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병원소비자가 경험한 간호사의 전문직업성에 관한 개념화

Title
병원소비자가 경험한 간호사의 전문직업성에 관한 개념화
Other Titles
Conceptualizing Nurses' Professionalism : The Experience of Hospital Consumer
Authors
이숙경
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
신경림
Abstract
간호사의 전문직업성은 병원서비스와 간호서비스 공급자 입장에서 정의되고 평가되어 왔으나 사회적인 변화에 따라 소비자 입장에서 새롭게 평가되고 재정의가 이루어지고 있다. 과거에는 병원을 이용하는 소비자가 단순히 진료를 수용하는 자세를 가졌었으나, 현대에 올수록 병원의 서비스가 상품화되어가면서 소비자가 지불한 비용에 비추어 가장 좋은 결과를 기대할 수 있는 병원서비스를 원하고 있다. 또한 병원서비스를 경험한 소비자는 간호서비스를 그 중 주요 요소로 인식하고 있다. 이와 같은 현상은 소비자가 병원서비스를 구성하는 주요 인력인 간호사의 전문직업성을 어떻게 인식하고 있는지 파악할 필요가 있음을 의미한다. 본 연구는 병원소비자 시각에서 간호사의 전문직업성을 탐색하여 소비자 중심의 간호서비스를 제공하고 궁극적으로 간호서비스의 질적 향상을 도모하는데 목적이 있다. 이에 따라 포커스 그룹과 개인에 대한 인터뷰와 관찰 방법을 적용한 질적연구를 중심으로 입원 경험이 있거나 입원한 가족을 직접 돌본 경험이 있는 44명의 참여자를 대상으로 연구를 시행하였다. 인터뷰 자료는 참여자의 일반적 특성에 따른 배경을 고려하여 36명은 7개의 그룹으로 분류한 포커스그룹 인터뷰를 통해, 8명은 개인 인터뷰를 통해 수집하였고, 500병상 이상인 두 곳의 간호 현장을 관찰한 자료와 함께 Strauss와 Corbin(1998, 2008)의 분석 방법의 일부를 적용하여 분석하였다. 자료분석 결과 병원소비자가 경험한 간호사의 전문직업성은 45개의 개념과 18개의 하위범주, 7개의 범주로 도출되었다. 7개의 범주는 ‘전체적인 상황을 파악함’, ‘신속히 문제를 해결함’, ‘간호술(術)이 능숙함’, ‘임상적 상황에 적합하게 설명함’, ‘공감하고 배려함’, ‘병원업무를 조정함’, ‘신뢰를 받음’으로 도출되었다. 본 연구에서 병원소비자가 경험한 간호사의 전문직업성은 직접적인 간호를 제공하는 면에서 전체적인 상황을 파악하면서 신속하게 문제를 해결하기 위해 간호 행위를 능숙하게 하고 상황에 따른 설명을 하며, 공감하고 배려하는 것이었고, 직접적인 간호서비스가 아닐지라도 환자와 밀접하게 관계되어 있는 병원 업무를 조정해 줌으로써 신뢰를 받는 것으로 나타났다. 이와 같은 결과를 볼 때 간호사의 전문직업성은 병원소비자의 만족에 직접적인 영향을 주는 것으로 보이며, 따라서 병원서비스의 효율성과 경영 성과를 개선하는데 활용될 수 있을 것으로 보인다.;The purpose of this study was to explore the professionalism of nurses by hospital consumers. The professionalism of nurses has long been defined and evaluated from the perspective of those who provide nursing services, but recent social changes have emerged a new trend of definitions and evaluations from the experience of the consumer. Qualitative methodology was utilized with interviews and observation, including focus group and individual interviews. Data were collected from 44 participants who had been hospitalized or had taken care of hospitalized family members in the past and two nursing situations of hospital. For data analysis, the method proposed by Strauss and Corbin was used (1998, 2008). Analysis results showed that the professionalism of nurses as experienced by hospital consumers were classified into 7 categories, 18 subcategories, and 45 concepts. The seven categories were: 'understanding the whole current situation,' 'solving the problem immediately,' 'doing nursing skill proficiently,' 'providing appropriate explanations the existing state,' 'being empathetic and considerate,' 'linking up hospital works ,' and 'gaining trustworthy.' All these 7 categories are related to the hospital service provided by nurses, and therefore hospital service is considered to be the most significant component of nursing care. In these studies, the ability to provide suitable explanations and the ability to understand the whole situation and thus smoothly integrate diverse hospital resources to suit the consumer's needs appear to be traits that underscore the hospital consumer's viewpoint. More importantly, according to the data, it seems that communication and adjustment skills with regard to inter-departmental treatments are critical in satisfying consumer needs. In conclusion, to ensure that consumers are satisfied with the cost of hospital services and the nursing services they receive in return for such costs, the professionalism of nurses must encompass the ability to integrate necessary knowledge and environment, to perform their job to the satisfaction of the consumer, and thus to inspire trust in the services the hospital provides. The results of this study will contribute to the knowledge base of the quality of care in primary care settings, which will help in the establishment of strategies for improving the quality of care.
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일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
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