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라 게르(Élisabeth-Claude Jacquet de La Guerre)의 바이올린 소나타 연구

Title
라 게르(Élisabeth-Claude Jacquet de La Guerre)의 바이올린 소나타 연구
Other Titles
A Study on violin sonatas of Élisabeth-Claude Jacquet de La Guerre(1665-1729): Focused on the violin sonatas of 1707
Authors
손인실
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
채현경
Abstract
이 논문은 17세기 말, 18세기 초 프랑스에서 활동한 하프시코드 연주자이자 작곡가인 엘리자베스 클로드 자케 드 라 게르(Elisabeth-Claude Jacquet de La Guerre, 1665-1729)의 바이올린 소나타에 관한 연구이다. 라 게르는 어려서부터 하프시코드 거장으로 인정받았으며, 또한 즉흥연주에 능하였을 뿐 아니라, 프랑스에서 대중적으로 인기 있던 다양한 장르들을 섭렵하여 작곡하는 등 작곡가로서도 활발히 활동하였다. 또한 그녀의 대부분 작품들은 당시의 언론과 대중들에게 큰 호응을 얻었다. 라 게르가 왕성하게 활동했던 시기의 프랑스는 루이 14세(Louis XIV, 재위1643-1715)의 치세기간으로 여성들의 전문적인 음악활동이 많지 않았던 시기였다. 가수로 활동하는 여성들은 소수 있었으나, 작곡가로서 활동하거나 작품을 출판하는 여성은 거의 없었다. 그러나 라 게르는 루이 14세의 후원에 힘입어 작곡활동을 활발히 할 수 있었고, 작품까지 출판할 수 있었다. 바이올린 소나타는 이탈리아 음악의 유입으로 프랑스에서 크게 유행했던 장르로서, 라 게르 또한 바이올린 소나타를 다수 작곡하였는데, 1695년경의 것으로 추정되는 필사본 작품과, 1707년에 출판된 작품집이 현재 전해진다. 필사본 작품은 두 곡의 솔로 소나타와 네 곡의 트리오 소나타로 구성되어 있으며, 출판된 작품집은 여섯 곡의 솔로 소나타로만 구성되어 있다. 이 작품들은 모두 프랑스 바이올린 소나타 1세대에 속하는 작품들로, 라 게르는 이 장르의 선구자로서 활동하였다. 라 게르는 이탈리아 작곡가인 코렐리(Arcangelo Corelli, 1653-1713)의 영향을 많이 받았으며, 따라서 그녀의 작품에는 이탈리아와 프랑스적인 요소가 함께 사용되어 있다. 전형적인 프랑스 양식의 요소로는 우아한 선율, 자유로운 형식, 프랑스 서곡 구조 등이 사용되었고, 이탈리아 양식의 요소로는 화성의 체계적 사용, 빠른 악장에서 대화체 사용, 표현적인 느린 악장 등이 사용되었다. 또한 그녀의 솔로 바이올린 소나타는 전통의 수용과 함께 작품의 형식, 연주 방식 등에서 다양성을 보여주는데, 특히 클라브생 음악과 바이올린 소나타 간을 넘나드는 연주법은 그녀가 처음 시도했던 것으로 보이는 독특한 연주법이라 할 수 있다. 여성들에게는 제한적이던 작곡 영역에서 새로운 기법들에 대한 광범위한 배움과 이해를 갖추었고, 더욱이 새로운 장르인 소나타를 작곡하고 출판까지 했던 라 게르는 음악 역사를 주도해 나간 여성작곡가로서 연구할 가치가 충분하다고 할 수 있다.;This study examines the violin sonatas of Eisabeth-Claude Jacquet de La Guerre, a composer and performer in France during the late 17th and early 18th century. La Guerre achieved recognition at an early age as a harpsichord virtuoso, and was especially celebrated for her improvisations. She wrote and published in almost every popular form and genre of France in her lifetime, and her work were well received by both the public and critics. France was under the rule of Louis XIV in late 17th and early 18th century, and women were not very active in the field of music during this time. Although there were some female singers, female composers were hard to find. Yet, La Guerre actively composed and published her work with the support of Louis XIV, and was fully recognized for her achievements in a field generally reserved for men. Newly introduced Italian music, sonata and cantata, was very popular in France in early 18th century. La Guerre was one of the first French composers of these genres. She composed violin sonatas, and a manuscript (1695) and the collection published in 1707 are well known. 1695’s work contains two solo sonatas and four trio sonatas, and 1707’s work contains six solo sonatas. These are all considered as the first generation French violin sonatas. La Guerre was a pioneer in this genre. The second part of this study describes the historical background of late 17th century to early 18th century France. In attempt to understand the unique situation of La Guerre, two aspects of that time is reviewed; musical environment in general and limited musical activities of women. The third part examines La Guerre’s life and work. Her life is viewed around the places she worked, and her work, vocal and instrumental music separately, is studied. In the fourth part, a study about the violin sonata composers of the same period, the composing methods of that time are divided into Italian and French styles and reviewed separately. The subjects of study are the works of Arcangelo Corelli(1653-1713), the Italian composer who influenced greatly in shaping the tradition of violin sonata, and the works of the first generation French sonata composers, who worked during the same period as La Guerre. In the fifth part, La Guerre’s violin sonata manuscripts of 1695 and collection published in 1707 are compared in order to see the changes in her work. Following that, the collection of 1707 is analyzed, and the characteristics of her work are reviewed in the aspects of movements configuration, texture, the role of basso continuo, tonality and the use of thematic materials. This study shows that La Guerre, as other first generation French violin sonata composers, is influenced by the Italian composer, Corelli, and used Italian and French elements together in her work. This implies that she had vast understanding and education about composing method even though music-making was a limited area to women at that time. Also, her solo violin sonatas, which are from the early stage of French violin sonatas, show that various composing methods have been experimented. That is, her solo violin sonatas reveal variety in the aspects of taking in the tradition, playing method and form. The unique playing method, which seems to be first tried by her, and the fact that a female composed and published sonata, a new genre in France, need to be noticed.
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