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쓰기 전 단계 브레인스토밍이 대학생 학습자의 영어 쓰기 능력, 태도 및 전략에 미치는 영향

Title
쓰기 전 단계 브레인스토밍이 대학생 학습자의 영어 쓰기 능력, 태도 및 전략에 미치는 영향
Other Titles
Effects of Brainstorming during Pre-writing on College Students' Writing Ability, Attitudes, and Strategy
Authors
배영희
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
이은주
Abstract
한국 대학생의 의사소통 향상을 위해 읽기, 말하기, 듣기, 그리고 쓰기 영역의 통합적인 교육이 이루어지고 있다. 그럼에도 불구하고 아직 대학생들은 쓰기에 대한 두려움을 가지고 있고 쓰기 능력은 뚜렷한 향상을 보이지 못하고 있다. 본 연구는 대학생의 쓰기 능력을 향상시키는 방법으로 쓰기 전 단계 브레인스토밍이 주는 효과를 알아보는 데 목적이 있다. 즉, 브레인스토밍이 대학생 학습자 쓰기 능력과 태도 및 전략에 어떤 영향을 미치는 지를 알아보았다. 본 연구는 서울시에 위치하고 있는 세 개 대학교에 재학 중인 남녀 대학생 10명을 대상으로 총 8차례 수업을 실시하였다. 참가자 모두 토익 700점 이상의 언어 능력을 가졌으며 870점 이상인 참가자가 5명이고 870점 이하인 참가자가 5명이다. 1차시에 사전 쓰기 능력 평가를 실시하고 8차시에 사후 쓰기 능력 평가를 실시하였다. 시험은 자유형식과 에세이 형식의 두 가지 유형으로 실시되였다. 본 연구자는 2차시부터 7차시까지 장르별 텍스트 구조와 브레인스토밍을 위주로 설명하고 참가자는 쓰기 연습을 하였다. 수업 후행 과업으로는 집에서 관련 주제 글 읽기를 하면서 브레인스토밍을 하고 제출하도록 하였다. 마지막 8차시에 쓰기 평가를 한 후 전략 사용과 브레인스토밍을 통한 쓰기와 영어 학습에 미치는 태도 변화를 온라인으로 설문 조사하였다. 분석 결과를 살펴보면, 브레인스토밍은 대학생 학습자의 영어 쓰기 능력에 긍정적인 영향을 미쳤다. 자유 형식과 에세이 형식 모두 상급자 학습자의 향상이 더 컸다. 자유 형식의 글에서 상급자가 평균 1.2점, 중급자가 평균 0.9점이 향상되었는데 이 결과로 볼 때 상급자의 향상도가 더 컸다는 것을 알 수 있다. 에세이 형식에서, 상급자가 평균 1.5점, 중급자가 평균 0.7점이 향상되었고, 역시 자유 형식에서와 같이 상급자의 향상도가 더 컸다는 것을 알 수 있었다. 문제 유형별로 쓰기 분량의 향상도가 다를 것이라는 예상과는 달리 균등하게 단어 개수가 55개 정도 늘어났다. 브레인스토밍은 쓰기 구성 및 내용 변화에도 긍정적인 영향을 주었으며, 특히 구성 능력에 두드러진 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 브레인스토밍이 체계적이고 논리적인 아이디어 추론을 가능하게 하고 짜임새 있는 글 구성이 필수적인 글 형식에 더욱 효과적이라고 볼 수 있다. 학생들은 평균 2개 내지 4개의 아이디어를 도출하고 104개에서 207개 정도 단어로 글을 썼다. 글쓰기의 시간적 제약으로 아이디어를 무한히 내지 않는 대신 효율적으로 하려고 하고 연습을 많이 하면 할수록 브레인스토밍을 한 아이디어 개수가 줄어들고 종이에 적는 것을 생략하는 전략을 사용하는 것을 알 수 있었다. 또한, 브레인스토밍을 한 단어 개수는 글의 길이와 관련이 적은 것으로 나타났다. 설문조사 결과, 쓰기 전 단계 브레인스토밍을 함으로써 글의 목적과 필자의 의도를 파악하며 글을 읽고 장르에 따라 글의 구성이 다름을 일깨워 준다는 반응이 나왔다. 브레인스토밍이 영어 쓰기 과정에 도움이 된다는 의견은 2명뿐으로 이는 글쓰기가 익숙해지는 상급 학습자일수록 계획하기, 쓰기, 수정으로 구성되는 3단계보다 바로 쓰면서 생각하는 2단계 인지 전략을 사용함으로써 능동적인 전략을 사용한다. 반면, 글쓰기가 익숙하지 않는 학습자일수록 계획하는 과정을 거치지 않아 숙고할 시간이 없다. 이들에게는 효과적인 브레인스토밍이 더욱 필요로 하는 것으로 결론 내릴 수 있다. 과반수인 6명의 응답자들은 브레인스토밍이 앞으로 읽기와 어휘 학습 태도를 변화시켰다고 응답하였다. 즉, 글을 한 번 더 정리하면서 읽어보고 글의 장르에 맞는 표현을 생각하게 되었음을 확인하였다. 구성에 대한 태도변화를 살펴보면, 글을 읽으면서 글의 구성이 어떻게 짜여 있고 필자가 말하고자 하는 것이 무엇인지 구분해서 읽으려고 하면서 더욱 쉽게 글을 이해할 수 있었다는 반응을 보였다. 학습자의 쓰기 전략을 살펴보면, 쓰기 전 단계에서 관련 텍스트를 통해 정보를 얻고 브레인스토밍을 하면서 단어와 표현을 종이에 적어 시각적인 효과를 보았다. 결과적으로, 사후 쓰기 평가에서 확인된 바로 상위 학습자일수록 종이에 글을 쓰는 시간이 짧아지고 적는 단어 개수가 감소하였다. 쓰기 중 전략을 보면, 써 온 글을 문장 단위보다 단락 단위로 자주 읽으면서 글의 내용을 기억함과 동시에 모니터링을 한다. 영어 표현 사용과 관련한 전략에서는 영한 보다 영영 사전을 더 많이 사용했고 표현이 떠오르지 않을 때 유사어로 대체하는 전략을 사용하였다. 결론적으로, 본 연구를 통해 텍스트 구조와 글의 목적을 생각하는 브레인스토밍이 한국 학습자들의 글에서 가장 부족한 내용의 통일성과 글의 단락별 구성에 큰 영향을 끼친다는 것을 확인할 수 있었다. 쓰기 전 단계 브레인스토밍은 쓰기 속도를 높이며 장르별 쓰기 학습이 학습자들에게 흥미를 유발하고 집중하도록 만든다는 것을 이번 연구를 통해 알게 되었다. 향후 창의적인 사고와 사고 표현 능력을 높이는 다양하고 효과적인 방법에 대한 연구가 필요하다고 본다.;Despite integrative courses of four language skills to improve students' communicative competence in tertiary education, the opportunities to practice writing various text types has still been limited. This study examines whether brainstorming during pre-writing enhance college students' writing ability; it also explores the types of strategies they employ during writing and the ways in which brainstorming affects students' attitudes. Ten students from three universities in Seoul participated in the study. The TOEIC scores of the participants ranged from 700 to 950. Five with a score of 870 or above were placed into the intermediate group, and the remaining, into the advanced group for the study. The data were collected over the eight class session. Both groups took writing tests before and after the treatment. There were two types of tests: free writing and essay writing. After the post-treatment test, the participants were asked to fill out an online questionnaire on their strategies and attitudes with respect to both brainstorming during pre-writing and English learning. The results indicate that brainstorming during pre-writing had a positive effect on participants' writing ability. The advanced group outperformed the intermediate group in both free writing and essay writing. In terms of free writing, the average score of the advanced group increased by 1.2 points and that of intermediate group increased by 0.9 point. In terms of essay writing, the average score of the advanced group increased by 1.5 points and that of intermediate group increased by an average of 0.7 point. The number of words written by both the intermediate and advanced groups increased. Further, brainstorming had a positive impact on the argumentation of participants' writings, particularly on organization of writing. This suggests that brainstorming may be effective in writing texts that require critical thinking and creative problem-solving. The participants used an average of two main idea categories and expanded each category into four ideas. The number of words they wrote ranged from 104 to 207. The results indicate that the time limit might have affected the number of ideas generated during brainstorming and that more experienced writers wrote fewer words. In addition, the number of ideas generated during brainstorming had a weak relationship with the number of words written. In terms of their attitudes, brainstorming during pre-writing had a positive effect on language learning. The participants attempted to determine the purpose and audience of their writing. They also recognized differences in the organization of different genres. Only two participants commented that brainstorming helped increase their writing speed. This suggests that more experienced writers go through two phases -- writing and revising -- and that less experienced writers need instructions on effective brainstorming to generate more ideas. Six participants commented that brainstorming changed their attitude toward reading and learning vocabulary. Brainstorming during reading helped the participants to recognize and summarize the texts and readily find appropriate words and phrases according to the genre. In terms of changes in their attitude toward the organization of writing, determining the organization of the text helped their reading comprehension. In terms of their strategy, they read mainly to collect information and generated ideas on paper for visual effects. The results of the post-treatment test indicate that more experienced writers spent less time writing ideas on paper and generated fewer words during brainstorming. The participants tended to reread each paragraph while writing. This helped them to remember and monitor what they wrote. Lastly, in terms of English phrases, most of the participants responded by using a monolingual dictionary and by producing similar English words when they could not come up with appropriate words. In sum, brainstorming during pre-writing, particularly that to determine the purpose of writing and the organization of the text, had a positive impact on the participants’ writing organization and argumentation. Brainstorming enhanced their writing process. In addition, practicing writing various text types generated considerable interest and focused their attention on the need for more practice. In this regard, future research is warranted to investigate a wide range of effective methods that can enhance critical thinking and expressive competence.
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