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언론사 모바일 애플리케이션 인터페이스의 사용성 요인

Title
언론사 모바일 애플리케이션 인터페이스의 사용성 요인
Other Titles
Usability factors of the Mobile Application Interface for News service
Authors
조현희
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 디지털미디어학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
류한영
Abstract
최근 스마트폰이 출시되면서 모바일 애플리케이션을 이용하는 사용자가 급증하고 있다. 현재 출시되고 있는 스마트폰은 모바일 애플리케이션을 사용할 수 있는 인터페이스를 구현하고 있는데, 이는 사용자들의 모바일 이용습관을 변화시키고 있다. 포털사이트 구글이나 네이버, 다음 등 많은 기업들은 이에 발빠르게 대처하여 모바일 애플리케이션 서비스를 시작하고 있고, 조선일보, YTN, 매일경제 등의 언론사들도 자사의 모바일 애플리케이션 서비스를 실시하고 있다. 새로운 기술을 활용한 서비스가 시장에서 수용되기 위해서는 사용자 중심 디자인에서의 사용성에 관한 연구가 중요하다. 사용이 편리한 시스템이나 제품은, 그렇지 않은 시스템이나 제품보다 더 많이 사용된다. 사용성 요인은 사용성을 설명하므로, 사용성 요인에 대한 연구는 중요하다. 그러나 모바일 애플리케이션 인터페이스의 사용성에 관한 연구는 아직까지 초기단계로, 학문적 접근이 미흡한 상황이다. 또한 언론사는 뉴스생산의 전문성을 가지고 있으나, 뉴스유통에서 포털에게 뒤쳐지고 있는 상황이다. 다양한 플랫폼의 확장은 언론사에게 새로운 기회를 제공할 가능성이 있다. 언론사의 특성이 반영된 사용성 연구가 필요하다. 따라서 본 연구에서는 언론사의 입장에서 모바일 애플리케이션 인터페이스의 사용성 요인에 대한 실증적 연구를 목적으로 진행되었다. 본 연구는, 선행연구를 통하여 사용성 요인을 이해하고, 사용성과 사용의도에 영향을 미치는 연구에 대해 살펴보았다. 모바일 애플리케이션 및 언론사의 특성에 대해서도 살펴보았다. 이러한 이론적 논의를 바탕으로, 사용성 요인을 수집· 분석하였고, 본 연구의 목적달성을 위하여 언론사의 특성이 반영된, 언론사 모바일 애플리케이션의 사용성 요인을 제시하였다. 사용성 요인에 대한 검증을 위하여 온라인 설문을 실시하였고, 통계분석 결과를 통하여 제안한 사용성 요인을 수정하였다. 수정을 통해 도출된 사용성 요인에 대한 타당성을 검증하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 선행연구를 통하여 제시한 사용성 요인은 만족성, 유쾌성, 혁신성, 우수성, 심미성, 공신성, 가독성의 7가지 요인이었다. 그러나 조사 분석 결과, 사용성 요인은 변형·통합되었다. 이에 사용성 요인은 수정·검증되었고, 언론사 모바일 애플리케이션 인터페이스의 사용성 요인은 만족성, 공신성, 가독성, 심미성, 독창성, 재미성 으로 총 6가지가 도출되었다. 현재 국내 언론사들은, 뉴스 및 정보를 제공하고 있으나, 뉴스를 전달하는데 있어서 포털사이트보다 그 영향력이 부족한 상황이다. 이에 따라 언론사들은 새로운 미래시장에 대한 다양한 고민과 노력을 해야 할 필요가 있다. 그러나 언론사의 사용자 인터페이스 사용성에 관한 전문적인 연구와 투자는 미비하다고 할 수 있다. 이에 본 연구는 언론사의 입장에서 언론사 모바일 애플리케이션 인터페이스의 사용성 요인을 제시하였다. 본 연구에서 도출된 사용성 요인은 향후 모바일 애플리케이션 인터페이스의 사용성 연구를 위한 학문적 연구의 기반이 되고, 언론사 모바일 애플리케이션 인터페이스의 개발을 위한 가이드라인과 사용성 평가요소로 활용될 것으로 기대한다.;The recent introduction of the smart phones in the Korean market caused a boost for the numbers of the users of mobile applications. The smart phones available in the market now adopt interfaces that allow the usage of the mobile applications, which in turn changes the way mobile devices are used. Many portal sites, such as Google, Naver, Daum and many other enterprises responded swiftly to this trend and have already launched their mobile application services. Chosun, YTN, MBN, and other media corporates also introduced their own mobile applications to facilitate user accesses to their web services. In order for new technology and services to be accepted by the users, there are needs for studies on the usability in terms of the user-oriented designs. Products, or systems with higher usability tend to be used more frequently than the those with lower usability. The usability factors account for the usability, so it is an important subject for academic research, as well. However, the studies on the usability of the interfaces in the mobile applications from the media companies are still at the beginning stages and the approaches made in academic angle are still rare. Therefore, in this study, we will conduct an empirical study on the usability factors of the interfaces in the mobile applications from the media companies, which in turn may serve as the basis for those media companies when they develop the interfaces for the mobile applications and facilitate user acquisition. In order to achieve the goal of this study, we examine the existing literature on the usability factors and usability assessment to better understand the usability factor itself. The information on the usability factors was gathers and analyzed from the existing literature, and the review of the characteristics of different media companies and the contexts of the mobile application was also made. With this theoretical background, the usability factors of the mobile applications by the media companies were identified and a research model was presented. The identified usability factors were then surveyed by using questionnaires that reflected these factors, and the outcome was verified and adjusted through statistical analysis. Reliability analysis and regression analysis were performed for the verification of the identified usability factors as well. The result of this study is as follows; Firstly, the identified usability factors were, respectively, satisfaction, exhilaration, Excellency, aesthetics, trust, and readability, that is, seven factors were identified. However, the result of the statistical analysis caused the factors in the questionnaires to be adjusted and merged with others. With this, the usability factors were modified, and finally six usability factors for the mobile applications by the media companies were identified. They are, namely, satisfaction, trust, readability, aesthetics, originality, and exhilaration. As the usability factors account for the usability itself, a theoretical definition that it affects the intent of usage can be established. All of the usability factors presented here turned out to affect the intent of usage significantly. Currently, the domestic media companies appear to be not as influential as the portal sites in providing and distributing news and information. Therefore, the media companies need to ponder on and exert more efforts in line with the future market prospects. But, there are not sufficient amount of specialized studies and investment made for the sake of the user interface usability in the mobile applications by the media companies. For this, we have presented the usability factors of such mobile applications, and the factors that were presented could serve as a guideline or framework in which the media companies can develop their own mobile application interfaces, as well as the evaluation criteria for the usability assessment elements.
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