View : 618 Download: 0
Mother's Education, Care Giving and Social Norm
- Title
- Mother's Education, Care Giving and Social Norm
- Other Titles
- 여성의 학력과 육아 그리고 사회적 인식
- Authors
- 양봄이
- Issue Date
- 2010
- Department/Major
- 대학원 경제학과
- Publisher
- 이화여자대학교 대학원
- Degree
- Master
- Advisors
- 최민식
- Abstract
- This paper relies on the recently released Korean Time Use Survey(KTUS) data to describe child care time of mothers in Korea. Using this data, I describe how mothers' allocation of time, primarily on child care, is effected by their education level and perceptions on the traditional gender-roles. Results presented in this paper reveal that more educated women have tendency to spend more time in child care than less educated women. Individual attitude toward social norms regarding gender-roles influences one's time uses in different ways between husband and wife.;본 논문은 2004년 통계청에서 발행된 한국생활시간조사 자료를 가지고 한국 여성의 육아시간에 대해 분석하였다. 여성의 육아시간은 자신의 학력수준과 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 전통적인 성 역할에 대한 사회적 인식에도 영향을 받았다. 고학력인 여성은 상대적으로 학력이 낮은 여성에 비해 육아에 더 많은 시간을 투자하는 경향을 보였다. 또한 개인의 전통적인 성 역할에 대한 인식은 자신의 시간 사용에 영향을 미칠 뿐 아니라 배우자의 시간 사용에도 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 여성과 남성에 따라 그 영향의 성격과 방향에 차이가 있음이 확인되었다.
- Fulltext
- Show the fulltext
- Appears in Collections:
- 일반대학원 > 경제학과 > Theses_Master
- Files in This Item:
There are no files associated with this item.
- Export
- RIS (EndNote)
- XLS (Excel)
- XML