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J. S. Bach의 Flute Sonata in b minor BWV 1030에 관한 연구분석

Title
J. S. Bach의 Flute Sonata in b minor BWV 1030에 관한 연구분석
Other Titles
A study on Analysis of J. S. Bach's Flute Sonata BWV 1030 in b minor
Authors
최은빈
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
배종선
Abstract
서양 고전 음악을 접해본 사람이라면 바흐 (Johann Sebastian Bach 1685~1750)를 모르는 사람이 없을 정도로 그가 음악사에서 차지하고 있는 위치는 매우 중요하다. 그는 바로크 시대를 대표하는 작곡자로 그의 음악은 서거 200년 후에도 활발히 연구되고 있으며 곳곳에서 연주되고 있다. 그의 전반적인 작품에서 대위법과 화성, 단선율과 다성음악이 균형을 이루어 유지되는 특성을 볼 수 있는데 이러한 특성은 18세기 전기에 널리 사용되던 다양한 장르, 양식, 그리고 형식을 그의 음악에 흡수한 결과였고 후대의 작곡자들은 이러한 바흐의 음악으로 말미암아 발전 할 수 있었다. 본 논문은 요한 세바스티안 바흐의 Flute Sonata b 단조 BWV 1030을 분석하기에 앞서 바흐의 전반적인 이해를 돕기 위해 그의 생애와 작품배경, 그가 남긴 기악작품들을 먼저 살펴보았고 b단조 BWV 1030의 악장구성, 형식, 주제의 사용, 화성 등의 특징을 연구 분석하였다. 바흐의 Flute Sonata들은 대부분 합주 형식으로 된 실내악으로서 분류를 하는데 이는 바흐가 바로크시대에 유행했던 트리오 형식의 소나타로 기악곡들을 작곡했었기 때문이다. 바흐의 독주악기와 쳄발로를 위한 소나타는 쳄발로의 왼손 성부가 통주저음을 연주 할 때 오른손 성부는 독주악기인 Flute의 선율과 대위법적으로 2중주를 이루는 방식으로 두 악기 상에서 트리오의 원리가 실현되었다. Flute Sonata b단조는 3악장으로 구성되어 있어 기존의 교회소나타<느리게-빠르게-느리게-빠르게>의 4악장 구성이 아닌 협주곡의 구성 원리<빠르게-느리게-빠르게>를 따르고 있다. 각 악장의 구성을 살펴보면 1악장은 4부분, 2악장은 2부분으로 이루어져 있으며 3악장은 다른 Flute Sonata에서 볼 수 없는, 형식이 서로 다른 푸가와 지그로 이루어져있다. 각 악장의 각 부분은 Ⅰ-Ⅴ, 원조-관계조와 같은 조성대비를 가지고 있고 반종지, 정격종지와 같은 명확한 종지형을 가지며 전조는 관계조 내에서 이루어진다. 선율진행은 도약진행과 순차진행의 대비가 나타나는 경우가 많으며 제시된 음형이나 동기의 모방진행, 동형진행, 캐논, 성부교환(교체), 오스티나토와 같은 대위법적인 진행이 사용되었다. 화성은 감 7화음, 부속화음, 변화화음인 네오폴리탄 6화음과 같은 특이한 화음도 사용되었다. 이와 같이 그의 음악은 대위법적인 요소와 화성적인 요소가 균형을 이루어 진행함으로 바흐만의 특유한 양식을 이루었다.;Johann Sebastian Bach (1685~1750) was the greatest composer in Baroque period. In his music we can see the balance between counterpoint and harmony, polyphony and homophony. This tells that Bach have influenced from the styles of Italian and French composers. The sources of his music can be found in central, northern, and southern Germany alike. Bach's immense complexities of his compositional style still amaze musicians today. And his numerous work is still beloved. It is the purpose of this dissertation to review on the Flute Sonata in b minor composed by Bach. Before analysis, I examined characteristics of the chamber works that he wrote for the solo instrument. Of his flute sonatas, the b minor is one of two (the other being BWV 1032) in which the cembalo part is fully composed. This differs from the past style of continuo, which left the cembalo player plenty of room for their own ornamentation. Given this, the cembalist acts as an equal partner to the solo flute and shares the melodic material. The first movement, marked Andante, is in 4 section, It is the most distinctive movement of b minor sonata. It's free ritornello (short recurring passages) form make for stimulating interplay between the flute and cembalo. Another slow movement follows (Largo) and encompasses two beautifully simple themes, which serve as a release from the complexity of the first movement. It is a binary form The third movement (Presto-Allegro) is in two parts, beginning with a fugal presto that leads straight into a gigue-like section which is most notable for its witty syncopations and technical demands. The b minor sonata is the greatest and most difficult of Bach's flute works. It's historical significance, technical demands and timeless beauty, bring it to the forefront of his compositions and takes the rightful place as a staple in the solo flute literature.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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