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찬반토론전략 훈련이 한국 대학생들의 영어말하기 능력에 미치는 영향

Title
찬반토론전략 훈련이 한국 대학생들의 영어말하기 능력에 미치는 영향
Other Titles
The effects of Debate Strategy Training on Korean University students' English speaking proficiency
Authors
김상희
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김은주
Abstract
세계화 시대에 더불어 영어의 중요성이 점차 강조되고 있는 가운데, 최근 우리 사회에서는 영어로 의사소통 할 수 있는 능력이 점차 중요시 되어오고 있다. 특히, 영어말하기는 우리사회 뿐만 아닌 글로벌 인재로서 기본적으로 갖춰야 할 필수 조건이 되고 있으며, 각종 분야의 취업을 위한 면접의 도구로써 빈번히 활용되고 있다. 따라서 영어교육 현장에서 학습자들의 영어말하기 능력을 향상시킬 수 있는 효과적인 방안이 매우 필요한 상황이다. 한편, 영어말하기 능력을 향상시키기 위한 방안의 일환으로 일반적인 토론과 더불어 찬반토론이 여러 영어토론대회와 영어교육 현장에서 활발히 적용되고 있다. 찬반토론은 단순히 영어로 말할 수 있는 상황을 만들어 주는 일반적인 토론과는 달리 구체적인 말하기 기술, 또는 전략을 직접적으로 학습하게 함으로써 좀 더 정확하고 논리적으로 말할 수 있는 능력을 향상시켜 줄 수 있다. 현재 언어학습으로의 간접적 접근을 강조하는 의사소통중심 교수법(communicative language teaching)과 과제중심 학습법(task-based learning)은 언어교실에서 실제 의사소통적 환경을 만드는 구체적인 지표를 제공해주고 있으나, 언어입력과 의사소통 기술을 구체적으로 향상시키기에 부족함이 있다. 따라서 영어교육에서의 찬반토론의 활용은 이러한 간접적 접근방식으로 부터의 문제점을 보완하여 학습자들의 영어말하기 능력을 직접적으로 향상시키는 효과적인 대안이 될 수 있다. 본 연구의 목적은 찬반토론전략 훈련이 한국 대학생들의 영어말하기 능력에 미치는 영향을 알아보데 있다. 이를 위해 우선 Lam과 Wong(2006), 조효진(2003), Lubetsky외(2000)에서 제시하는 말하기 전략을 수정 보완한 찬반토론전략 목록과 15명의 교양영어강사들과 20명의 영어교육 전공자들을 대상으로 찬반토론에 필요할 것 같은 말하기전략 4가지를 선정하게 하는 설문조사를 실시한 후 그 결과를 바탕으로 한국인 대학생 12명을 대상으로 상ㆍ하위 두 집단으로 나누어 10차시에 걸친 찬반토론전략 훈련을 실시하였다. 찬반토론전략 훈련 이전과 이후 찬반토론전략 평가를 통해 학습자들의 전략사용 빈도를 측정하고 구체적인 전략표현의 사용을 분석하였다. 또한 찬반토론전략 훈련 전과 후 설문조사를 통해 학습자들의 정의적 측면(흥미, 자신감, 태도)이 어떻게 변화했는가를 조사하였고, 사후 설문과 심화면담질문지를 통해, 찬반토론전략 훈련이 학습자들의 반응 및 만족도에 어떠한 영향을 미치는가를 알아보았다. 본 연구를 통해 나타난 주요결과는 다음과 같다. 첫째, 찬반토론전략 훈련 전과 후 학습자들의 전략사용에는 어떠한 차이가 있는지 살펴본 결과, 찬반토론전략 훈련 후 학습자들의 전략사용에 대체로 유의미한 차이가 있어 찬반토론전략 훈련의 긍정적인 효과가 있었음을 알 수 있었으며, 특히 상위 학습자보다 대체로 하위 학습자들의 전략사용에 있어 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 찬반토론전략 훈련이 학습자들의 구체적인 전략표현사용 미치는 영향에 관하여 알아본 결과, 찬반토론전략 훈련 후 구체적인 전략 표현의 빈도수와 표현의 다양성 측면에서 매우 긍정적인 효과가 있었음을 보여주었다. 셋째, 사전ㆍ사후 설문을 실시하여 학습자들의 정의적인 측면의 변화를 살펴본 결과, 흥미, 자신감, 태도의 세 가지 영역에서 모두 긍정적인 변화를 나타내었다. 찬반토론전략 훈련 후 영어말하기에 대한 학습자들의 흥미도가 증가하였고, 영어말하기에 대한 자신감이 높게 향상되었다. 또한 영어말하기 표현 학습, 찬성과 반대의견에 관한 영어표현 학습, 영어 말하기 및 찬반토론수업, 그리고 영어 말하기 전략 및 표현에 대한 태도 변화를 구체적으로 분석해 본 결과 모든 면에서의 긍정적인 태도변화가 있었음을 알 수 있었다. 마지막으로, 사후 설문과 심화면담 설문을 통해 수업에 대한 학습자들의 반응 및 만족도에 관하여 조사한 결과, 학습자들의 수업에 대한 반응 및 만족도는 매우 높은 것으로 나타났다. 학습자들은 찬반토론전략 훈련이 영어말하기의 정확성, 유창성, 영어표현 사용과 영어 쓰기, 듣기, 읽기 및 비판적 사고능력 향상에 매우 효과적이라고 평가했으며, 수업 이후 영어말하기의 중요성과 영어말하기 수업에서의 찬반토론전략 훈련의 필요성 또한 매우 높게 인식하고 있어 찬반토론전략 훈련이 영어말하기 수업에서 매우 유용하게 활용될 수 있음을 살펴볼 수 있었다. 그러나 찬반토론을 함에 있어서 영어로 논리 있게 말하는 것과 즉각적으로 사고하는 것의 어려움이 있었고, 앞으로 좀 더 다양한 주제와 자료의 필요성을 제기하며, 앞으로의 좀 더 발전된 찬반토론전략 훈련으로의 바탕이 되는 의견들을 제시해 주었다. 이상의 연구 결과는 찬반토론전략 훈련이 학습자들의 영어말하기에 매우 효과적이며, 학습자들의 정의적 측면에 긍정적인 영향을 미친다는 것을 시사한다. 이는 학습자들에게 구체적인 말하기 기술, 또는 전략을 직접적으로 학습하게 함으로써 좀 더 정확하고 논리적으로 말할 수 있는 능력을 향상시켜 줄 수 있어 영어말하기 수업 현장에서 매우 유용하게 활용될 수 있는 가능성을 기대해 볼 수 있다. 그러나 학습자의 수준을 고려하여 찬반토론 전략, 절차 및 활동을 계획하고, 일반적인 주제보다는 좀 더 신선하고, 학습자의 수준과 관심을 고려한 주제 선택이 이루어진다면, 하위 학습자들의 적극적인 수업참여를 유도함으로써 영어말하기 능력 향상을 위한 더욱 효과적인 도구가 될 수 있다. 더불어 찬반토론 이전 학습자들의 배경지식의 활성화를 위해 주제에 대한 충분한 자료조사와 팀별 활동 등이 병행되고 찬반토론 후에는 적절한 피드백을 제공해 준다면, 학습자들의 좀 더 정확하고 논리적으로 말할 수 있는 능력을 향상시켜 줄 수 있는 효과적인 찬반토론전략 훈련이 이루어 질 수 있을 것이다.;As importance of English has been increasingly heightened, communicative competence in English has been also emphasized in this era of globalization. Especially, speaking in English has been required a basically and demanded for future global leaders, and frequently utilized as a tool for preparing job interviews. Therefore, in practical fields of English teaching, an effective method to improve English speaking ability is very necessary. Meanwhile, as part of methods to improve English speaking, debate is actively utilized in many competitions and educational areas making learners learn for themselves specific speaking skills or strategies, and abilities to speak English more correctly and logically. Utilizing debates for English speaking can be alternative to communicative Language Teaching and Task-Based Teaching which have been criticized for their unsystematic approach and unspecified conversational skills that they aim at promoting. Therefore, this study is mainly focused on the effects of debate strategy training on students' English speaking, their affective aspects, and attitudes after the training. For the purpose of the study, 12 Korean university students who were divided into two groups according to their level of proficiency participated in 10 weeks of debate strategy training. A survey has been conducted by 15 English teachers who have been teaching English in Korean universities and 20 students who are majoring English Education to select 4 speaking strategies that seem to be needed to debate based on the list of speaking strategies suggested by Lam and Wong(2006), Jo, Hyo-Jin(2003), and Lubetsky et al(2000). Data was collected from audio recordings during debate strategies assessment which was conducted twice before and after the strategy training. The main results of the study showed that debate strategy training had a positive effect on students' use of strategy, and the differences of strategy use depending on the levels of learners were also found. Specifically, debate strategy training was found to affect positively especially the low group’s use of strategy. Second, there were very positive effect on the frequent use of specific and diversity of strategic expressions. Even though there were no differences in ‘having opinions’, high-lever students showed increased diversity in expression uses. Also, low-lever student showed significantly improved use of all strategic expression including ‘supporting reasons’, which didn't show positive changes in strategy use. Third, in all of the three areas, interest, confidence, and attitude, the positive changes were found.After the training, the students’ interests in English speaking were increased, and also their confidence and attitudes to express his or her opinions, and agreement or opposition, was highly increased. Finally, the survey after the training, and in-depth questionnaires showed that debate strategy training had a positive influence on the students' responses and satisfaction to the class. Students valued the debate strategy training as very effective way of accuracy and fluency in English speaking, even in writing, listening and reading, and their critical and logical thinking. And the learners were very well aware of the need of debating classes, so it was found that debate strategy training can be usefully utilized in English speaking classes. In conclusion, The results stated above imply that debate strategy training is very effective for students’ English speaking, and has positive influences on their affective aspects. However, students felt difficult in speaking logically in English and thinking immediately because of their lack of background knowledge for the topic. So, sufficient researching about teaching materials and team activities in parallel are needed to help students express their own opinions more clearly and logically. Furthermore, debate strategy training was found to be also effective for low-level students as well as high-level students, so planing processes and activities of the class should be developed considerably in terms of students' different levels and interests. Finally, providing students proper feedbacks immediately after the debate, debate strategy training can be more effective vehicle in EFL classes to improve students' accurate and logical speaking abilities in English.
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