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그림책을 활용한 나눔교육 활동이 유아의 나눔에 대한 인식과 친사회적 행동에 미치는 영향

Title
그림책을 활용한 나눔교육 활동이 유아의 나눔에 대한 인식과 친사회적 행동에 미치는 영향
Other Titles
The Effect of Philanthropic Education Activities utilizing Picture books on Young Children's Realization About Philanthropy and Prosocial Behavior
Authors
맹지나
Issue Date
2010
Department/Major
교육대학원 유아교육전공
Publisher
이화여자대학교 교육대학원
Degree
Master
Advisors
엄정애
Abstract
본 연구는 그림책을 활용한 나눔교육 활동이 유아의 나눔에 대한 인식과 친사회적 행동에 미치는 영향이 어떠한지 알아봄으로써 유아를 대상으로 한 나눔교육 활동의 효과를 규명하는데 목적이 있다. 이러한 목적을 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1. 그림책을 활용한 나눔교육 활동이 유아의 나눔에 대한 인식에 미치는 영향은어떠한가? 2. 그림책을 활용한 나눔교육 활동이 유아의 친사회적 행동에 미치는 영향은 어떠한가? 본 연구의 대상은 서울 성북구 소재의 Y유치원과 B유치원의 만 5세아 40명으로, Y유치원의 20명은 실험집단이고 B유치원의 20명은 비교집단이다. 연구에서 사용된 도구는 나눔에 대한 유아의 인식을 알아보는 면접 형식의 질문지와 친사회적 행동 검사도구이다. 질문지는 본 연구자가 직접 작성하였으며, 유아교육 전문가 1인으로부터 그 적합성과 적절성을 검증받아 사용하였고, 친사회적 행동 검사 도구는 김수연(1995)의 친사회적 행동 검사도구를 이경은(2007)이 수정하여 사용한 것을 수정, 보안하여 사용하였다. 본 연구에서 활용한 그림책은 나눔교육 내용의 5가지 주제에 맞게 총 7권의 그림책을 선정하였다. 그림책을 활용한 나눔교육 활동은 2010년 4월 5일부터 5월 13일까지 6주 동안 매주 2-3회 걸쳐 실시하였다. 수집된 자료를 분석하기 위해서 유아의 나눔에 대한 인식은 사전, 사후 면접 후 나눔의 개념, 나눔의 필요성, 나눔의 대상, 나눔을 실천하는 사람들, 나눔의 실천방법의 하위요소별로 분석하였고, 유아의 반응을 범주화하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 유아의 친사회적 행동은 t검증으로 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 나눔교육 활동이 유아의 나눔에 대한 인식에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 나눔교육 내용의 5가지 하위요소인 나눔의 개념, 나눔의 필요성, 나눔의 대상, 나눔을 실천하는 사람들, 나눔의 실천방법에 대한 유아의 인식이 긍정적으로 변화되었다. 나눔교육 활동 전에는 대부분의 유아들이 나눔에 대해 친구관계나 자신이 좋아하는 사람을 중심으로 행하는 나눔으로 인식하거나 나눔이 필요한 대상과 나눔의 실천방법에 대한 이해와 정보가 부족한 상태였다. 그러나 그림책을 활용한 나눔교육 활동을 실시함으로써 나눔의 개념에 대한 유아의 인식의 폭이 넓어졌고, 나눔이 필요한 상황과 대상에 대한 구체적인 정보를 통해 유아 주변에 나눔이 필요한 사람이 많이 있음을 인식하게 되었다. 또한 나눔을 실천하는 방법에 대해서도 보다 적극적이고 구체적인 형태의 다양한 나눔의 실천방법을 알게 되었다. 즉, 나눔교육 활동으로 나눔에 대한 유아의 인식이 전반적으로 향상되었다고 볼 수 있다. 둘째, 그림책을 활용한 나눔교육 활동이 유아의 친사회적 행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그림책을 활용한 나눔교육 활동을 실시하기 전과 후의 실험집단의 친사회적 행동 점수의 증가분이 비교집단의 친사회적 행동의 사전, 사후점수 증가분보다 더 큰 것으로 나타났고, 통계적으로 유의한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이는 나눔 주제의 그림책을 활용한 나눔교육 활동이 유아의 나눔에 대한 인식뿐 아니라 친사회적 행동을 증진시킨다는 것을 시사한다. 결론적으로 그림책을 활용한 나눔교육 활동은 나눔에 대한 유아의 인식을 긍정적으로 변화시키고, 친사회적 행동을 증진시키는데 효과적인 방법이라고 할 수 있다.;This study has been conducted to explain the positive effect of philanthropic education by showing how the activity of philanthropic education utilizingpicture books affect young children's realization about philanthropy and prosocial behavior. The questions of the study for these purpose are as following. 1. What is the effect of the activity of philanthropic education utilizingpicture books on young children's realization about philanthropy? 2. What is the effect of the activity of philanthropic education utilizingpicture books on a child's prosocial behavior? The objects of this study include forty children of just 5 years old from Y kindergarten and B kindergarten in Seungbukgu, Seoul. Among them, twenty children from Y kindergarten are the experiment group and the other twenty children from B kindergarten are the comparison group. The instruments for this study are the questionnaires of interview form on young children's realization about philanthropy and the examination tools of prosocial behavior. The questionnaries were made directly by the conductor of this study and used after adaptedness and appropriateness were verified by an expert of the child study. Also, Su-youn Lee (1995)'s examination tools of prosocial behavior that had been modified and used by Kyoung-eun Lee (2007) were remodified and used in this study. The 7 picture-books utilized by this study were selected according to 5 subjects of philanthropy. The activity of philanthropic education utilizingpicture books had been conducted twice or three times a week for 6 weeks from April 5th, 2010 to May 13th, 2010. In order to analyze the collected data, young children's realization about philanthropy was analyzed according to the sub-elements that include the concept of philanthropy before and after the interview, the necessity of philanthropy, the objects for philanthropy, the people practicing philanthropy, and the practice methods for philanthropy. Moreover, the frequency and the percentage were produced by categorizing a child's reaction. T-verification was performed for a child's prosocial behavior. The result of this study summarized as follows. Firstly, the activity of philanthropic education utilizingpicture books has a positive effect on young children's realization about philanthropy. The children's realization about the 5 sub-elements of the contents of philanthropic education that are concept of philanthropy, necessity of philanthropy, the objects for philanthropy, people practicing philanthropy, and practice methods of philanthropy has changed positively. Before the activity of philanthropic education, most of the children realized the concept of the philanthropy based on their relationship with friends and the people they like or lacked the understanding and information about the others who need sharing and practice methods for sharing. After the activity of philanthropic education, however, children's width of realization about the concept of philanthropy widened. They also came to realize that there are many people who are in need around them through specific information about the necessary situation and objects for sharing. Moreover, they learned about more positive and various practice methods for philanthropy. That is, the activity of philanthropic education has improved the children's realization about philanthropy entirely. Secondly, the activity of philanthropic education utilizingpicture books has a positive effect on young children's prosocial behavior. It was proved that there was noticeable difference about the children's prosocial behavior between the experiment group before the activity of philanthropic education and after the activity of philanthropic education and also between the experiment group with the activity of philanthropic education and the comparison group without it. It suggests that the activity of philanthropic education utilizing picture book focused on sharing furthers young children's realization about philanthropy and prosocial behavior. In conclusion, the activity of philanthropic education utilizingpicture books is the effective method to change young children's realization about philanthropy positively and increase a child's prosocial behavior.
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