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임산부를 위한 발레 태교 프로그램의 만족도 조사

Title
임산부를 위한 발레 태교 프로그램의 만족도 조사
Other Titles
Research into the Satisfaction Level of Prenatal Ballet for Pregnant Woman
Authors
김예린
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
최근 여성의 사회적 지위 향상과 자녀 교육에 대한 관심의 증대는 태교에 대한 관심으로까지 이어져 오늘날에는 다양한 종류의 태교법 개발 및 연구가 활발히 진행되고 있다. 태교란 태아를 하나의 인격체로 인정하는 것에서 시작된다. 임신부가 태아에게 좋은 영향을 주기 위해 행하는 모든 행동으로서 임신 전부터 출산까지의 전 기간을 통해 부모와 주변인들의 태아를 위한 교육적인 노력, 그리고 환경 조성활동의 일체를 말한다. 태교에 대한 과학적인 연구들이 이루어지게 되어 그 결과들에 의해 태교의 중요성 및 그 영향력이 증명되고, 현재에는 그 관심도가 매우 높아지고 있다. 태교를 위한 노력은 현재 뿐 아니라 아주 오래 전부터 계속되어왔으며 이러한 사실은「태중훈문」(胎中訓文),「태교신기」(胎敎新記) 등 여러 역사적 자료에서도 찾아 볼 수 있다. 인간의 뇌 구조는 유전적인 요인으로 결정되지만 지능을 결정하는 시냅스의 수나 신경 조직의 발달은 태아의 뇌가 형성되는 시기에 태내 환경의 영향을 받는다. 또한 임부의 정서 상태에 따라 태아의 성격이나 인품이 영향을 받게 되며 태내 환경은 태아의 성격과 인격은 물론 지능지수에도 결정적인 영향을 미친다. 태교에 관한 다양한 연구 결과들에 의하면 임신 중의 운동과 음악 감상은 임산부와 태아 모두에게 긍정적 효과가 있다. 그러나 발레를 활용한 태교에 관한 연구는 타 태교에 비해 연구의 수나 내용면에서도 매우 미비한 실정이다. 따라서 본 연구는 조사 연구를 통하여 현재 우리나라에서 실시되고 있는 임산부를 위한 발레 태교 프로그램의 현황과 이에 대한 만족도를 알아보고, 나아가 발레를 활용한 태교의 활성화 방안을 제시하기 위한 기초자료를 제공하는데 연구 목적이 있다. 이를 위하여 현재 인터넷상에 등록되어있고 발레 태교 프로그램을 실행중인 디큐브 태교 발레 센터의 서울, 경기 지역의 임산부 150명을 대상으로 수강자들의 일반적 특성, 프로그램의 내용, 효과 시설 및 수업외적 환경의 만족도 및 발레에 대한 관심도에 대한 설문조사를 한 후 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 임산부를 위한 발레 태교 프로그램 수강자들의 일반적 특성에서는 30세에서 35세가 가장 높은 참여를 보였고, 임신 29주에서 35주의 참여자가 가장 많은 것으로 나타났으며 과반 이상의 참여자가 초산부로 나타났다. 대부분의 참여자가 발레를 배운 경험이 없는 무경험자들로 나타났고, 2개월 이상 프로그램에 참여한 경우가 가장 많았으며 프로그램 선택 이유로는 새로운 태교방법에 대한 호기심이 가장 많은 응답으로 나타났다. 프로그램의 주당 참여 횟수 및 시간은 주 2회, 주당 1시간 30분의 참여자가 가장 많은 것으로 나타났다. 둘째, 프로그램의 내용에 대해서는 프로그램의 이상적인 참여 횟수로는 주 2회 이상의 수업이 가장 높은 분포로 나타났다. 프로그램의 적정한 수강인원은 10명 이내라는 응답이 가장 많았고, 프로그램 강사의 수업능력과 임산부에 대한 지식 정도는 매우 만족하는 것으로 나타났다. 셋째, 수강 효과에 대해서는 임신 중 건강과 신체 균형에 도움이 되는가에 대한 응답 결과는 모두 그렇다가 가장 높게 나타났고, 임신 중 신체 변화에 따른 스트레스 완화 및 임신으로 인한 정서적 변화에 긍정적인 효과를 미치는가에 대한 결과도 과반수 이상이 그렇다고 응답하였다. 태교로서의 프로그램에 대한 만족도 역시 태아의 안정과 태교 효과 면에 있어 모두 대부분의 수강자들이 만족하는 것으로 나타났다. 프로그램이 분만에 도움이 될 것이라고 기대하는가에 대한 응답 또한 대부분이 그렇다고 응답하였다. 넷째, 교육 시설 및 외적 환경에 대해서는 수강시설의 바닥, 거울, 조명 상태에는 대부분 만족한다는 결과가 나타난 반면, 수강시설의 환기상태와 탈의실 및 샤워시설, 기자재의 구비 상황은 보통 수준으로 나타났다. 다섯째, 프로그램 참여자들의 발레에 대한 관심도는 대부분의 수강자들이 임산부를 위한 발레 태교 프로그램을 통해 관심도가 증가하였다고 응답하였고, 출산 이후 본인의 수업 의지와 자녀의 수업 계획에 있어서도 과반 이상이 수업 참여 의사를 밝혔다. 또한 대부분의 수강자들이 발레 공연을 관람한 경험이 있었으며, 관람자의 경우 1회 관람자가 가장 많은 것으로 나타났다. 대부분의 수강자들이 추후 공연관람 의사가 있었으며, 임산부를 위한 발레 태교 프로그램을 주변에 권유하고자 했다. 이상의 결과를 보았을 때 임산부를 위한 발레 태교 프로그램은 프로그램의 내용 및 효과의 만족도, 수강자들의 발레에 대한 관심도는 높은 편이나, 교육시설 및 외적환경에는 개선이 필요하다고 보여 진다. 그러므로 임산부를 위한 발레 태교 프로그램이 태교로서 그 입지를 확고히 하기 위해서는 의학적인 고찰과 함께 지속적인 연구가 필요하며, 수강 대상의 특수성을 인지하고 임산부를 배려한 시설 및 환경에 대한 연구도 함께 이뤄져야 할 것이다. 또한 발레가 태교로서의 교육적 가치를 인정받고, 나아가 평생교육 프로그램으로 거듭나기 위해서는 다양한 프로그램의 개발 및 전문적인 지도자 양성과 함께 여성 복지의 일환으로 여성 관련 기관의 정책적인 차원에서의 관심과 지원을 통해 지역 주민들을 위한 개설 기관의 확대가 필요할 것이다.;In recent days, attention for prenatal education is increased and various researches into development and method of prenatal education are in progress due to elevated woman's social status and high expectations for child education. Prenatal education first starts from recognizing fetus as human beings. This includes everything from educational efforts of parent and family to building up best atmosphere for baby. As the result of various researches, the importance and effectiveness of prenatal education is proved and also the interest in it is highly growing. The effort for prenatal education is not only in recent days but also continued from old times. It is also found in numbers of historical references such as 「태중훈문」(胎中訓文) or「태교신기」(胎敎新記). The intelligence of baby which decided by the numbers of synapse or the formation of nerve tissue is influenced by the environment of womb in the period of fetus's brain is building up while the structure of human brain is determined from genetic factors. Indeed, the environment of womb also take an effect to baby's personality and IQ as they are influenced by mother's temper and mood during pregnancy period. According to the results of various researches into prenatal education, listening music and exercising during pregnancy have positive effects both for pregnant mother and fetus. However, the study for utilizing ballet as prenatal education is severely inadequate both in quality and in quantity comparing to other fields of study on prenatal education. Therefore, the purpose of this research is to investigate the current condition of prenatal ballet classes in Korea and also the satisfaction level for them and furthermore to provide research materials that can be useful in study for the development of prenatal ballet. In this research, Survey is excuted for 150 attendees who registered on-line and taking prenatal ballet classes in Seoul and Gyeonggi-do area. Here are the survey results after analizing the answers about profiles of attendees, the contents and advantages of prenatal ballet program, the environments and facilities of classes and the interest of attendees in ballet. First, the average age of the students are between 30-35 years old and most of them are in 29-35weeks of their pregnancy. More than half of the students are having their first baby and most of them did not have learned ballet before. Most of the students had curiosity about a new way of prenatal education and they are participating more than 2 months of the program. The average time of taking a class is twice a week about an hour and a half per week. Second, most students are satisfied with the number of the class which is twice a week. They prefered 10 students per class and very satisfied with the teacher's knowledge about the pregnant woman. Third, all participants agreed that the program helps to imporove their condition of the physical health and balance of the body and half of the student agreed that it relives the stress and soothes the emotional changes. Students also expect that the program will help the delivery. Fourth, the students are satisfied with the floor, mirror, lighting of the classroom but not very satisfied with the ventilation, condition of the locker room, shower room and regional facility conditions. Fifth, the results shows that the ballet prenatal program inhanced the interests in general ballet class as well. The students interests in ballet boosted while they were participating the prenatal program and they would recommend the program to others. Most of the students are willing to take the ballet class for themselves and also for the children after they give birth. Most of them have seen the ballet performance more than once before. In conclusion, the prenatal ballet program for pregnant woman is considered to improve its facilities and environment dispite the attendees' interest in prenatal ballet and the satisfaction for the program's contents and advantages. Thus, medical approach and consistent study is priority for prenatal ballet program put down roots as a method of prenatal education. Besides, researches must be accomplished to improve facility and environment corresponding special needs for pregnant woman. To acknowledge educational value as a prenatal education and to be qualified continuing education program, various prenatal ballet programs must be developed and also qualified instructors need to be promoted through diverse researches as well as medical approaches. In addition, government needs to support and institute policies for prenatal ballet for pregnant woman.
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