View : 920 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor주희선-
dc.contributor.author홍혜민-
dc.creator홍혜민-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:11Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:11Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000060917-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186055-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000060917-
dc.description.abstract본 연구는 학습자의 종합적인 지식을 활용하여 주체적인 학습자의 태도를 지니게 하는 데에 교육적 의의가 있는 통합교육이론을 바탕으로, 음악극 지도방안을 일선학교에서 활용할 수 있도록 제시하는 것을 목적으로 한다. 현대의 교육은 개인의 창의성과 능력을 다양한 표현활동을 통하여 학습자의 통합적인 사고를 기를 수 있는 학습을 요구하고 있다. 이러한 시대사조에 따라 음악 학습에 있어서도 학습자의 통합적인 사고를 양성하기 위해 여러 가지 학습 활동들을 연구, 활용하고 있고 그 방법 중 하나가 음악극 창작을 통한 통합교육 음악 수업이다. 음악극은 시를 비롯한 문학과 연극, 음악, 무용, 미술 등이 결합된 종합예술의 특성을 가지고 있기에 통합교육적인 측면을 지니고 있고, 음악교육의 입장에서 연구해볼 수 있는 유일한 학습 형태이다. 이론적 배경에서는 통합교육의 의미와 음악극의 의미를 고찰하며 연관성에 대해 살펴보고, 필요성을 고찰해 보았다. 또한 통합교육을 적용한 음악극 수업 지도방안과 기존의 음악극 수업 모형에 관한 선행연구를 고찰하여 일반화 시킬 수 있는 음악극 수업 모형을 새롭게 고안하였다. 이를 토대로 만든 음악극 수업 모형의 실제는 음악영역과 타 영역과의 활동이 통합되어 있다. 음악영역의 활동에 있어서는 감상, 가창, 창작, 기악 등 다양한 활동을 포함하였으며, 타 교과 활동에 있어서는 국어, 미술, 무용으로 통합적인 활동을 고안하였다. 학습대상으로는 2007 고시 개정 음악과 교육과정에 따라 2009년에 새롭게 편찬된 중학교 1학년 교과서에 ‘음악극 만들기’ 활동이 포함되어 있어 이에 따른 구체적인 수업지도안의 개발이 필요하다고 보아 중학교 1학년을 대상으로 하였다. 수업 지도안은 총 8차시로 구성되었으며, 음악극을 발표할 수 있도록 6차시까지는 음악극의 기본적인 내용을 학습하고, 7차시부터는 대본 읽기와 음악극 연습으로 조직되었다. 1차시에는 음악극에 대한 전반적인 소개를 다루고, 2차시는 음악극의 대본을 작성한다. 그리고 3차시부터 6차시까지는 음악극의 음악 내적 요소를 활동영역을 통해 배우는 것으로 구성하였다. 본 지도안을 작성 후 교실 현장에서 적용을 하였다. 본 지도안의 교육적 의의는 음악극을 창작해 보고, 창작하는 과정을 통해 음악 수업을 적극적이고 활동적으로 참여하게 되는 주체적인 학습자의 학습태도를 양성하고, 나아가 음악극 학습 과정을 통해 음악을 생활화 할 수 있는 것에 초점을 두었다. 예시한 동기유발 방법 및 교수-학습 방법은 학교 현장에서 실제 적용되었으나, 각기 다른 학교 현장의 여건과 교사의 능력에 따라 실효가 좌우될 수 있으므로 이에 후속 연구가 이루어져야 할 것이다. 이 연구에서 제시한 음악극 창작을 통한 통합교육 지도내용이 현재 중학교 음악수업에서 적절하게 활용되기를 기대하고 더욱 효과적이고 가치 있는 음악 수업에 대한 음악교사들의 연구가 더욱 활성화되기를 바라는 바이다.;The purpose of this study is presented to take activity based on the theory of integrated education with Subjective attitude of learners in school. Modern Education are required that the integrative thinking can be kept learning expressed through a variety of activities including the creativity and the ability. In accordance with the current flow of the society, various learning activities are studied and used to develop various abilities of humans. One of the developing methods is a music appreciation class which applies creative music drama of integrated education. Because it have artistic characteristics consist of literature, music, dance, theater, music drama has aspect of integrated education. It is the only form of music education to study it. As a theoretical background, this study look into the meaning of integrated education and the meaning of music drama. Also the study designed teaching method of music drama applied with integrated education and new instructional model of music drama based on existing music drama instructional model. Created by on this music drama instruction model are integrated with music subject and other subjects. Learning of Music subject is composed of appreciation, singing, creation, instrumental activity. And Learning of other subject is composed of korean language, art, dance activity. Selected participants are students from middle schools, because 2007 revised music curriculum contained creative music drama activity in music textbook of middle school. The study comprises 8 sessions, which helps appreciation activities by developing an appreciation activity paper. For the music drama of performing, students was composed of learn the basics of musical content until 6 sessions. And from 7 session was composed of reading the script and music drama rehearsal. 1 session was composed of introduction to concept of music drama , 2 session was composed of Writing a script of music drama. And from 3 session to 6 was composed of learning music drama through music activity. After Designed lesson plan, It was applied in the classroom. This creative music drama presented new music learning activity methods which can experience esthetic value of the music by elevating individual's creative music expression ability through overall experience of the music based on the positive and active music learning activity. although the plans have been amended and complemented for use in real school lessons, further studies are required to guarantee the efficacy that may vary according to capabilities of teachers and distinct school conditions. The instructions for 'Intergrated education through creative music drama' presented in this study are expected to be of appropriate use by music teachers in present middle schools. Also, the full activation of studies for efficient and worthy music lessons by music teachers are anticipated.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 1 A. 연구의 필요성 및 목적 1 B. 연구의 내용 및 방법 2 C. 연구의 제한점 3 Ⅱ. 이론적 배경 4 A. 통합교육 4 B. 음악극 15 C. 선행연구 고찰 19 Ⅲ. 음악극 창작 수업 지도안 개발 22 A. 수업 지도안의 목적 22 B. 수업 계획 및 수업 진행 방식 22 C. 음악극 요소 선정의 기준 23 D. 수업 지도안의 구성 25 E. 수업 지도안의 조직 33 F. 평가 35 Ⅳ. 음악극 수업 지도안의 실제 36 Ⅴ. 연구의 결과 및 분석 58 Ⅵ. 결론 및 제언 64 A. 결론 64 B. 제언 65 참고문헌 66 부록 69 ABSTRACT 90-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent3221111 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 교육대학원-
dc.title음악극 창작을 통한 중학교 1학년 통합교육 지도안 개발-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedDevelopment of a Integrated Education Learning Plan Focused on the Creative Music Drama in the Middle School First Grade-
dc.creator.othernameHong, Hye Min-
dc.format.pageviii, 91 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major교육대학원 음악교육전공-
dc.date.awarded2010. 8-
Appears in Collections:
교육대학원 > 음악교육전공 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE