View : 17 Download: 0

Igor Stravinsky의 Duo Concertante for Violin and Piano 분석 연구

Title
Igor Stravinsky의 Duo Concertante for Violin and Piano 분석 연구
Other Titles
An Analysis on the Stravinsky's Duo Concertante
Authors
조혜란
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이택주
Abstract
Igor Stravinsky (1882-1971), one of the most influential composers in the 20th century music, took the initiative of Neo-Classicism. During Stravinsky's entire life, he has a dominant influence in the field of the western music history while introducing a timely successful new musical form. Stravinsky's Duo Concertante for Violin and Piano was written in his second musical period called Neo-Classicism. Stravinsky's motive for working on the music was discovered by analyzing Duo Concertante. The techniques and features of Neo-classicism were reflected in Duo Concertante. The formation of Duo Concertante consisted of two largely different ideas which have a simple and regular form. At the beginning of every movement, the key generally starts with Major but its character becomes weak by the appearance of a chromatic scale. The frequent use of Toccata, pedal point, counterpoint, and ostinato indicates musical progress through the application of the traditional constituents from the classical period music. Stravinsky also pursued new elements of the 20th century music such as mixed meters, pandiatonicism, and bitonality.;스트라빈스키(I. Stravinsky 1882-1971)는 20세기 음악에 영향을 끼친 작곡가 중의 한사람으로 신고전주의음악을 주도하였다. 그는 전 생애에 걸쳐 시기적으로 새로운 양식을 선보이며 서양음악사의 흐름에 영향을 주었다. 음악은 크게 세 개의 시기로 나눌 수 있다. 처음엔 실험적 요소들로 가득했던 러시아 시기 음악, 두 번째는 옛 것으로부터 진정성을 찾으려는 움직임에 선구자가 되어 신고전주의 시기 음악, 그리고 신 빈 악파의 무조주의적 음악에 영향을 받은 12음 기법을 선보이게 된다. 스트라빈스키의 「듀오 콘체르탄테」(Duo Concertante for violin and piano) 는 그의 두 번째 음악 시기에 해당하는 신고전주의시기에 쓰인 작품으로 신고전주의 성향의 특성이 나타나는 작품이다. 이 곡을 통해 신고전주의가 생겨나게 된 동기와 본질을 살펴보고 곡의 구성과 기법 그리고 일반적인 특징을 분석해보았다. 이곡의 형식은 두 개의 대조된 아이디어로 구성되었으며 각 악장마다 짧고 간결한 형식으로 이루어졌다. 전 악장에 걸친 토카타, 지속음, 대위법적 양식, 오스티나토의 빈번한 사용은 고전주의의 전통적인 요소들을 잘 반영하였고 그리스 신화에서 따온 각 악장의 제목은 고전적인 아름다움을 나타낸다. 스트라빈스키의 기존에 시도해왔던 현대적인 음악 기법들, 즉 타악기적인 효과를 나타내는 바이올린의 피치카토 사용과 자유로운 아르페지오선율, 그리고 피아노의 확장된 왼손 기법 등의 실험적인 요소들이 신고전주의 음악으로서의 개성을 나타낸다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE