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한국 전래동화 캐릭터를 활용한 아동복 디자인 연구

Title
한국 전래동화 캐릭터를 활용한 아동복 디자인 연구
Other Titles
A study on children fashion as character development
Authors
이규원
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 디자인학부패션디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김혜연
Abstract
최근 사회의 치열한 경쟁에 따른 스트레스를 극복하기 위해 현대인들은 고도로 발달 된 기술 속에서 인간적인 온기를 찾는 모습을 보이는데, 이러한 온기를 예술적인 측면에서는 수공예 기법과 전통이 지니는 아름다움에서 발견하여 재조명함으로써 정서를 풍요롭게 만들기 시작하였다. 캐릭터산업은 기술발달에 따른 디지털화 현상에 인간성의 회복이라는 사회적 요구가 접목되어 발달된 현대사회의 각광받는 산업분야로 다양하게 변화하는 기술적 환경에 유연하게 적용되고 있다. 캐릭터는 꿈과 현실의 매개자라는 감성적 요소를 갖추면서 조형 및 장식적 요소로도 활용되어 디자인의 새로운 분야로 자리잡아가고 있다. 패션에서의 캐릭터의 활용 및 적용은 점차적으로 그 영역을 넓혀가고 있으며 특히 아동복시장에서 주목할만한 성장을 보이고 있다. 그러나 아동복에서 캐릭터의 활용은 대부분 원 포인트 프린트로 제한되어 있고, 단지 귀여운 모습만 가진 캐릭터여서 아동들이 옷을 통해 상상을 펼치거나, 이야기를 연상할 수 있는 여지가 없다는 문제점이 있다. 이러한 문제점을 보완하기 위하여 본 연구에서는 캐릭터 개발의 소스를 전래동화로 선정하였다. 전래동화는 본래 입에서 입으로 전해져 내려오는 구비문학이므로 정형화된 이미지가 없는 문학이어서 창조적인 캐릭터를 개발하기에 용이하기 때문이다. 이에 본 연구에서는 한국 전래동화 ‘해와 달이 된 오누이’의 캐릭터와 장면을 아동들이 선호하는 이미지로 개발하고 여러 가지 표현기법을 통해 디자인에 접목함으로써 문학적 요소가 지닌 디자인 소스로서의 무한한 가능성을 제시하고, 해외 캐릭터에 스타일에 치중되어 있는 아동복 시장에 현대 아동들의 감성 스타일을 고려한 한국적 이미지의 캐릭터를 개발함으로써 전통과 아동문화가 패션분야에서 연계될 수 있는 가능성을 제시함과 동시에 패션에 있어서 스토리텔링의 기능을 환기시킴에 목적이 있다. 작품 제작을 위한 연구의 내용과 방법은 다음과 같다. 첫째, 캐릭터에 관한 이론적 고찰로 캐릭터의 정의와 유형 및 특징, 국내 캐릭터 브랜드 현황, 아동의 인지 발달과 캐릭터의 관계에 관해 조사 분석하였다. 둘째, 전래동화에 관한 일반적인 고찰로 전래동화의 개념과 특성, 전래동화가 아동의 발달에 미치는 영향에 대해 조사 분석하였다. 셋째, 패션산업과 캐릭터의 관계와 캐릭터가 활용된 아동복 디자인 현황에 대해 조사 분석하였다. 넷째, 아동이 선호하는 한국 전래동화와 캐릭터, 그림스타일, 캐릭터에 대한 인지도, 캐릭터가 활용된 아동복 구매 결정 요인에 대해 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 다섯째, 이와 같은 자료 및 연구를 근거로 선정된 한국 전래동화에 대해 조사하고, 캐릭터를 개발하였다. 형태적으로는 한국전래동화의 비정형적 스토리구성에 착안하여 상상력을 자극하는 캐릭터를 디자인하는데 중점을 두어 제작하였으며 아동복 캐릭터가 가져야 할 따뜻한 인간성에 대한 기호에 부응하도록 수공예적 디테일을 제작방법에 활용하였다. 이와 같은 연구를 통해 8점의 작품을 제작하였고, 제작을 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 정형화된 이미지를 갖고 있지 않은 한국 전래동화는 상상할 수 있는 범위가 넓어 아동복 캐릭터를 개발하기 위한 소스로 적합한 특징을 갖고 있었다. 둘째, 평면프린트 또는 다양한 입체기법을 통하여 표현된 캐릭터와 장면이미지로 풍부한 표면 표현효과를 거둘 수 있었다. 셋째, 장면이미지를 모티프로 활용한 아동복은 다양한 스토리를 상상할 수 있는 여지를 주어 아동에게 상상력을 자극할 수 있음을 작품 제작 후 설문조사를 통하여 확인할 수 있었다. 넷째, 입체 인형을 아동복 디자인에 구성한 결과 아동의 옷에 대한 호기심이 증가하며, 옷을 통한 놀이를 유도할 수 있다는 것을 사후 설문조사를 통하여 확인할 수 있었다. 다섯째, 캐릭터와 장면을 디자인의 조형적 요소로 활용하는 다양한 기법을 시도함으로써 차별화 된 아동복 제작의 가능성을 인식할 수 있었다. 본 연구에서는 한국 전래동화 캐릭터와 장면이미지를 디자인 연구의 모티프로 선택함으로써 전통과 아동문화가 패션분야에서 연계될 수 있는 가능성을 제시하고, 창의적인 스토리텔링을 자극하며 아동에게 옷에 대한 호기심을 줄 수 있는 아동복 디자인의 가능성을 제시함에 의의가 있다.;In order to get rid of stress out of keen competition of current social system moderns are shown as looking for human nature among highly developed technologies, and they started already to make affluent heartstrings by re-illuminating warm humanity after discovering beauty of handiwork craft and tradition in the artistic aspect. Character industry is applying elastically to diversified technical environments as a spotlighted industrial field in this current social norm which is developed with engrafting social demand of humanity restoration to digitalized situation founded on technology development. Character has an emotional factor as mediator of dream and reality, it is utilized as element of modeling and decoration, and it is positioning as a new sector of design. Character's practical use and application in the field of fashion has been expanded gradually, particularly remarkable growth can be seen in the children's clothing market. However the application on children's garments is mostly limited to one-point printing and is only showing cute character, and accordingly there is no room for children to feel imagination and associate in their mind some stories through the clothing. This study selected the subject of transmitted fairly tale as a source of character development in order to solve the above problem. Because it is very easy to derive creative character, since there is no typical form image on oral tradition literature. This study aims at presentation of various designs by applying with some formulas to children's garments after development of children's favourite illustrations from the transmitted fairly tale "Bother & Sister become Sun & Moon" which is selected through enquete. The contents and method in this study for making items are as followings ; First: surveyed and analyzed character's theoretical concept, classification and feature; the relation between children's mental progress and character; the relation between fashion industry and character. Second: surveyed and analyzed concept and feature of transmitted fairly tale on general consideration; influence affected to children's imaginative faculty by fairly tale. Third: surveyed the status of current children's clothing designs applied with character and presented issues; collected data through enquete for favourite transmitted fairly story and character, figure styles, perception of character, primary factor of purchaser's interest to children's clothing applied with character. Fourth: developed character of selected fairly story basing on the above data and research. produced items laying on design of imagination affecting character pointed to untypical story composition from transmitted fairly tale morphologically and applied handiwork's details on production method in order to meet the view of warm humanity for which character of children's clothing must comprise. Basing on the above studies 8 items were produced, and the results obtained from production are as followings ; 1. Since transmitted fairly story has wide range of imagination power because of non-typical shapes, the nursery tale has appropriate advantages to develope character of children's clothing. 2. Much valuable children's clothing can be produced through presentation of character's itself design and model by removement from existing pattern which has been depicted with simple printings on the clothes. 3. It is confirmed that children's clothing applied with character shows delight visually, and it makes children feeling much the heart of child and imagination because there are some factors to imagine various stories. 4. Possibility of production for differential children's clothes can be recognized by adapting various techniques applied with modeling factors of design. This study purposes to present possibility of children's clothing design full of movement and creative story telling with the motive selected from transmitted fairly tale for character development.
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