View : 636 Download: 0

협동적 이야기 꾸미기 활동을 통한 만5세 유아의 또래간 언어적 상호작용 및 유아와 교사의 인식 변화 분석

Title
협동적 이야기 꾸미기 활동을 통한 만5세 유아의 또래간 언어적 상호작용 및 유아와 교사의 인식 변화 분석
Other Titles
A Study on the Changes in linguistic interactions of 5-year old children among peers and Changes in children and teachers' recognition by performing the cooperative story creation activity
Authors
엄은지
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
이승연
Abstract
본 연구의 목적은 글이 있는 문학작품을 활용한 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 만5세 유아들의 또래간 언어적 상호작용이 어떻게 변화하는지를 살펴보고, 활동 과정에서 협동적 이야기 꾸미기에 대한 유아와 교사의 인식 및 태도 변화는 어떻게 나타나는지를 알아보는 것이다. 이를 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 만5세 유아들의 또래간 언어적 상호작용은 어떻게 변화하는가? 2. 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 유아와 교사의 인식 및 태도 변화는 어떻게 나타나는가? 본 연구의 대상은 경기도 용인시에 위치한 Y초등학교병설유치원 만5세 유아 25명(남아 15명, 여아 10명)이다. 연구 기간은 2010년 3월 16일부터 4월 22일까지 6주간이며, 주2회씩 총 12회의 협동적 이야기 꾸미기 활동을 실시하였다. 유아들의 또래간 언어적 상호작용을 알아보기 위한 검사 도구로는 박지선(2000)의 언어적 상호작용 분석도구를 사용하였고, 한 유아당 10분 동안 20초 간격으로 총 30회 관찰하는 시간표집법을 사용하여 분석하였다. 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통한 유아와 교사의 인식 및 태도 변화는 일화기록과 활동 모습을 그대로 녹화, 녹음한 자료와 교사 저널을 토대로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 만5세 유아들의 또래간 언어적 상호작용에 변화가 나타났다. 먼저, 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 전체 언어적 상호작용의 빈도수가 지속적으로 증가한 것으로 나타났다. 또래간 언어적 상호작용의 구체적인 양상을 살펴보기 위해 하위 범주별로 나누어 보면, ‘공감’의 비중은 늘어났으며, ‘질문 및 응답’과 ‘설명’의 비중은 비슷하게 유지된 것으로 나타났다. 또한 ‘조정’의 비중은 활동이 진행될수록 늘어났으며, ‘지시’의 비중은 감소한 것으로 나타났다. 둘째, 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 협동 활동에 대한 유아의 인식과 태도는 긍정적으로 변화한 것으로 나타났다. 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 유아들은 협동 활동에 적극적으로 참여하게 되었고, 협동 활동의 의의에 대해서도 점차 이해하게 된 것을 알 수 있다. 또한 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 유아들의 의사소통 태도에도 변화가 일어난 것을 알 수 있다. 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 교사의 협동 활동에 대해 인식과 태도 또한 변화한 것으로 나타났다. 우선 협동 활동에 대한 중요성을 인식하게 되었고, 협동 활동 과정에서 직접적으로 모델링을 보여주는 역할에서 간접적으로 안내하고 조력해주는 역할로의 변화가 나타났다. 또한 지속적인 일화기록과 관찰일지, 교사 저널을 기록하는 가운데 개별 유아에 대해 파악하고 그에 맞는 개별적인 상호작용을 시도할 수 있게 되었으며, 지속적인 평가와 반영의 습관을 생활화하게 되었다. 이러한 결과를 종합하면, 협동적 이야기 꾸미기 활동은 만5세 유아의 또래간 언어적 상호작용을 서로 다른 의견을 존중하고 생각을 조율해나가는 방향으로 변화시키는데 효과가 있는 것으로 밝혀졌다. 또한 협동적 이야기 꾸미기 활동을 통해 협동 활동에 대한 유아와 교사의 인식과 태도가 긍정적으로 변화되었다. 따라서 협동적 이야기 꾸미기 활동이 유아의 또래간 언어적 상호작용의 변화를 위한 효과적인 언어 교육의 방법이 될 수 있으므로 유아교육현장에서 이를 적극적으로 활용할 것을 제안한다.;The purposes of the current study are to examine changes in linguistic interactions of 5-year old children among peers, and to observe changes in children and teachers' recognition and attitudes toward a cooperative story creation activity by performing the cooperative story creation activity using a literature work containing a text. The meaning of the study is to find pedagogical suggestions about effective language education at early childhood educational institutes through the results. Research problems established for the study purposes are as follows. 1. How do linguistic interactions of 5-year old children among peers change through a cooperative story creation activity? 2. How do children and teachers' recognition and attitudes change through the cooperative story creation activity? Subjects of the current study are 25 5-year old children (15 boys and 10 girls) attending a kindergarten attached to Y Elementary School in Yongin, Gyeonggi-do. The study period was 6 weeks from March 16, 1010 to April 22, 2010, and cooperative story creation activities were performed 12 times in total, twice a week. Test tools to examine linguistic interactions among peers was a linguistic interaction analyzing tool made by Park Ji-seon(2000), while time sampling method observing 30 times in total, every 20 seconds for 10 minutes, was used to analyze each child. For changes in children and teachers' recognition and attitudes through the cooperative story creation activity, anecdotes and activities were recorded, and the recorded data and teachers' journals were used to analyze. The study results are summarized as follows. First of all, there were changes in linguistic interaction among 5-year old peers through the cooperative story creation activity. It was observed that frequency of linguistic interactions steadily increased through the cooperative story creation activity. As for subordinate categories to see concrete changes in linguistic interactions, the proportion of 'empathy' increased while the proportions of 'questions and answers' and 'explanation' maintained similarly. In addition, the proportion of 'adjustment' increased as the activity was performed while the proportion of 'command' decreased. Secondly, it was found that the cooperative story creation activity positively changed the children's recognition and attitude toward cooperative activities. The children came to actively participate in cooperative activities and gradually understand the meaning of cooperative activities through the cooperative story creation activity. In addition, there were changes in the children's communication attitude through the cooperative story creation activity. Also it was observed that the cooperative story creation activity changed the teachers' recognition and attitude toward cooperative activities. They came to recognize the importance of cooperative activity and changed their role from showing direct modeling to indirect leading and assisting during cooperative activity. In addition, they came to analyze individual children and make an attempt for appropriate individual interactions while recording anecdotes steadily, an observation note and a teacher's journal. Lastly, the teachers formed a habit of consistent reflection through the cooperative story creation activity. In conclusion, it was found that the cooperative story creation activity was effective in changing linguistic interactions among 5-year old peers so that they can respect different opinions and adjust ideas. In addition, the cooperative story creation activity positively changed the children and the teachers' recognition and attitude toward cooperative activity. Accordingly, it is suggested that the cooperative story creation activity shall be actively used in the early childhood education field because it can be an effective language education method for changing linguistic interaction among peers.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
교육대학원 > 유아교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE