리서치를 통해서, 그리고 기업의 성공에 디자인이 얼마나 큰 공헌을 하는가를 강조하는 과목들을 개설하는 노력을 통해서, 디자인이 기업 자산으로 평가되어야 한다는 인식을 고조시키는 데 크게 공헌했다. 본 논문에서는 다양한 학자들과 디자인 경영 전문가들의 이론과 세계 디자인 우수 국가 정책 중 기업을 대상으로 하는 디자인 경영 교육 사례를 통해 기업에서의 디자인 경영과 DMC의 범위를 설정하였다. 그리고 L사의 마케터 역량의 육성을 위한 기업 전략과 교육 프로그램의 실태에 대해 알아보고 한계점을 진단하였다. 범위 설정과 한계점 진단으로 새로운 디자인 경영 역량, 글로벌 역량, 마케팅 역량과의 통합적 역할에 대한 방향을 제안하였다. 그 기준으로 DMC 증대를 위한 Design Management Capability Activity(이하 DMCA)모형을 개발하고 방법적 가이드라인을 제안하는 것으로 논문을 마친다. 기업 디자인 경영의 성패는 디자인 경영자의 능력에 달려 있다고 해도 과언이 아니다. 기업 최고 경영자의 디자인 의식이 아무리 잘 확립되어 있다고 할지라도 실제로 디자인 경영에 대한 책임을 져야 할 위치에 있는 사람이 제 구실을 못한다면 아무런 성과를 거둘 수 없기 때문이다. 그러므로 이 DMCA모형을 통해 마케터에게 디자인 경영 역량을 가진 인재로 육성시켜 기업에서 질적으로 향상된 디자인 경영을 실행 할 수 있는 발판이 되길 바란다.;It has been taking 10~50 years that Design and management become The Design Management. Because New knowledge system is developed through exchange and cooperation of new study, Design and related field give human beings a rich life through interdisciplinary collaboration. Above design activity, Design management is changing to choose ideas and methods those can make corporation utilize design effectively. Design Management capability (DMC) can fulfill that changing. People who have DMC make relationships between design and product, bland, identity, innovation. In this sequence, design manager has to be a Generalist in the design team consist of designer, marketer, engineer, communicator like conductor in orchestra. To deliver a contents and un-visual massage, Ability of storyteller who can utilize and control the logic in each element like vision and language is a important element. In order that corporation achieve success in design, it need to put people who have DMC to management process. L company utilize design management as a promoting way to show creative and innovative image. But the outcome of the Design management center under direct CEO control does not influence on all employees. Through analysis of customer’s life style, variety products are released in the market. But design management does not have important role in marketing organization. Because a corporation does not credit the role of designer in the management process. In order that design give a great value to corporation, Marketers have to recognize the importance of design. To achieve outcome of the design management, L company need the system that can deal with all resources with design management tool. To make a good example that change destiny of the company with innovation of product, service and system through new design, design process consist of mission, planning, evaluation has to be enforced. After launching a new brand identity, promotion and training is necessary to settle that identity in organization. Major countries realize the importance of design that can change destinies of countries. Associations and foundations like Counsel in England, DMI in America established in 1975 and CDF established 10 years after DMI contribute to advance of design. These organizations make awareness that design is a part of asset through the research find relationship between design, creativity, innovation, manufacturing process and open a education program about contribution of design for a success of corporation. In this report, the boundary of design management and design management capability was set through the theories of design management specialists and examples of major countries policies about education of the design management for corporations. And researched a company stratagem, education program and limitation of policies and stratagem of L company. Through Setting a boundary and evaluating a limitation, the combination role of new design management capability, global capability and marketing capability was suggested. In that suggestion, develop a Design Management Capability Activity (DMCA) Module for enlargement design management capability and propose a guide line. It may be fairly said the corporation success is depend on the design manager capability. Though CEO has a awareness design importance, it is impossible to have a outcome if design manager does not do the role. Therefore, hope to the DMCA Module can be a cornerstone that marketers can be people who have design management capability and they can do qualifying advanced design management.
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