View : 618 Download: 0

Mother's Education, Care Giving and Social Norm

Title
Mother's Education, Care Giving and Social Norm
Other Titles
여성의 학력과 육아 그리고 사회적 인식
Authors
양봄이
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 경제학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최민식
Abstract
This paper relies on the recently released Korean Time Use Survey(KTUS) data to describe child care time of mothers in Korea. Using this data, I describe how mothers' allocation of time, primarily on child care, is effected by their education level and perceptions on the traditional gender-roles. Results presented in this paper reveal that more educated women have tendency to spend more time in child care than less educated women. Individual attitude toward social norms regarding gender-roles influences one's time uses in different ways between husband and wife.;본 논문은 2004년 통계청에서 발행된 한국생활시간조사 자료를 가지고 한국 여성의 육아시간에 대해 분석하였다. 여성의 육아시간은 자신의 학력수준과 상관관계가 있는 것으로 나타났으며, 전통적인 성 역할에 대한 사회적 인식에도 영향을 받았다. 고학력인 여성은 상대적으로 학력이 낮은 여성에 비해 육아에 더 많은 시간을 투자하는 경향을 보였다. 또한 개인의 전통적인 성 역할에 대한 인식은 자신의 시간 사용에 영향을 미칠 뿐 아니라 배우자의 시간 사용에도 영향을 미치는 것으로 나타났으며, 여성과 남성에 따라 그 영향의 성격과 방향에 차이가 있음이 확인되었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 경제학과 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE