View : 725 Download: 0

Carl Reinecke의 Concerto for Flute and Orchestra in D Major, Op. 283의 연구 분석

Title
Carl Reinecke의 Concerto for Flute and Orchestra in D Major, Op. 283의 연구 분석
Other Titles
A Study on Concerto for Flute and Orchestra in D Major, Op. 283 by Carl Reinecke
Authors
한지희
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
라이네케(Carl Reinecke, 1824-1910)는 후기 낭만주의 시대부터 신고전주의 시대에 활동한 독일의 대표적인 작곡가중 한사람이다. 그의 초기 작품은 슈만(R. Schumann, 1810-1856), 멘델스존(F. Mendelssohn, 1809-1847), 쇼팽(F. Chopin, 1810-1840) 등 낭만주의를 대표하는 작곡가들의 영향을 받았으며, 후기 작품은 바그너(R. Wagner, 1813-1883)와 브람스(J. Brahms, 1833-1897)등의 영향을 받았다. 그는 신고전주의 시대에도 활발한 활동을 했던 작곡가였으며 그의 작품에서는 낭만적인 요소들과 신고전주의적인 요소들을 많이 찾아볼 수 있다. 라이네케는 작곡가뿐 아니라 지휘자와 피아니스트로도 많은 활동을 하였으며 후학 양성을 통해 수많은 음악가들을 배출하기도 했다. 라이네케의 대표적인 작품 중의 하나인 은 그의 후기작품 중의 하나로서 신고전주의 시대의 양상을 띠는 한편 후기낭만주의 시대적 요소를 많이 첨부하고 있으며 라이네케만의 독특한 음악양식을 포함한다. 본 논문에서는 라이네케의 생애와 작품경향을 알아보았으며 그의 대표작 중의 하나인 을 분석하였다. 후기낭만주의 시대를 이어 신고전주의 시대로 연결되는 시기에 쓰여진 작품에 걸맞게 전통화성이 붕괴된 형태로 많이 등장하였으며 라이네케만의 음악적인 특징을 포함한다.;Carl Reinecke (1824-1910) is one of the representative German composers during the time from the late romanticism to neoclassicism. His earlier works were influenced by Composers representing romanticism such as R. Schumann (1810-1856), F. Mendelssohn (1809-1847) and F. Chopin (1810-1840) while his later works were influenced by R. Wagner (1813-1883) and J Brahms (1833-1897). He actively continued to make musics into neoclassicism era and we can find both characters of romanticism and neoclassicism in his works. Reinecke was not only a composer but also a conductor and pianist. Later, he taught students to train a number of musicians. This paper conducts studies on Reinecke's life and his works. In particular, this paper shows one of his representative works of . As one of his later works, this piece has the feeling of neoclassicism while includes much of post romanticism. In the first movement, non harmonic tones frequently appear. The starting note and ending note of flute solo is composed of 3rd chords not root note of 1st chord, and progression of the melody is free. In the second movement, 7th chord is not addressed but continues to other melody, loosing the traditional concept of harmony. From the perspective of rhythm progression, 3/4 beat and 9/8 beat appears at the same time and then the accompaniment and the melody of solo flute proceed with different beats In the 3rd movement. This shows the characteristics of post-romanticism and neoclassicism. At the same time, it represents the music form of C. Reineck.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE