View : 1103 Download: 0

Full metadata record

DC Field Value Language
dc.contributor.advisor배종선-
dc.contributor.author인경선-
dc.creator인경선-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:09Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:09Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000056922-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/186029-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000056922-
dc.description.abstractThis paper studies Mignon Fantaisie composed by Paul Taffanel (1844-1908) who was a renowned flutist, composer and conductor in France. Paul Taffanel was a French musician who dominated much of flute composition from late-19th century to early-20th century. Since he was influenced by late-romantic music, elegant melodies, chromatic progression, and abundant harmony can be found in his music. He composed many flute etudes, variations, as well as pieces rooted from opera. He tried to express original melody of opera which has the restriction of libretto by composing it to instrumental music. One of his well-known piece is the Grand Fantaisie referred to as Mignon Fantaisie. Taffanel's Mignon Fantaisie is a flute fantaisie originated from Ambroise Thomas' Mignon opera. It uses total 4 melodies ; The prelude of opera Mignon, Mignon's aria in Act 1 , Scene 4, Philine's aria in Act 2, Scene 7 and Act 2 Scene 12. Taffanel created his own flute work with varying note and changing rhythm of above 4 melodies. Taffanel's Mignon Fantaisie can be divided into 5 parts by which melody is used. Part 1 changes rhythm and major of the prelude of the opera from A major to F major. Part 2 uses same aria of Act 1, Scene 4 of Db major. Part 3 uses the tremolo in Act 2, Scene 7 and changes the major of it from A major to F major. Part 4 changes rhythm and major of the Act 2, Scene 12 from Bb major to A major. Lastly, Part 5 changes rhythm and major of the prelude of the opera from A major to F major as same with Part 1. As it can be seen above, Taffanel's Mignon Fantaisie has the unity with using the prelude of the opera both first Part 1 and last Part 5.;본 논문은 프랑스의 대표적인 플륫 연주자이자 작곡가, 지휘자였던 폴 타파넬(Paul Taffanel, 1844~1908)의 작품 중 암브로이스 토마스의 오페라 원곡에서 유래된 Mignon Fantaisie를 연구하고자 한다. 폴 타파넬은 19세기 후반에서 20세기 초까지 활동한 프랑스의 대표적인 음악가이다. 그는 후기 낭만 음악에 영향을 받아 오페라 아리아에서 영향을 받은 아름다운 선율과 반음계적 진행, 풍부한 화성 진행을 보이고 있다. 그는 플륫 연습곡을 포함하여 변주곡, 소품 등 여러 플륫 작품들을 남겼다. 그리고 그의 작품 중에는 오페라에 영향을 받아 오페라 원곡을 이용하여 작곡한 플륫 작품들이 많이 남아 있는데, 가사에 제약을 받아 작곡되는 오페라를 기악곡으로 작곡하여 원곡의 선율을 충실히 보여주려 하였다. 대표적인 작품이 Grand Fantaisie 일명 Mignon Fantaisie이다. 타파넬의 Mignon Fantaisie는 암브로이스 토마스(Ambroise Thomas)의 오페라 Mignon을 플륫 환상곡으로 작곡한 곡이다. 이 작품은 토마스의 오페라 Mignon의 서곡과 제 1막 4곡에 나타난 미뇽의 아리아, 제 2막 7곡, 제 2막 12곡에서 나오는 필리느의 아리아로 총 4개의 선율을 사용하여 작곡하였다 타파넬은 오페라 원곡의 선율을 조성을 옮기거나 리듬을 변형시키는 등 여러 가지 방법에 의해 타파넬만의 플륫 작품으로 창조하였다. 본 논문에서는 Mignon Fantaisie 작품을 통해 타파넬이 오페라 Mignon의 선율을 이용하여 어떠한 형식으로 곡을 발전시켰는지에 따라 5개의 부분으로 나뉘는데, 제 1부분은 오페라의 서곡을 이용하고 있고 제 2부분은 제 1막 4곡의 아리아, 제 3부분에서는 제 2막 7곡을 이용하고 있다. 그리고 제 4부분은 제 2막 12곡의 아리아를 이용하고 있으며 마지막 제 5부분에서는 오페라의 서곡을 다시 이용하여 곡이 진행된다. 이와 같이 이 작품은 작품을 시작하는 제 1부분과 마지막 제 5부분에 동일하게 오페라의 서곡에 나타난 선율을 사용함으로써 곡의 통일성을 부여하였다.-
dc.description.tableofcontents논문개요 = 5 I. 서론 = 7 II. 음악가 타파넬(Taffanel) = 8 1. 타파넬의 생애 = 8 2. 타파넬의 오페라 원곡에서 유래된 플륫 작품 = 11 III. 오페라 Mignon의 작곡가 토마스(Thomas)와 Mignon Fantaisie 연구 = 13 1. 토마스의 생애 = 13 2. 토마스의 오페라 Mignon = 15 3. 타파넬의 Mignon Fantaisie = 17 IV. 결론 = 46 참고문헌 = 48 ABSTRACT = 50-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent2194062 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.titlePaul Taffanel의 Grand Fantaisie On Themes From "Mignon" By Ambroise Thomas에 대한 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedA Study on Paul Taffanel’s Grand Fantaisie on themes from ‘Mignon’ by Ambroise Thomas-
dc.creator.othernameIn, Kyung-Sun-
dc.format.pageⅴ, 45 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 음악학부-
dc.date.awarded2010. 2-
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE