View : 1848 Download: 0

바깥놀이를 통한 자연친화교육이 유아의 정서지능과 창의성에 미치는 영향

Title
바깥놀이를 통한 자연친화교육이 유아의 정서지능과 창의성에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effect of Outdoors Play based Environment-friendly Education on Children’s Emotional Intelligence and Creativity Development
Authors
이성희
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
박은혜
Abstract
본 연구는 바깥놀이를 통한 자연친화교육이 유아의 정서지능과 창의성에 미치는 영향이 어떠한지 알아봄으로써, 바깥놀이에 포함된 교육적 가치를 기반으로 체계적이고 다양한 자연친화교육의 활동을 제공하기 위한 기초자료를 마련하고자 한다. 본 연구의 목적을 위하여 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 바깥놀이를 통한 자연친화교육은 유아의 정서지능에 어떠한 영향을 미치는가? 2. 바깥놀이를 통한 자연친화교육은 유아의 창의성에 어떠한 영향을 미치는가? 본 연구의 대상은 경기도 용인시에 소재한 B초등학교병설유치원의 만 5세 유아 29명이다. 대상유아에게 바깥놀이를 통한 자연친화교육을 6주 동안 주 4회 총 24회 실시하였다. 유아의 정서지능을 검사하기 위하여 이영자, 이종숙, 신은수(2000)가 제시한 ‘교사 평정에 의한 유아용 정서지능 평가도구’를 사용하였으며, 유아의 창의성을 검사하기 위하여 전경원(2005)의 ‘유아종합창의성 검사도구’를 사용하였다. 바깥놀이를 통한 자연친화교육의 전․후로 사전․사후 검사를 실시하고, t검증으로 분석하였다. 본 연구에서 나타난 결과는 다음과 같다. 첫째, 바깥놀이를 통한 자연친화교육은 유아의 정서지능 및 정서인식과 표현, 정서에 의한 사고촉진, 정서지식의 활용, 정서의 반영적 조절의 4가지 하위요인의 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 둘째, 바깥놀이를 통한 자연친화교육은 유아의 창의성 및 유창성, 융통성, 독창성, 상상력의 4가지 하위요인의 발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 결론적으로 규칙적인 바깥놀이를 통한 자연친화교육이 유아의 정서지능과 창의성의 발달에 효과적이라는 것을 알 수 있다.;The purpose of this research is to develop base data for providing structured and diverse environment-friendly educational activities based on the educational value that is inherentin the outdoors play by identifying the effect of the outdoors play based environment-friendly education on children’s emotional intelligence and creativity. The key questions set for the attainment of this research’s objectives are as follows. 1. How does the outdoors play based environment-friendly education influence children’s emotional intelligence? 2. How does the outdoors play based environment-friendly education influence children’s creativity? This research targeted total of 29 children aged five at the nursery affiliated with the Elementary School B located in Yongin City, Gyeonggido. The subjects were subjected to outdoors play based environment-friendly education during six weeks, four times per week for a total of 24 sessions. To test children’s emotional intelligence, ‘Tool for the Evaluation of Children’s Emotional Intelligence for Rating by Teacher’ presented by Lee Yong Ja, Lee Jong Sook and Shin Eun Soo (2000). To test children’s creativity, Jeon Gyeong Won’s (2005) ‘Tool for Testing Children’s Creativity’ was used. Pre and post tests were conducted before and after the outdoors play based environment-friendly education was carried out, and analysis was conducted using t verification.This research producedthe following results. First, outdoors play based environment-friendly education exerted positive influence on the development of four sub elements pertaining to children’s emotional intelligence and recognition and expression of emotion, acceleration of thinking based on emotion, use of emotional knowledge and reflective emotion control. Second, outdoors play based environment-friendly education exerted positive influence on the development of four sub elements pertaining to children’s creativity, fluency, flexibility, uniqueness and imagination. In conclusion, this research demonstrated that the regular outdoors play based environment-friendly education is effective for children’s emotional intelligence and creativity development.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE