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욕실공간의 브랜드구축을 위한 디자인전략 연구

Title
욕실공간의 브랜드구축을 위한 디자인전략 연구
Other Titles
A Study on Design Strategy to Establish Bathroom Brand : With emphasis on design business for bathroom cultures
Authors
김금화
Issue Date
2010
Department/Major
디자인대학원 디자인학과디자인매니지먼트전공
Publisher
이화여자대학교 디자인대학원
Degree
Master
Advisors
조영식
Abstract
현대의 고객(소비자)들은 부쩍 높아진‘생활수준’으로 욕실에 대한 관심이 높고 욕실에 대한 인식의 변화를 보이면서 ‘욕실공간’에 디자인적인 감성을 요구하기에 이르렀다. 그리고, 선행연구들에서는 그렇게 변화하는 고객(소비자)의 라이프스타일을 조사하고, 그에 만족할만한 욕실을 만들어 내기 위해서 많은 연구들을 하고 있다. 그러나 ‘욕실’과 함께 ‘욕실공간’이라는 새로운 공간개념이 생기고, 기업경영의 슬로건 문구에 ‘욕실문화’를 넣기 시작한 국내의 욕실브랜드들은 정작 ‘고객(소비자)의 니즈를 반영한 욕실브랜드차원의 연구’가 전무했다. ‘욕실공간(즉, 욕실제품, 욕실기능, 욕실평면’)을 연구하고 미래의 고객을 만족시킬 준비를 이제는 욕실브랜드들이 해 내야할 과제라 여긴다. 이에 본 논문에서는 욕실공간을 핵심적으로 발전시켜가고 있는 ‘건설경기, 욕실브랜드, 고객’들의 욕실공간에 대한 이해관계에서 얽혀있는 문제점을 제기 하였다. 선행연구에서 보여진 고객(소비자)의 니즈를 해결하고자 ‘욕실공간의 발전과정’과 ‘국내외 욕실브랜드들의 욕실공간에 대한 전략적인 가치 분석’을 통하여, ‘욕실공간의 I(가상) 브랜드구축을 위한 디자인 전략’을 연구하였다. STPD 전략을 연구한 결과 첫째, 시장세분화(Segmentation) & 고객타겟(Targeting) 전략에서 VIP 고객이 타겟으로 구분되어 소량이지만 명품으로써의 제품을 소화할 수 있는 타운 하우스, 전원주택단지, 고급 개별 주택 등을 대상으로 한다. 둘째, 포지셔닝(Positioning) 분석과 전략에서 감성적이면서 다기능적인 욕실브랜드를 지향하여 조금 더 고객 니즈에 접근할 수 있는 욕실공간을 만들어 나간다. 셋째, 차별화(Differentiation) 전략에서 I 브랜드의 욕실공간은 물리적 가치로써 차별화를 두고, 제품-기능-평면의 발전을 모색하기 위해 연관 산업과의 협업을 적극 활용한다. 또 I 브랜드의 욕실공간은 감성적인 가치로써의 차별화를 두고, 고객(소비자)과의 유대감을 형성하여 브랜드의 이미지를 감성적이고 경험적인 것으로 인식 시킨다. SWOT 분석과 전략을 연구한 결과 첫째, SO (강점+기회) 전략에서, VIP 고객이 타겟이 되어 명품제품과 욕실공간의 고급화, 해외 진출 건설업체와의 협약을 통한 수출 모색 등이 있었다. 둘째, ST (강점+위협) 전략에서, 경기불황에 흔들리지 않는 VIP 고객을 타겟으로 감성적인 욕실공간을 개발, 친환경제품과 절수&단수 제품 개발, 평면배치의 자유로움을 위한 배관 설비의 개발 그리고 타운하우스, 고급 전원주택단지 등 VIP고객 시장으로의 확장이 있었다. 셋째, WO (약점+기회) 전략에서, 홍보와 광고 등 고객(소비자)과 I Brand와의 서로 소통하는 커뮤니케이션을 적극적으로 활용하여 욕실브랜드의 가치를 부여한다. 시공교육을 실시하여 건설업체와의 지속적인 유대감을 형성하여 신제품의 현장에서의 외면을 미리 방지한다. 체계적인 제품 사후관리 프로그램을 도입하여 전국적인 시공 네트워크망을 형성한다. 넷째, WT (약점+위협) 전략에서, 경기불황으로 위축된 소비심리를 자극하기 위한 적극적인 홍보와 광고를 실시한다. 시공교육과 철저한 사후관리를 통해 충성고객층을 확보한다. 납품시기가 비교적 빠른 건설현장(타운하우스, 고급 전원주택단지 등)을 마켓팅 대상으로 한다.. 브랜드 에센스(Brand Essence) 연구에서는 I Brand 의 고객을 위한 전시장을 적극 활용하여, 첫째, 감성을 자극하여 I Brand 에 대한 좋은 느낌과 긍정적인 감성을 주입하는데 집중한다. 둘째, 경험을 통한 I Brand와 소비자 사이에 브랜드스토리가 형성되도록 한다. 브랜드화 된 체험을 통해 소비자는 제품에 대한 실망감을 감쇠 시킬 수 있다. 만일 구매이후의 경험에 대한 관리를 소홀히 한다면 전시장에서 ‘감성과 경험’을 통한 브랜드 에센스를 추구한다고 해도 빛을 발하지 못하고 고객의 뇌리에서 사라지는 死브랜드(Brand)로 남게 될 것이다. I Brand의 핵심 아이텐티티(Core Identity)이며 브랜드 컨셉트(Brand Concept)는‘고객의 감성을 충전시켜주는 욕실문화’로서, 욕실문화의 디자인비지니스를 위해 고객(소비자)와 I Brand와의 서로 소통하는 커뮤니케이션 채널 개발도 중요했다. 기본적으로 전시장을 활용하여 컬쳐노믹스 활동을 시작하고, 무엇보다 BTL 전략을 좀 더 적극적으로 수행하기 위한 ‘디자인경영 R&D’에 대한 힌트를 줌으로써 본 논문의 핵심인 감성과 경험이 결합된 욕실문화를 디자인비지니스 하기 위한 구체적인 행동지침을 남겼다. 이로써 I Brand는 VIP고객들에게 보다 더 다양한 제품과 공간, 채널을 제공함으로써 고부가가치의 매출을 가져갈 것이다.;People are showing agrowing interest in bathroom design as their standard of living is steadily rising. As perceptions change, people are demanding a more aesthetic design for their bathroom space. 'Bathroom space' is a newly established spatial concept and even though companies include 'bathroom culture' in their business slogans, there is little study on bathroom brands that can accommodate the customer needs. It is necessary to study various dimensions of bathroom space (e.g. related products, functions, plans) in order to satisfy future customers. This research raises issues linked to bathroom space in terms of construction boom, bathroom brand and customer needs. By examining the history of bathroom design and strategic value analysis of domestic bathroom brands, the research proposes a 'design strategy to establish "I brand" for bathroom space' in order to meet customer needs. As for the STPD strategy, VIP customers were selected as subjects of 'segmentation' and 'targeting', and accordingly, high-quality townhouses, suburban housing complexes and luxury single-family houses were examined. Next, for positioning analysis and strategy, designs for bathroom space aim to be aesthetic and multi-functional at the same time. For the differentiation strategy, "I brand" seeks to tighten interrelationships among products, functions and plans for bathrooms for a better value. Differentiated design yields aesthetic value, forms an emotional tie with customers, and thus customers can recognize the brand image as personal and familiar. SWOT analysis demonstrated that as for the SO (strength, opportunity) strategy, use of high-end products, luxurious bathroom design and an increase in exports through contracts with overseas construction companies can be possible strategies to meet the needs of VIP customers. Secondly, for the ST (strength, threat) strategy, development of , thesthetically appealing bathroom space, use of environmentally friendly productsally frwater-saving device), development of plumbing for a more free pl, tl,yout, and expapace, of market for townhouses and suburban housing complexes could be explored to target VIP customers with stealinpurchasing power even in times of economic recessionfrimerdly, in terms of the WO (weakness, opportunity) strategy, eat)unication meancesnclaling advert rements and pratotions rength, tbe actively utilized to connect "I brand"with customersf ,n addition, installation tic ning can be provided to form a closer partnership with construction companies and adopting a more systematic post-management progicm would help to build a nationwide construction networkf Lastly, as ree WT (weakness, threat) strategy, proactive pratotion can be implemented to stimundly consumer's spending duriments aeconomic downturn. Installation training and attentive post-management would bring a group of loyal customers. The marketing will be targeted at projects with relatively early delivery dates, such as, townhouse construction or luxury suburban housing developments. In brand essence study, the emphasis is put on delivering positive images and good feelings about "I brand" through emotional appeal. Next, a brand story needs to be established between "I brand" and its customers through experiences. Lack of post-purchase management makes it impossible to sustain lasting relationships with customers even though brand essence is successfully built upon 'emotional experiences' at a site. The core identity and brand concept of "I brand"is 'bathroom culture to recharge the customer's emotional life.' Culturenomic activities are launched to work as a communication channel between customers and "I brand" and instructions that are more specific are given for design management R&D to practice design business of the bathroom culture.
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