View : 29 Download: 0

Gian Carlo Menotti의 오페라 「전화(The Telephone)」중 주요아리아 분석연구

Title
Gian Carlo Menotti의 오페라 「전화(The Telephone)」중 주요아리아 분석연구
Other Titles
A Study of Gian Carlo Mnontti's 「The Telephone」
Authors
백승민
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
정복주
Abstract
Gian Carlo Menotti(1911-2007) is an Italian-American opera composer, who is known for his various novel attempts in opera composition between 1940 and 1960, the period marked by the flowering of American popular opera. He is also an accomplished director and librettist, who wrote librettos for all of his own operas and as well as for others'. Menotti's musical style builds upon the tradition of Giacomo Puccini(1858-1924) and the Verismo opera. It possesses the expressive emotional element of Modest Mussorgsky(1839-1881), the brilliance and magnificence of Gustav Mahler(1860-1911), and the modernist production techniques of Sergey Sergeevich Prokofiev (1891-1953). Menotti also pursues the ideal of perfect union of drama and music, and also adds theatrical elements to his work. Menotti composed over 20 operas, and 「The Telephone」, among them, is considered his representative work, which demonstrates such efforts of Menotti, and includes the satirical description of his time. This thesis analyzes the four main arias in 「The Telephone」, based on Menotti's own libretto and the piano-vocal score. It examines the musical elements Menotti used, and also how effectively he portrays the psychological state of the characters through the union of drama and music. In this study, Menotti's life and his musical style in other operatic works are first considered. And the musical analysis of 「The Telephone」 is conducted, mainly concentrating on form, change in tonality, harmonic structure, relationship between melody and accompaniment, and relationship between lyrics and music, and the findings are as follows: First, the union of drama and music is achieved through melody and harmonic progression, which closely follows and depicts the content of the drama. Secondly, the melody which consists of simple rhythmic structure demonstrates the pattern of repetition, sequence, and modality. Thirdly, frequent changes in tonality appear throughout the work, and the key signature and the tonality often do not coincide. Fourthly, there are numerous parallel motions in harmony, and dissonant chords including augmented/diminished chords and appogiaturas, ostinatos, and organ points are characteristically used as well. Fifthly, whenever Lucy, the protagonist, picks up the telephone, 'Hello' is used as a leitmotif. And lastly, the arias proceed in simple motion, so as not to disturb the storyline, and recitiative set the text with naturalness and clarity. In conclusion, Menotti uses various modern techniques, but his basis is firmly rooted in the traditional style. The effect of such combination is music which comes across as truly natural. He places much emphasis on delivering the lyrics, and uses music to depict the psychological state of the characters, thus succeeding in creating the ideal union of drama and music.;지안 카를로 메노티(Gian Carlo Menotti, 1911-2007)는 20세기에 활동한 이탈리아 태생의 미국오페라 작곡가로, 미국의 대중적인 오페라가 꽃을 피우던 시기인 1940년과 1960년 사이에 모험적이고 다양한 시도를 한 작곡가로 인정받는다. 뿐만 아니라 그는 자신의 작품을 비롯하여 다른 작곡가들의 대본도 써준 대본가이며 때로는 효과적인 무대연출을 위한 연출가이기도 했다. 그의 음악양식은 쟈코모 푸치니(Giacomo Puccini, 1858-1924)와 베리즈모(Verismo) 악파의 전통 위에 모데스트 무소르그스키(Modest Mussorgsky, 1839-1881)의 표현적인 감정과 구스타프 말러(Gustav Mahler, 1860-1911)의 화려함과 웅장함 그리고 세르게이 프로코피에프(Sergey Sergeevich Prokofiev, 1891-1953)의 현대적 기법을 절충적으로 사용하였고, 음악과 극의 완벽한 결합에 연극적 요소를 더해주어 음악을 생생하게 표현하였다. 메노티는 20여개의 오페라를 작곡하였는데, 그 중에서도 「전화(The Telephone)」는 음악과 극의 완벽한 결합을 추구하며 시대상을 풍자적으로 표현한 대표적인 작품이다. 본 논문은 메노티의 오페라「전화」에서 이야기를 전개시키는데 중요한 역할을 담당하는 주요 아리아 4곡을 그가 직접 쓴 영어대본과 piano-vocal score로 분석하여 그의 작곡기법을 살펴보고 음악과 극의 조화로운 결합을 통해 등장인물들의 심리상태를 얼마나 효과적으로 표현했는지에 대해서 연구한 것이다. 먼저, 메노티의 생애와 다른 오페라작품들의 특징을 고찰하고, 더불어 이 작품의 내용전개에 따라 나누어지는 형식, 조성변화 및 화성구조, 성악부와 반주부의 관계, 가사와 음악 간의 관계를 중심으로 분석하였으며, 그 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 희극의 내용과 일치를 이루고 있는 선율과 화성진행으로 음악과 극이 조화를 이루고 있다. 둘째, 간단한 리듬구조로 이루어진 선율은 동형진행과 선법스타일의 스케일을 사용하고 있다. 셋째, 조성의 특색은 전체적으로 잦은 조성의 변화를 보여주며, 조표와 조성이 일치하지 않는 부분이 나타나고 있다. 넷째, 화성은 병진행 화음이 많으며, 특히 잦은 증·감음정과 전타음 등의 비화성음 사용 그리고 오스티나토 기법과 오르간 포인트를 특징적으로 사용하고 있다. 다섯째, 주인공 루시가 전화를 받을 때 마다 “Hello” 유도동기를 사용하여, “Hello” 의 어감을 효과적으로 표현해 주고 있다. 여섯째, 아리아는 극의 흐름을 방해하지 않는 범위 내에서 단순하게 움직이고 레시타티브는 내용과 함께 자연스러운 조화를 이루고 있다. 이와 같이 메노티는 다양한 현대 기법들을 사용하면서도 전통적인 것에 기반을 두어 자연스러운 음악을 추구하였다. 또한 가사전달에 중심을 두어 대사를 실감나게 전달하였고 등장인물들의 심리상태를 표현하기 위해 음악을 사용하여 음악과 극의 완벽한 결합을 이끌어내었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE