View : 14 Download: 0

J. S. Bach 무반주 첼로 조곡에 관한 고찰

Title
J. S. Bach 무반주 첼로 조곡에 관한 고찰
Other Titles
The Study of Suites for Solo Cello by J. S. Bach : Focusing on the transcription for Viola
Authors
정겨운
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
성기선
Abstract
본 논문은 J. S. Bach의 6개의 무반주 첼로 조곡에 관해서 살펴보고 특히 이를 비올라 연주버전으로 고찰한 논문이다. J. S. Bach는 그 당시 반주 역할로만 국한되어있었던 첼로의 독주악기로서의 가능성을 예견하였고 무반주 첼로 조곡을 작곡하였다. 하지만 그 당시에는 Bach의 획기적인 시도에 그쳤고 작곡된 후로부터 200 여 년 동안 빛을 보지 못하였다. 그러나 첼로계의 거장Pablo Casals에 의해 재발견되면서 지금에 이르기까지 대부분의 첼로 연주자들이 성서로 여길 만큼 중대한 작품으로 거듭났다. 본 논문에서는 J. S. Bach의 무반주 첼로 조곡에 대하여 조금 더 면밀히 알아보기 위하여 그의 생애를 간략하게 알아보고 무반주 첼로 조곡의 작품 배경과 조곡에 사용된 무곡의 종류 및 특징에 대하여 알아본다. J. S. Bach가 첼로를 위하여 작곡한 이 조곡은 현재에 이르러서는 첼로뿐 아니라 비올라로도 많이 연주되어지고 있다. 그 포문을 연 연주자가 미국(United States of America)의 여류 비올라연주자인 Lillian Fuchs이며 Bach의 무반주 첼로 조곡의 비올라 초연자이다. 독주악기로 주목 받지 못했었던 비올라를 독주악기로 자리 매김하는데 큰 영향을 준 음악가인 Lillian Fuchs와 그녀의 무반주 비올라 조곡 연주에 대하여 알아본다. J. S. Bach의 무반주 첼로 조곡은 총 6개의 작품으로 구성되어있다. 각 곡을 분석 요약하고 논문의 논제와 같이 J. S. Bach의 무반주 첼로 조곡을 비올라 연주버전 중심으로 연구한다.;This study is an analysis of Suites for Solo Cello by Johann Sebastian Bach, and a research about Suites transcribed for Viola. Johann Sebastian Bach(1685–1750) was a German composer, organist, harpsichordist, violist, and violinist whose ecclesiastical and secular works for choir, orchestra, and solo instruments drew together the strands of the Baroque period and brought it to its ultimate maturity. The Suites for Solo Cello by Johann Sebastian Bach are some of the most performed and recognized solo compositions ever written for cello. They were most likely composed during the period 1717–1723, when Bach served as a Kapellmeister in Köthen. Suites for Solo Cello by Johann Sebastian Bach are consist of 6 Suite. This research is mainly about a feature and structure of each Suite. The Suites for Solo Cello were not widely known before the 1900s, and for a long time it was generally thought that the pieces were intended to be etudes. However, Pablo Casals began studying them. after discovering Grützmacher's edition in a thrift shop in Barcelona, Spain at age 13, Although he would later perform the works publicly, it was not until 1925 when he was 48 that he agreed to record the pieces, He becoming the first to record all six suites. Their popularity soared soon after, and Casals' original recording is still widely respected today. The violist, Lillian Fuchs, played Suites for Solo Cello by viola for the first time. Till then, viola did not get much attention as a solo instrument. Thanks to the pioneers like Lillian Fuchs, William Primrose viola become a successful solo instrument. So in this thesis I tried to find out about the great performer, and composer Lillian Fuchs. The Suites for Solo Cello by Johann Sebastian Bach are in six movements each, and have the following structure and order of movements. Prelude - Allemande - Courante - Sarabande - Galanteries (Minuets for Suites 1 and 2, Bourrees for 3 and 4, Gavottes for 5 and 6) - Gigue. In This study I compared the versions edited by Johann Peter Kellner and the others like Watson Forbes, Milton Katims, Samuel Lifschey.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE