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여중생의 자기신체평가, 자아존중감, 건강행위간의 관련성

Title
여중생의 자기신체평가, 자아존중감, 건강행위간의 관련성
Other Titles
The Relations of Self-Body Evaluation, Self-Esteem, and Healthy Behavior of Junior High School Girls : In partial areas of Seoul
Authors
손우승
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 보건관리학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
문인옥
Abstract
본 연구는 여자 중학생들을 대상으로 자기신체평가, 자아존중감 및 건강행위의 관련성을 살펴보고, 건강행위에 영향을 미치는 요인을 분석함으로써, 여자 중학생의 건강행위를 증진시키기 위한 기초를 마련하기위해 시도되었다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 서울지역 내 중학교에 재학 중인 여학생 중 여자중학교 학생 221명과 남녀공학 학생 109명, 총 330명을 대상으로 하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 1. 대상자의 일반적 특성은 평균 키는 160.4cm, 체중은 50.96kg, BMI는 19.78이었으며, 정상체중 70.0%, 저체중 21.8%, 과체중 7.0%, 비만 1.2%순으로 나타났다. 이상적으로 생각하는 평균 키와 체중, BMI는 각 166.03cm, 48.14kg, 17.58, 학교형태는 여자중학교 67%, 남녀공학 남녀합반 33%, 성격은 중간 44.2%, 외향적 33%, 내성적 10.9%, 매우 외향적 10.3%, 매우 내성적 1.5% 순이었다. 생활정도는 중위 42.1%, 중상위 37.9%, 상위는 12.4%, 하위 0.9% 순으로 조사되었고, 대상자 중 25.8%는 평소 질병을 앓고 있는 것으로 나타났다. 2. 여중생의 자기신체평가 점수는 5점 만점에 3.27±.53점으로 나타났으며, 일반적 특성 중 BMI, 이상적인 BMI, 성격, 생활정도에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 학교형태, 성적, 질병유무에 따른 자기신체평가는 유의한 차이가 없었다. 하위항목으로는 5점 만점에 이상적인 신체상 내재화는 3.47±.63점, 신체불만족은 3.04±.59점, 체중조절 및 외모관리는 3.27±.53점으로 나타났다. 3. 여중생의 자아존중감 점수는 5점 만점에 3.61±0.69점으로 나타났으며, 일반적 특성 중 학교형태, 성격, 성적, 생활수준에서 유의한 차이를 보였고, BMI, 이상적인 BMI, 질병유무에 따른 자아존중감은 유의한 차이가 없었다. 4. 여중생의 건강행위 점수는 4점 만점에 2.77±0.37점으로, 하위 항목을 살펴보면 물질남용 3.37±0.54점, 개인위생 및 건강관리 2.74±0.48점, 스트레스 및 대인관계 2.67±0.52점, 영양 및 식습관 2.64±0.56점, 운동 2.07±0.56점 순서로 조사되었다. 일반적 특성 중 학교형태, 성적, 생활수준에서 유의한 차이가 나타났으며, BMI, 이상적인 BMI, 성격, 질병유무에 따른 건강행위는 유의한 차이가 없는 것으로 조사되었다. 5. 여중생의 자기신체평가와 자아존중감은 낮은 수준의 유의한 음의 상관관계(r=-.325, p=.000)가 있으며, 자기신체평가와 건강행위는 유의하였으나 낮은 수준의 음의 상관관계(r=-.170, p=.002)가 있었고, 자아존중감과 건강행위와의 관계는 높은 양의 상관관계(r=.618, p=.000)가 유의하게 나타났다. 6. 여중생의 건강행위에 영향을 미치는 요인은 일반적 특성(학교형태, 성적, 생활정도), 자기신체평가, 자아존중감 중에서 자아존중감과 학교의 형태가 유의하게 나타났고, 건강행위를 설명하는 설명력은 40.3%이었다. 자아존중감이 높을수록, 학교의 형태가 남녀공학인 경우에 전체 건강행위가 높은 것으로 나타났다.;This study was conducted to examine the relations of 'self-body evaluation', self-esteem, and healthy behavior among junior high school girls, analysing influencing factors for their healthy behavior, and building a base for its improvement. To achieve the goal of this study, we have carried out the research on a total of 330 junior high school girl students in the area of Seoul, 221 from women's junior high schools and 109, coed schools. The results of this study are as follows: 1. Surveying general characteristics of subjects, we have found their average height is 160.4cm, weight, 50.96kg, BMI, 19.78 and that normal weight takes up 70%, low weight, 21.8%, overweight, 7.0%, and obesity, 1.2% of the students. Along with this line, we have also discovered their ideal average height, weight, and BMI are 166.03cm, 48.14kg, and 17.58, respectively. In addition, we have spotted 67% of them prefer women's junior high schools and 33%, coed schools and classes and that 44.2% are 'easy-going', 33%, 'extrovert', 10.9%, 'introvert', 10.3%, 'very extrovert', and 1.5%, 'very introvert' in terms of personality. Meanwhile, regarding their standard of living, 42.1% are believed to be 'middle', 37.9%, 'middle-above', 12.4%, 'high', and 0.9%, 'low' class. And we have examined 25.8% of the subjects have diseases, or illnesses in their daily lives. 2. In their self-body evaluation, the students gave themselves 3.27±.53 scores of the total 5. And of general characteristics, BMI, ideal BMI, personality, living standard were statistically significant different. However, self-body evaluation in accordance with school forms, grades, and 'illness-possession' were not statistically significant different. In the additional evaluation items, the students' body satisfaction degree got 3.47±.63 scores, dissatisfaction, 3.04±.59, weight and appearance 'management', 3.27±.53 of the total 5. 3. Their self-esteem got 3.61±0.69 scores of the total 5 and of general characteristics, school forms, personality, school grades, living standard were statistically significant different. Yet, self-esteem based on BMI, ideal BMI, and 'illness-possession' was not statistically significant different. 4. The scores for the girl students' healthy behavior were 2.77±0.37 of total 4 and the additional evaluation items including 'material abuse', personal hygiene and health management, stress management and interpersonal relations, nutrition and eating habits, and exercise got 3.37±0.54, 2.74±0.48, 2.67±0.52, 2.64±0.56, and 2.07±0.56 scores, respectively. And of general characteristics, school forms, grades, living standard were statistically significant different. However, healthy behavior in accordance with BMI, ideal BMI, personality, 'illness-possession' were not statistically significant different. 5. The girls' self-body evaluation and self-esteem showed a low level of negative significant difference(r=-.325, p=.000) and their self-body evaluation and healthy behavior were significantly different, but a low level of negative significant difference(r=-.170, p=.002). And the relationship between self-esteem and healthy behavior showed a high level of positive significant difference(r=.618, p=.000). 6. Influencing factors for the girls' healthy behavior showed a significant difference in self-esteem and school forms of general characteristics(school forms, grades, and level of living), self-body evaluation, and self-esteem. Additionally, the importance of explaining one's healthy behavior occupied 40.3%. As their self-esteem is high and they belong to coed schools, they make up efforts to improve their overall healthy behavior.
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