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웹기반 협력학습 성과에 대한 학습자 특성과 학습자 간 상호작용의 예측력 규명

Title
웹기반 협력학습 성과에 대한 학습자 특성과 학습자 간 상호작용의 예측력 규명
Other Titles
Verification of the Predictability of Learner's Traits and Interactions on Web-Based Collaborative Learning Outcomes
Authors
엄소연
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 교육공학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
강명희
Abstract
웹기반 협력학습(WBCL: Web-Based Collaborative Learning)이란 웹기반 학습환경을 통해 상호적으로 연결된 학습자가 공통의 학습문제를 성공적으로 해결하기 위하여 아이디어와 전략을 논의하고 교환하는 협동적 과정을 의미한다(Koriji, Ogawa, & Watanabe, 2001). 이러한 학습방법은 네트워크를 활용하여 학습자간 상호작용을 촉진할 수 있고, 폭넓은 인터넷 참고자료를 확보할 수 있다는 점에서 교육적 가치를 인정받고 있다(임정훈, 1999). 그러나 웹기반 학습이 아무리 효과적으로 설계되었다 할지라도 모든 학습자에게 효과적일 수는 없으며(Arbaugh & Stelzer, 2003), 학습자의 동기, 성격, 자기효능감, 자기통제력 등과 같은 특성에 따라 성과가 달라질 수 있다(염명숙, 2009; Kim, Liu, & Bonk, 2005). 이 때문에 많은 선행연구자들은 웹기반 학습성과에 대한 학습자 특성의 역할을 연구해왔는데, 과거에는 사전지식, 지능과 같은 인지적 특성에 대한 연구가 활발했으나, 최근에는 성격, 효능감, 선호 학습양식과 같은 학습자의 비인지적 요소가 활발히 연구되고 있다(Busato, Prins, Elshout, & Hamaker, 2000). 그 중에서도 학습자 성격특성과 자기효능감은 웹기반 학습성과에 주요한 영향을 미치는 것으로 여겨진다(Busato, Prins, Elshout, & Hamaker, 2000). 그럼에도 불구하고 웹기반 협력학습에서 학습자 성격특성이나 자기효능감을 살펴본 연구는 많지 않다(Solimeno, Mebane, Tomai, & Francescato, 2008). 또한 선행연구의 대부분은 학습성과로 성취도만을 살펴보았을 뿐, 협력학습의 핵심성공요소로 꼽히는 상호작용을 함께 살펴본 연구는 드물다. 따라서 본 연구는 웹기반 협력학습 성과에 대한 학습자 성격특성, 자기효능감, 학습자 간 상호작용의 예측력과 변인 간의 관계를 규명함으로써, 성공적인 웹기반 협력학습을 위한 운영지침을 제공하는 데 궁극적인 목적이 있다. 이에 독립변인으로 학습자 성격특성(외향성, 수용성, 성실성)과 자기효능감을, 매개변인으로 학습자 간 상호작용(관계-발신, 관계-수신, 과제-발신, 과제-수신)을, 종속변인으로 학습성과(학업성취도, 학습만족도)를 설정하여, 다음과 같은 연구문제를 구성하였다. 1. 웹기반 협력학습에서 학습자 특성(성격특성, 자기효능감), 학습자 간 상호작용(관계-발신, 관계-수신, 과제-발신, 과제-수신), 학습성과(학업성취도, 학습만족도) 간에 유의한 상관관계가 존재하는가? 2. 웹기반 협력학습에서 학습자 간 상호작용(관계-발신, 관계-수신, 과제-발신, 과제-수신)은 학습자 특성(성격특성, 자기효능감)이 학업성취도를 예측하는 데 있어 매개역할을 하는가? 3. 웹기반 협력학습에서 학습자 간 상호작용(관계-발신, 관계-수신, 과제-발신, 과제-수신)은 학습자 특성(성격특성, 자기효능감)이 학습만족도를 예측하는 데 있어 매개역할을 하는가? 연구문제를 검증하기 위해 본 연구는 서울 소재 A대학교의 100% 온라인 강좌를 선택하여 협력학습을 진행하였고, 모든 학습과정과 설문에 참여한 52명을 분석대상으로 삼았다. 연구도구로는 웹기반 협력학습을 진행하기 위한 사이버캠퍼스, 성격특성을 측정하기 위한 BFI(Big Five Inventory), 자기효능감을 측정하기 위한 학습동기전략검사지(MSLQ: Motivated Strategies for Learning Questionnaire), 상호작용 분석을 위한 Veerman과 Veldhuis-Diermanse(2001)의 메시지 분류법, 사회연결망 분석, 학업성취도 평가준거, Shin(2003)의 학습자만족도 검사가 사용되었다. 분석방법으로는 각 변인 간의 관계를 규명하기 위해 상관분석, 중다회귀분석, 매개효과를 관찰하기 위한 Judd와 Kenny(1981)의 위계적 회귀분석 모델이 활용되었다. 연구에서 도출된 결과는 다음과 같다. 첫째, 상관분석 결과, 학업성취도와 유의한 상관을 보인 변인으로는 성격특성(성실성)과 자기효능감, 상호작용(관계-발신, 관계-수신, 과제-발신)이 있었고, 학습만족도와 유의한 상관을 보인 변인으로는 자기효능감과 상호작용(관계-발신)이 있었다. 특히, 자기효능감은 학습성과변인은 물론 상호작용(관계-발신, 관계-수신, 과제-발신)과도 높은 상관을 보였다. 둘째, 학습자 특성과 성취도 간의 관계에서 상호작용의 매개역할을 검증하기 위해 Judd와 Kenny(1981)가 제안한 3단계 매개분석을 활용하였다. 먼저, 학습자 성격특성 중 수용성이 성취도를 부적으로 예측하였고, 자기효능감이 성취도를 정적으로 예측하고 있었다. 그러나 학습자 성격특성은 상호작용을 예측하지 않아 검증에서 제외되었고, 자기효능감만이 관계-발신, 관계-수신, 과제-발신 상호작용을 예측하여, 이에 대한 매개역할 검증과정을 진행하였다. 그 결과 관계-발신, 관계-수신, 과제-발신 상호작용 모두 자기효능감과 학업성취도 간의 관계를 부분적으로 매개하는 것으로 나타났다. 셋째, 학습자 특성과 만족도 간의 관계에서 상호작용의 매개역할을 검증하기 위해, 성취도와 동일한 방식으로 변인 간의 관계를 살펴보았다. 먼저, 학습자 성격특성 중 성실성은 만족도를 부적으로 예측하였고, 자기효능감은 만족도를 정적으로 예측하고 있었다. 그러나 학습자 성격특성은 상호작용을 예측하지 않아 검증에서 제외되었고, 자기효능감만이 관계-발신, 관계-수신, 과제-발신 상호작용을 예측하여 이에 대한 매개역할 검증과정을 진행하였다. 그러나 자기효능감이 통제된 상태에서 상호작용은 만족도를 유의하게 예측하지 않는 것으로 나타났는데, 이는 학습자 특성과 만족도 간의 관계에서 상호작용의 매개역할은 없음을 의미한다. 이상의 결과에서 학습자의 성격특성(수용성, 성실성)과 자기효능감, 상호작용은 웹기반 협력학습 성과를 예측하는 주요변인임을 확인할 수 있었다. 이는 웹기반 협력학습 운영에 있어 학습자 성격특성과 자기효능감이 면밀히 고려되어야 하며, 학습자 특성에 따라 다양한 상호작용 전략을 제공되어야함을 시사한다. 특히, 자기효능감은 학업성취도에 직접적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 관계적·과제적 상호작용을 통해 간접적으로도 영향을 미치는 바, 학습자 간 인지적 관계뿐만 아니라 심리·사회적 관계 또한 촉진해야 함을 알 수 있다. 본 연구를 바탕으로 후속연구를 제안하면 다음과 같다. 첫째, 학습자의 외향성이 상호작용과 무관한 점, 수용성이 성취도를 부정적으로 예측하는 점, 성실성이 만족도를 부정적으로 예측하는 점 등은 선행연구와는 다소 상반된 결과이므로, 이에 대한 추가 검증이 필요하다. 둘째, 연구는 수강생 79명 중 학습과 설문에 모두 참여한 52명을 대상으로 이루어졌다. 설문응답 및 학습참여 역시 학습자의 성격, 동기 특성과 무관하지 않고, 연구대상이 서울소재의 여대생이었다는 점에서 연구대상 설정의 한계를 지적할 수 있다. 따라서 보다 다양한 학습자를 대상으로 결과를 검증할 필요가 있다. 셋째, 학습자 다수가 동일 학과 전공자였기 때문에 본 강좌의 이외에도 SNS(social network system), 메신저, e-mail, 휴대전화를 통한 SMS(short message service) 및 음성대화를 이용한 커뮤니케이션이 가능하여, 상호작용의 상당부분이 관찰되지 못했을 수 있다. 이에 더욱 정교하게 통제된 학습환경과 전략적 시스템 고안이 필요할 것이다. 마지막으로, 본 연구에서는 학습자 개인 변인들의 관계 규명에 그쳤는데, 협력학습의 구조 및 평가 방식을 고려할 때, 그룹차원에서 변인 간의 예측력과 매개효과를 확인할 필요가 있다.;The rapid growth of information technology and the radical paradigm shift to knowledge-based society has brought a lot of changes to the learning environment. Especially, due to the advantage of web networks in learning environments, the teaching and learning strategies based on social constructivism have become popular. Among the many strategies, WBCL(Web-Based Collaborative Learning) is one of the most common type of web-based learning systems. WBCL is defined as a set of processes, that help members of a small group share, search and generate information together with some web resources in order to accomplish a specific common learning goal or outcomes. Despite the several strengths of the WBCL system, it is not necessarily effective for every learner. The effects of the WBCL can differ depending on each individual's traits. For this reason, many previous studies have investigated the effects of learner's traits on learning outcomes. Especially, non-ability traits, such as personality, motivational traits, and learning styles, have been recently identified as determinants of learning. However, these previous researches have only focused on learning outcomes, not learning process. Therefore, this study attempts to investigate the effects of personality traits and self-efficacy as learner's traits on interactions, achievement and satisfaction. By reflecting on such study objectives, the detailed study questions to be answered in this study are as follows: 1. Do learner's traits (personality traits, self-efficacy), interactions(send/receive task-oriented massages, send/receive relationship-oriented massages) and outcomes (achievement, satisfaction) correlate to within in WBCL? 2. Do the learner's interactions (send/receive task-oriented massages, send/receive relationship-oriented massages) mediate a relationship between the learner's traits and achievement in WBCL? 3. Do the learner's interactions (send/receive task-oriented massages, send/receive relationship-oriented massages) mediate a relationship between the learner's traits and satisfaction in WBCL? The personality, self-efficacy, online learning interactions, achievement and satisfaction were measured for this study, aiming for the 52 students who took an online course in 'A' University located in Seoul. The tools that were used in conducting the experiment are WBCL environments, BFI(Big Five Inventory), Motivated Strategies for Learning Questionnaire(MSLQ) for self-efficacy, interaction analysis tools(Veerman & Veldhuis-Diermanse's message classification tool(2001) and SNA(social network analysis)), achievement scores and learning satisfaction questionnaire(Shin, 2003). The data were analyzed by multiple correlation analysis and multiple regression analysis. The findings of this study are as follows: First, as a result of the correlation analysis, it has been proved that the correlation exists among learner's traits, interactions and outcomes in WBCL. In particular, conscientiousness, self-efficacy, frequency of sending and receiving relationship-oriented messages, and sending task-oriented messages show significant correlation with achievement. Moreover, self-efficacy and sending relationship-oriented messages show a significant correlation with satisfaction. Second, self-efficacy has an effect on achievement(β=.35, p<.05) and the frequency of sending and receiving relationship-oriented messages(β=.30, p<.05; β=.31, p<.05), and sending task-oriented messages(β=.29, p<.05). Thus, the hierarchical regression is conducted to identify that learner's interaction variables mediate the relationship between leaner's traits and achievement. As a result, sending and receiving relationship-oriented messages and sending task-oriented messages mediate learner's self-efficacy and achievement. Also, the result shows that Agreeableness(β=-.27, p<.05) is a negatively significant predictor variable of achievement. Third, self-efficacy has an effect on satisfaction(β=.31, p<.05) and the frequency of sending and receiving relationship-oriented messages(β=.30, p<.05; β=.31, p<.05), and sending task-oriented messages(β=.29, p<.05). Thus the study was conducted the hierarchical regression to identify that the interaction variables mediate the relationship between self-efficacy and satisfaction, but learner's interaction variables could not mediate between these variables. These results can imply that learner traits and interactions influence on achievement at a statistically significant level in WBCL. Especially, some types of learners' interactions mediated between self-efficacy and achievement. Furthermore, agreeableness was a negatively significant predictor variables of achievement, and conscientiousness were negative predictor of satisfaction. In conclusion, the WBCL system should be designed to accommodate different personality and motivational traits to promote greater interactions between learners. The results propose several suggestions and directions for the future research related to learner traits, interactions, and learning outcomes in WBCL. First, the result of this study shows that agreeableness and conscientiousness are negative predictors of learning outcomes, and which is a different result from previous studies. More evidence is needed to establish the relationship among these variables, such as learners' personality traits, self-efficacy, interactions, achievement and satisfaction. Second, this study cannot conduct collective analysis on learner's interaction and outcomes. However, the research of collective traits and actions may be required to get additional or external information that cannot be observed through private traits and behaviors in WBCL. Therefore, it is necessary to conduct group analysis like networks of team interactions, group efficacy or collective outcomes. Third, the focus of this research was on female learners. However, gender has an effect on the qualitative level of interaction and attitude toward cooperating. Accordingly, additional research will need to be conducted to determine the extent of the findings in order to apply to other learning settings or types.
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