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테마파크의 유희적 특성을 반영한 픽토그램 디자인 연구

Title
테마파크의 유희적 특성을 반영한 픽토그램 디자인 연구
Other Titles
Pictogram Design for Theme Park as a Playful Place
Authors
이연숙
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 디자인학부시각정보디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김수진
Abstract
일상에서 마주치는 픽토그램에 있어서 커뮤니케이션은 일방적인 정보전달에 머무르고 있다. 본래 픽토그램은 안내, 고지 및 명령과 같은 단순한 커뮤니케이션 기능에 주목적을 두어 제작되고 사용되어 왔으며, 픽토그램은 그 기능상 사전학습이나 문화적 배경지식이 없이도 즉시적, 경제적, 그리고 국제적으로 이해할 수 있는 전달 효과를 가지고 있어야 하기 때문이다. 하지만 공항이나 관공서와 같은 공간이 아니라 특수한 공간에서라면 픽토그램은 단순한 정보 전달의 기능을 넘어서 공간의 특성을 반영하고 공간의 이미지를 강화하는 수단으로 이용될 수 있다. 따라서 본 논문에서는 테마파크를 주제로 하여 테마파크에 알맞은 픽토그램을 개발하고자 했다. 테마파크는 일상과 완전히 차단되어 온전한 휴식과 유희를 즐길 수 있도록 연출된 공간이다. 오늘날 테마파크는 영어마을이나, 과학테마파크와 같이 교육적인 테마파크, 지역 특화 산업을 기반으로 한 테마파크 등 여러 가지 테마파크가 있으나 가장 일반적인 것은 환상과 모험의 이미지를 기반으로 휴식과 유희를 제공하는 테마파크로서 우리나라에는 에버랜드, 롯데월드 등을 꼽을 수 있다. 오늘날 테마파크의 기능은 점차 발달하여 단순히 놀이기구를 통한 유희를 제공하는 것이 아니라 고객 스스로 비일상적인 감성을 이끌어내어 능동적인 유희를 즐길 수 있도록 유도하는 역할을 하며 테마파크의 모든 요소들은 고객들의 유희 본능을 충족시키기 위한 중요한 요소로서 통합적이고 복합적으로 관리되고 있다. 그 중에서도 가장 중요한 요소로서 테마파크에 입장에서 퇴장하는 순간까지 마주치게 되는 테마파크 내의 모든 시각적 요소들이 만들어내는 이미지는 고객들의 비일상적인 감성을 이끌어내는 데 매우 중요한 역할을 한다. 테마파크의 시각적 요소는 크게 건축물, 사인물, 그리고 각종 유기시설 등의 디자인을 꼽을 수 있다. 대부분의 경우 건축물이나 유기시설의 외관, 커다란 놀이기구 사인 등은 테마파크의 컨셉에 알맞게 디자인되고 관리되어 비일상적인 연출에 일조를 하고 있지만, 테마파크 곳곳에서 빈번히 그리고 반복적으로 마주치게 되는 픽토그램은 일상에서 마주치는 픽토그램을 그대로 따르고 있는 경우가 대부분이었다. 따라서 본 연구에서는 테마파크의 유희 공간으로서의 특성을 반영하여 수신자의 즐거움을 유발시킬 수 있고 더 나아가 테마파크라는 공간에 대한 긍정적이고 차별화된 이미지를 조성할 수 있는 픽토그램을 개발하는 것을 목표로 삼았다. 픽토그램 개발을 위해 먼저 문헌 연구를 통해 테마파크와 픽토그램에 대해 살펴보고 이를 바탕으로 디자인의 기준을 마련하였다. 그리고 국내 최대의 테마파크를 사례로 삼아 테마파크의 고객 구성, 기존의 픽토그램 사례를 조사하고 이를 바탕으로 디자인 대상이 되는 픽토그램 항목을 선정하였다. 항목은 기능기호에 따라 안내용 6종류의 픽토그램을 선정하여 새롭게 디자인 하였는데, 디자인 전개를 위해 FGI를 통해 키워드와 컨셉을 추출하고 그에 따라 여러 시안을 제작한 뒤 FGI를 통해 나온 컨셉에 가장 알맞고 또한 문헌 연구를 통해 마련한 디자인 기준에 알맞은 3개의 후보 시안을 각 항목 별로 추려냈다. 이들 가운데 최종안의 선정은 설문을 통해 이루어졌으며 설문의 내용은 픽토그램의 유희성, 선호도, 장소에의 적합성을 평가하는 질문으로 구성되었다. 설문 결과 사람들은 유희성이 느껴지는 픽토그램이 테마파크에 적합하다고 생각하고 있었으며 또한 유희성이 느껴지는 픽토그램에 대한 선호도가 대체로 높음을 알 수 있었다. 이 결과는 테마파크의 유희적 특성을 반영한 재미있는 픽토그램이 고객들로 하여금 보다 긍정적인 반응을 이끌어냄으로써 테마파크의 이미지를 강화하는 수단으로 이용될 수 있음을 시사한다. 본 연구에서는 테마파크라는 한정된 공간에서의 픽토그램을 다루었지만 앞으로 다양한 장소와 목적에 부합하는 픽토그램에 대한 연구를 통해 픽토그램의 한계를 뛰어넘는 여러 시도들과 픽토그램의 다양한 활용이 이루어지길 기대해 본다.;Theme park is an extraordinary place for people tired of ordinary lives to rest and enjoy. In order to satisfy the meaning of its existence as a theme park, it is designed to serve this main purpose by elaborated designing concepts and element to coherent with its main theme. There are theme parks for educational purpose such as the English Village or the Science Theme Park, however most common places would be a theme park which stimulates fantasy and adventure. In Korea, these places would be Everland, and Lotte World. In present time, a theme park is not only visited to have enjoyment of riders or fancy interior but to experience and stimulate one’s desire of being free from the ordinary lives. Therefore importance of stimulating emotions to satisfy visitors is becoming essential and new ways need to be developed. All elements in a theme park must serve the purpose of stimulating Play-Instinct from visitors. Among these elements, visual element is the most important element of all. According to Rudolph Arnheim, human thinking perception is conceptualized and stimulated by images collected by visual sense, which occupies 80% of all human senses. Therefore satisfying visitor’s visual experience from an entrance to an exit becomes an essential role to stimulate visitor’s special experience by visiting a theme park. Visual elements of a theme park are structures, signs, and facility design. Most of time, exterior of structures and facilities, and signs of huge riders are specially designed to conduct extraordinary atmosphere, however it is not hard to encounter repetitive and general pictograms on the way around a park. Some pictograms are occasionally diverted to generate some enjoyment and interest but they do not satisfy the main purpose of stimulating extraordinary experience of a theme park. Generally, pictogram communicates only one way to convey information need to be delivered. The original purpose of pictogram is to guide, notify, and command to public without complication of cultural or racial background. However this concept is only applicable to an airport or public offices, for place such as a theme park with extraordinary atmosphere, new concept must be considered. Pictograms in a theme park must promote additional purposes to present positive and distinctive images and stimulate extraordinary atmosphere of a theme park. This thesis is to design pictograms stimulating extraordinary atmosphere of a theme park as its main purpose, “a place to play.” Through documentary research, current pictograms of various theme parks were studied. As for the designing phase, the biggest theme park in Korea, ‘Ever Land’ was examined for its visitor structure and current pictogram designs to select categories to be developed and revised to maximize playful feature of the park. Six guidance categories were selected to be redesigned and for each category, three self-screened newly designed tentative pieces were surveyed with the original pictogram at the theme park. As for the result, pictograms which extracting extraordinary emotions and playful feature were elected with much positive reaction, therefore it is concluded that it is much more effective to use a pictogram with play-instinct to stimulate extraordinary emotions and atmosphere at a theme park. Through this research, hope that new attempts with a pictogram to be revitalized, and these new concepts of pictogram to be used by various companies to strengthen their company images.
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