View : 730 Download: 0

Effects of Feedback Types on Korean College Students’ English Pronunciation Learning

Title
Effects of Feedback Types on Korean College Students’ English Pronunciation Learning
Other Titles
피드백의 종류가 한국 대학생들의 발음 학습에 미치는 효과에 관한 연구
Authors
강윤형
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 영어교육학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신상근
Abstract
영어가 세계적인 공용어로 사용되면서 모국어 화자의 수보다 외국어로 영어를 사용하는 화자의 수가 훨씬 많은 것이 사실이다. 교육, 사회 및 직업 등 다양한 이유로 영어를 사용하는 이들에게 명료도 (intelligibility)는 중요한 척도라 하지 않을 수 없겠다. 이러한 이유로 발음이 영어교육 현장에 통합되어야 한다. 본 연구는 1) 학습자, 동료 및 교사 등 3가지 피드백 그룹의 데이터를 수집, 각 피드백의 효과를 비교하며 2) 피드백과 영어발음 학습에 대한 학습자들의 인식을 조사하기 위한 목적으로 진행되었다. 특히, TV 드라마를 활용하여 한국 대학생의 발음학습에 피드백의 종류가 어떤 영향을 미치는지 조사하였으며 영어 회화 수업을 수강하는 67명의 대학교 1학년 학생들이 참여하였다. 먼저, 사전 평가의 일환으로 실험 참가자들은 교재에서 배운 표현을 활용한 대화를 고안하였다. 사전 평가 이후 실험참가자들은 교사가 제시한 비디오를 보고 대본을 시연했고, 모든 참가자들은 발음 체크리스트를 사용하여 발음을 평가했다. 즉, 학습자 피드백 그룹은 자신의 학습을 평가했으며, 동료 피드백 그룹은 동료의 발음을 평가했다. 마지막으로 교사 피드백 그룹은 교사에 의해 평가되었다. 이 과정은 3주 동안 진행되었으며, 실험 참가자들은 매 주 교사에게 체크리스트를 제출했다. 마지막으로, 발음학습과 피드백에 대한 실험 참가자들의 인식을 조사하기 위한 설문지 작성을 진행했다. 설문지에는 발음학습 및 피드백의 효과와 관련된 10개의 선택형 질문과 2개의 서술형 질문이 포함되어 있었다. 본 연구의 결과에 의하면 교사 피드백 그룹에 속한 실험 참여자들이 다른 두 그룹에 비교하여 발음에 있어 더 많은 향상을 보였음을 알 수 있다. 특히 교사 피드백 그룹은 연음, 다음절 단어 강세, 억양과 어려운 자음 부문에서 다른 두 그룹에 비해 더 높은 점수를 얻었다. 그러나 어려운 모음 발음 부문에서는 학습자 피드백 그룹이 교사 그룹보다 더 높은 점수를 얻었다. 또한 다음절 강세 부분에서는 동료 피드백 그룹과 교사 피드백 그룹 간에 차이가 있었다. 한편, 억양부분에서는 새 그룹 간에 차이가 있었다. 전반적으로 보면, 교사 피드백이 다른 피드백보다 학습자들의 발음 학습에 더욱 좋은 영향을 주는 것으로 나타났다. 설문지의 결과를 보면, 다른 그룹보다 동료 피드백 그룹의 참가자들이 “교실에서의 발음 학습은 재미있다”는 항목에 더 긍정적인 반응을 나타냈다. 학습자 피드백 그룹과 교사 피드백 그룹역시 교실에서의 발음 학습이 더욱 재미있다고 느끼는 것으로 나타났다. 또한 교사 피드백 그룹이 다른 그룹의 학습자들보다 교사가 준 발음 연습 활동을 더 좋아하는 것으로 나타났다. 모든 실험 참가자들은 발음 활동이 시간 낭비가 아니라고 판단했다. 어느 피드백이 더 효과적인가를 알기위해 새 피드백 그룹 간에 가장 높은 평균 점수를 가진 각 문항의 합계를 알아본 결과 교사 피드백 그룹이 가장 효과적인 피드백으로 나타났다. 피드백과 관련하여, 학습자 피드백 그룹은 동료 피드백 그룹에 비해 자신의 과업 수행을 정확히 평가했으며 발음 능력을 향상시켰다고 판단했다. 피드백 사용에 부정적 의견이 없는 것은 아니지만 참가자들의 태도는 전반적으로 긍정적이었다. 피드백 제공의 가장 중요한 목적은 적절한 학습자 행동을 강화하며, 학습자들이 자신의 활동을 생각해볼 수 있도록 하며 학습 기회를 확장하는 것이다 (Miller, 2002). 그러나 교실에서 교사들은 수업 내용 및 여타 교수관련 과업에 집중하여 피드백 제공의 중요성과 의의를 망각하기 쉽다. 본 연구의 결과는 각기 다른 종류의 피드백을 비교하는 것이 더욱 효과적인 피드백 제공에 매우 중요하며 이는 학습자들의 영어 발음 능력 제고에 도움이 됨을 실증적으로 보여준다 하겠다.;English is a major international language, and there are probably more speakers of English as a second or foreign language than there are people who speak it as their first language. English is in increasing demand in numerous contexts as well as for social, educational, and professional reasons. It is therefore imperative that speakers of English use it in a highly intelligible manner. For this reason, pronunciation should be incorporated into English instruction. The present study collected data on three feedback groups (self-, peer and teacher) to address two research questions related to the following: 1) the most effective type of feedback, and 2) participants' perception of learning English pronunciation as well as feedback. The present study examined the effects of feedback types on Korean college students' pronunciation learning through TV drama. The participants were 67 freshmen enrolled in EFL conversation classes. A pre-test was performed to evaluate participants' pronunciation skills. Results indicated that significant differences existed among the three groups in categories concerning linking, intonation and consonants. Following the pre-test, the three groups watched a video segment provided by the teacher and rehearsed the script. Participants in each of the three groups were given pronunciation checklists. In self-feedback group, participants rated their own pronunciation learning on a self-checklist, whereas in the peer feedback group, peers evaluated the work and performance of fellow students on a peer checklist. In the teacher feedback group, the teacher evaluated the participants on a teacher checklist. This procedure was conducted over three weeks. Each week, participants would hand in their checklists to the teacher for review. Finally, a questionnaire survey was performed to examine the participants' perception of learning pronunciation and feedback. The questionnaire consisted of 10 (closed) items and 2 (open-ended) items. On the basis of collected data and analysis, results of the study indicated that the participants in the teacher feedback group performed better than the other two groups. In regard to pronunciation, the teacher feedback group scored more highly in linking, multi-syllabic word stress, intonation and troublesome consonants than did the other two groups. However, in the category of troublesome vowels, the self-feedback group scored more highly than the teacher feedback group. In the category of multi-syllabic word stress, significant differences were found between the peer feedback group and the teacher feedback group. Also, there were significant differences among all three groups in the category of intonation. The results showed that learning pronunciation improved most in the teacher feedback group. The results of the questionnaire indicated that among the three groups, participants in the peer feedback group provided the most responses as learning pronunciation in class was interesting and enjoyable. Responses by the self-feedback and teacher feedback groups were similar. Also, in the teacher feedback group, participants responded more fully to items in which they liked the pronunciation activities the teacher gave them; and following the speaking test, they started to pay more attention to pronunciation. The three groups expressed the view that pronunciation activities were not a waste of time. The highest mean scores on each item were selected from each group. These scores were then added up, and the results showed that teacher feedback was the most effective form of feedback. In regard to performance of feedback, the self-feedback group assessed their own performances of tasks more accurately than did the peer feedback group, and concluded that self-feedback improved their ability in pronunciation. Overall, although there were some negative aspects of using feedback, the participants' attitude was mostly positive. In conclusion, the present study indicated that teacher feedback may have been the most effective form of feedback in learning pronunciation. The primary purposes for providing feedback are to reinforce appropriate learner behavior, let students know what they are doing, and extend learning opportunities (Miller, 2002). Unfortunately, it is easy to become preoccupied with lesson content and many other teaching-related responsibilities, and subsequently to forget about the importance and benefits of providing feedback. The findings from this study indicate that these actual practices of feedback types would allow teachers to select and provide feedback in a more effective way in order to enhance learners' English pronunciation skills.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 영어교육학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE