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CAI를 활용한 후기 학령기 아동의 몽정과 월경 교육 프로그램 개발 및 효과

Title
CAI를 활용한 후기 학령기 아동의 몽정과 월경 교육 프로그램 개발 및 효과
Other Titles
Development and Effects of Nocturnal Emission and Menstruation Education Program Using CAI for Korean Elementary School Childrens
Authors
이용화
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 간호과학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이자형
Abstract
The development of secondary sexual characteristics has become one of the important changes that appear in the development stage of late school-age children, as children's physique has developed and the age that secondary sexual characteristics develops has been dropped. It is needed to naturally accept nocturnal emission and menstruation as a phase of development and gain knowledge to maintain sexual health. It is true that information on nocturnal emission and menstruation is included in the elementary school curriculum, but nocturnal emission and menstruation, a part of normal development have been emerging as self care need of development in late school-age children because the level of knowledge on nocturnal emission and menstruation is very low and sometimes, the attitude and sentiment on nocturnal emission and menstruation are negative. In order to solve this problem, proper information on nocturnal emission and menstruation should be provided and educational programs on nocturnal emission and menstruation are needed to supplement inefficiency of nocturnal emission and menstruation education which has been providing. Therefore, an educational program has been developed through this study utilizing CAI, so as to be helpful as school-age children conduct need of development nursing. Literature review and two previous studies were conducted regarding the level of knowledge on nocturnal emission and menstruation in late school-age children and on the basis of that, an educational program has been developed by dividing the four fields into sub contents in each field of the nocturnal emission and menstruation. To verify the effect of the education program, performance evaluation of the educational program for structured questionnaire was conducted on 120 late school-age children on June, 2010. Through this, developed program was proved its effectiveness in enhancing knowledge level on nocturnal emission and menstruation in late school-age children(t=14.03, p=.00, t=11.52, p=.00). Accordingly, this program is expected to be an educational program to be used in various educational institutes, communities, and home as well as self-study that allows children themselves to study repeatedly, choosing the contents they want, whenever they hope as an educational program on nocturnal emission and menstruation in school-age children. In addition, it is needed to modify the educational program on items displayed low improvement percentage of correct answers in the course of verification of the effect, and it is suggested that various fields of programs should develop in consideration of early sexual maturity.;최근 아동의 체격 발달이 향상되면서 2차 성징의 발현 연령이 낮아져, 2차 성징의 발현은 후기 학령기 아동의 발달과정에서 나타나는 중요한 신체 변화 중의 하나가 되었다. 그 중 가장 두드러진 변화는 몽정과 월경이라고 할 수 있으며, 학령기 아동에게 몽정과 월경을 발달과정의 하나로 자연스럽게 받아들이고 성 건강을 유지하기 위한 지식을 습득하는 것이 필요하게 되었다. 현재 초등학교 교육과정에서 몽정과 월경에 대한 지식을 제공하고 있지만 교육 시간이 짧고, 손쉽게 활용할 수 있는 교육 교재가 부족하며, 일률적이고 단회적인 교육이 가진 한계가 지적 되고 있다. 또한 실제로 후기 학령기 아동의 몽정과 월경에 관한 지식 정도를 조사한 결과 지식 정도가 매우 낮고, 태도나 정서가 부정적인 것으로 나타나고 있다. 즉, 급격히 빨라진 신체 발달에 비해 적절한 지식 제공이 이루어지지 않아, 인지 및 정서 발달이 신체적 발달을 따라가지 못하고 있는 것이다. 그러므로 아동이 발달 과정에서 요구되는 자가 간호를 적절하게 수행하지 못하는 결과를 초래하게 되어 성 건강 유지에 어려움이 있다. 이를 해결하기 위해서는 몽정과 월경에 대한 적절한 지식을 제공 할 수 있는 몽정과 월경에 관한 교육 프로그램이 필요하다. 이에 본 연구는 학령기 아동들이 자가 간호 요구를 수행하는데 적합하도록 CAI 를 활용한 몽정과 월경 교육 프로그램을 개발하고 교육 후 효과를 확인하였다. 2008년 7월부터 문헌고찰 및 후기 학령기 아동의 몽정과 월경에 관한 지식 정도를 2회의 사전조사 하였다. 그 결과를 기초로 교육 내용을 분석하고, 몽정과 월경 교육 내용을 4개의 영역에 하부 소주제로 구성하였으며, CD 타이틀의 형태로 교육 매체를 개발하였다. 프로그램의 효과를 검증하기 위해 2010년 6월에 후기 학령기 아동을 대상으로 교육을 수행하여 몽정과 월경에 대한 지식 정도의 차이(t=14.03, p=.00, t=11.52, p=.00)를 확인하였으며 효과가 검증되었다. 본 연구를 통해 개발된 몽정과 월경 교육 프로그램은 컴퓨터 매체에 익숙한 학령기 아동에게 다른 교육 매체에 비해 흥미와 접근성을 높일 수 있어 적합한 매체라고 생각된다. 또한 몽정과 월경을 경험하기 전이나 초기에 지식을 제공하여 몽정과 월경을 경험하는 과정에서 발생할 수 있는 궁금증을 시간, 공간, 교육자의 제약을 받지 않고 스스로 학습할 수 있는 장점이 있다. 또한 개별학습은 물론, 공동 시연의 형태로 학교와 지역사회에서 다양하게 이용될 수 있을 것이다. 특히 학령기 아동 스스로 원하는 시기에 원하는 내용을 선택하여 반복 학습할 수 있어 교육의 효과를 높이고, 기존 교육 방법의 단점을 보완할 수 있을 것으로 기대된다. 또한 몽정과 월경에 대한 지식의 향상을 통해 이를 경험하면서 발생하는 당황스러움과 긍금증을 해결 할 수 있으므로 몽정과 월경에 대한 긍정적인 태도 형성에도 도움이 될 것으로 기대한다. 효과 검증에서 낮은 정답을 보인 항목 등에 대한 프로그램의 수정이 필요하며, 이후 장기간에 걸친 효과 검증을 제언한다.
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일반대학원 > 간호과학과 > Theses_Ph.D
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