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정남희제 황병기류 가야금 산조 중 진양조 분석

Title
정남희제 황병기류 가야금 산조 중 진양조 분석
Other Titles
A Study on Jinyangjo of Jeongnamheeje Hwang byung-gi Gayageum Sanjo : Focus on type of the melody and structure of melody
Authors
송윤정
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
곽은아
Abstract
산조는 일정한 장단 속에 나타나는 선율을 연주자들이 그들만의 기교와 즉흥적인 신명을 분출하며 독특한 멋과 개성미를 표현하는 기악곡이다. 이 때 산조의 음악적 구조와 논리적으로 짜인 선율전개에 대한 이해가 있어야만 그 멋을 표현할 수 있으며, 이는 연주자나 청중이 느끼는 감흥과 산조음악의 예술적인 완성 면에서 매우 중요하다. 본 연구는 정남희제 황병기류 가야금 산조 중 진양조의 선율 및 리듬, 시김새를 중심으로 선율유형의 특성을 분석하고 구분하여, 선율이 어떻게 연결되는지 그 구조를 살펴보았다. 첫째, 정남희제 황병기류 가야금 산조 중 진양조의 선율, 리듬, 시김새 등을 분석하여 제시선율(A), 제시발전선율(A'), 발전선율(B), 강조선율(C), 강조종지선율(C'), 종지선율(D), 반종지선율(D'), 예시선율(E) 등으로 선율유형을 세분화한 결과, ① 제시선율(A) 25장단, ② 제시발전선율(A') 3장단, ③ 발전선율(B) 33장단, ④ 강조선율(C) 25장단, ⑤ 강조종지선율(C') 3장단, ⑥ 종지선율(D) 13장단, ⑦ 반종지선율(D') 8장단, ⑧ 예시선율(E) 7장단 등으로 나타난다. 둘째, 정남희제 황병기류 가야금 산조 중 진양조의 선율유형 분석을 토대로 각 악장의 선율구조를 살펴보면 제1장 우조 A-B-C-D-A'-E구조, 제2장 웃청 계면조 A-B-C'-A-B-C'-A'-C-D'-D구조, 제3장 돌장, 평우조-계면조 E-A-B-D'-E-A-B-C-D구조, 제4장 평조-계면조 A-B-C-E-A-B-C-D구조, 제5장 평계면조 A-B-C-E구조, 제6장 진계면조 A-B-C-B-C-D'-D구조, 제7장 계면조 A-B-D'-D구조, 제8장 계면조 A-B-C-D'-E구조, 제9장 진계면조 A-D'-A-B-C-D구조, 제10장 변청 진계면조 A-B-C-D구조, 제11장 계면조 A-B-C-D구조, 제12장 계면조-엇청 계면조-계면조 A-B-C-D'-D 구조, 제13장 계면조 A-B-C'구조, 제14장 계면조-엇청 평조-계면조 A'-C-E-A-B-D구조, 제15장 계면조-우조-계면조 A-C-B-D'-A-B-C-D구조 등으로 나타난다. 셋째, 종지선율(D) 또는 반종지선율(D')과 예시선율(E)을 기점으로 하여 총 11가지의 선율구조유형으로 나누어 그 특성과 짜임새를 분석한 결과, ① A-D'유형과 ② A'-E유형은 제시됨과 동시에 종지하는 선율구조유형으로 각각 1회씩 나타나며, 그 자체가 완전한 선율구조를 이루지 않고 다른 선율과 연결하여 하나의 큰 구조를 만든다. ③ A-B-C'유형은 강조선율(C)과 종지선율(D)이 합쳐진 강조종지선율(C')로 종지하며 총 3회 나타난다. 조성은 변화하지 않고 몇 가지 주제가 연달아 제시될 때, 한 주제를 종지하되 긴장의 분위기를 유지시키며 다른 주제를 시작하기 위해 사용된다. ④A-B-D유형은 1회, ⑤ A-B-D'-D(A-B-D'-E)유형은 2회 나타나며, 강조선율(C)이 생략된 유형으로 부드럽게 다른 장단과 연결된다. ⑥ A'-C-E유형과 ⑦ A'-C-D'-D유형은 각각 1회씩 나타나며, 제시선율이 발전선율과 합쳐져(A') 축소된 구조라고 할 수 있다. ⑧ A-B-C-D 또는 A-B-C-E유형은 총 9회 나타나며, 하나의 주제가 시작되고(A) 그 선율이 발전(B)․강조(C)되어 긴장감이 고조되었다가 분위기를 이완시키며 본청으로 연결하여 종지하는(D, E) 완전한 선율구조를 보인다. ⑨ A-B-C-D'-D(A-B-C-D'-E)유형은 2회 나타나며, 기본유형(A-B-C-D)에 반종지선율(D')이 더해짐으로써 긴장된 선율을 천천히 이완시키며 종지하는 것이 특징이다. ⑩ A-B-C-B-C-D'-D유형은 1회 나타나며, 2개의 호흡이 하나로 축소된 형태이다. ⑪ A-C-B-D'유형은 유일한 변형구조로 1회 나타난다. 발전선율(B)과 강조선율(C)의 자리가 바뀌어 선율이 시작됨과 동시에 급격하게 긴장되었다가 천천히 이완시켜 절제된 느낌의 종지감을 더욱 살려준다. 이 논문은 정남희제 황병기류 가야금 산조 중 진양조에 제한된 내용으로 그 범위를 넓혀 많은 연구와 분석이 이루어져야 할 것이다. 또한 다양한 음악적 표현과 선율에 따라 논리적으로 전개되는 정남희제 황병기류 가야금 산조의 특성과 그 짜임을 살펴 해석․연주되어야 할 것이다.;Sanjo is a form of music which represents unique beauty and its personality is based on rhythm, melody, the beauty of form and spirited sounds. In Sanjo musical expression, musical structure and an understanding of logical melody development is required in order to express 'working in perfect harmony', and this is really important in terms of artistic completion of Sanjo music and for the inspiration the performer and audience feel. By classifying melody's musical structure, examining how the melody is located in a music, analyzing 'each type of the melody's personality and structure of Jinyangjo's melody, rhythm and Sigimsae(Korean grace note) of Jeongnamheeje Hwang byung-gi Gayageum Sanjo, this research paper has come to the following conclusions. First, the research showed that Jeongnamheeje Hwang byung-gi Gayageum Sanjo is composed of ①25 of Proposing melody(A), ②3 of Proposing and developing melody(A'), ③33 of Developing melody(B), ④25 of Emphasizing melody(C), ⑤3 of Emphasizing cadence melody(C'), ⑥13 of Cadence melody(D), ⑦8 of Half-cadence melody(D'), ⑧7 of Exemplifying melody(E). These aspect were examined by analyzing and examining each type of the Jinyangjo's melody, rhythm and Sigimsae(Korean grace note) of Jeongnamheeje Hwang byung-gi Gayageum Sanjo subdividing to 'Proposing melody(A)', 'Proposing and developing melody(A')', 'Developing melody(B)', 'Emphasizing melody(C)', 'Emphasizing cadence melody(C')', 'Cadence melody(D)', 'Half-cadence melody(D')', 'Exemplifying melody(E)'. Second, by examining this specific type of Jinyangjo's melody, rhythm and Sigimsae(Korean grace note) of Jeongnamheeje Hwang byung-gi Gayageum Sanjo, we found out that it is composed of these structure; 'The chapter 1 Ujo : A-B-C-D-A'-E', 'The chapter 2 U cheong gyemyeonjo : A-B-C'-A-B-C'-A'-C-D'-D', 'The chapter 3 Doljang, Pyungujo-Gyemyeonjo : E-A-B-D'-E-A-B-C-D', 'The chapter 4 Pyungjo-Gyemyeonjo : A-B-C-E-A-C-D', 'The chapter 5 Pyunggyemyeonjo : A-B-C-E', 'The chapter 6 Jingyemyeonjo : A-B-C-B-C-D'-D', 'The chapter 7 Gyemyeonjo : A-B-D'-D', 'The chapter 8 Gyemyeonjo A-B-C-D'-E', 'The chapter 9 Jingyemyeonjo : A-D'-A-B-C-D', 'The chapter 10 Byuncheong Jingyemyeonjo : A-B-C-D', 'The chapter 11 Gyemyeonjo : A-B-C-D', 'The chapter 12 Gyemyeonjo-Utcheong, Gyemyeonjo-Gyemyeonjo : A-B-C-D'-D', 'The chapter 13 Gyemyeonjo : A-B-C'', The chapter 14 Gyemyeonjo-Utcheong, Pyungjo-Gyemyeonjo : A'-C-E-A-B-D', 'The chapter 15 Gyemyeonjo-Ujo-Gyemyeonjo : A-C-B-D'-A-B-C-D' and so forth. Third, by analyzing the personality and structure of 11 melody types, the melody and structure basic point of 'Cadence melody(D)', 'Half-cadence melody(D')', 'Exemplifying melody(E)', the paper shows the following observations: ① Type A-D' and ② Type A-E' appeared only once as 'Cadence melody type', and it is seen as a bridge which connects with the other melodies making a perfect harmony, whereas it can not complete this on its own. ③ Type A-B-C' finished as 'Emphasizing cadence melody(C') which is mixed 'Emphasizing melody(C)', 'Cadence melody(D)', and appears to reduce melody structure type 3 times. When several themes are proposed in a row changing in same key, it is used to start another theme finishing the first theme, not missing the atmosphere of the music and connecting with each theme. ④ Type A-B-D appeared only once, ⑤ A-B-D'-D(A-B-D'-E) appeared 2 times and both connect with another rhythms smoothly. ⑥ Type A'-C-E and ⑦ Type A'-C-D'-D only appear once and it can be considered as a reduced structure mixed 'Proposing melody(A)' and 'Developing melody(B)'. ⑧ The parts which start one theme; propose it, develop it, and makes a tension of the music more and finally finish the parts by connecting with Boncheong reducing the tension, appears 9 times in the form of A-B-C-D or A-B-C-E. ⑨ Type A-B-C-D'-D(A-B-C-D'-E) appears 2 times as an expanded type, and this personality finishes it by reducing a tension by a long breathing as added Half-cadence melody(D') on basic type. ⑩ Type A-B-C-B-C-D'-D appears only once and is also considered as a reduced type of 2 type of breathing. ⑪ Type A-C-B-D' appears only once and is the only type which 'Developing melody(B)' and 'Emphasizing melody(C)' are switched relaxing a breath for a long time so that it can make the cadence well. This research is only limited to Jinyangjo of Jeongnamheeje Hwang byung-gi Gayageum Sanjo. Therefore, it should be studied and analyzed by extending the scope of the investigation. At the same time, it should be played and interpreted focusing on the personality and a breath of this structure of Jeongnamheeje Hwang byung-gi Gayageum Sanjo which is developed logically by a lot of musical expressions and the melodies.
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