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아동복지시설 무용수업 참여기간이 아동의 성장발달에 미치는 영향

Title
아동복지시설 무용수업 참여기간이 아동의 성장발달에 미치는 영향
Other Titles
A Study on the Effects of the Dancing Courses at the Children’s Welfare Facility for the Growth of the Children
Authors
변관영
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
신은경
Abstract
본 연구는 아동복지시설을 대상으로 무용교육이 아동들의 성장발달에 긍정적인 교육효과가 있음을 밝히고자 한다. 그리고 무용수업을 통해 얻어진 신체적, 정서적, 사회적인 부분에서의 효과가 기간에 따라 차이가 있음을 규명하고자 한다. 본 연구의 대상은 서울시에 위치한 아동복지시설 중 무용수업을 시행하였거나 현재 시행중인 6곳을 선정하여 연령 범위 10세에서 15세의 남·여 아동 96명을 대상으로 연구를 진행하였고 무용수업 참여기간이 아동들의 성장발달에 미치는 영향에 대해 분석하기 위해 기존의 문헌연구를 통하여 도구를 설계하였다. 특히 임여선(2005)의 연구에서 발레교육이 유아성장발달에 미치는 인식도, 문은선(2005)의 아동의 성장발달에 발레교육이 미치는 영향을 참고하여 본 연구의 목적에 맞는 설문지 문항을 개발하였다. 대부분 선행 연구들은 무용수업을 받은 일반 아동들을 대상으로 성장발달의 요인에 대한 성과를 측정한바 있으나, 공교육 분야인 아동복지시설의 아동들에 대해서는 측정한 바가 없다. 따라서 본 연구는 공교육 범위에 존재하는 아동복지시설 무용수업이 아동의 성장발달에 미치는 영향력을 신체, 정서, 사회성으로 구분해서 살펴보았고 아동들의 무용수업 기간에 따라 차이가 있는지, 무용수업 지속여부 유무에 대해서 알아보았다. 자료처리를 위해 수집된 자료는 AMOS 16와 통계패키지 SPSS 16 ver 소프트웨어를 이용하였고, 연구의 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 아동복지시설 무용수업의 기간이 아동들의 자세교정, 근력, 유연성, 신장성장 등 신체발달에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 아동복지시설 무용수업의 기간이 아동들의 안정감, 자신감, 표현력, 미적인지 등 정서발달에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 아동복지시설 무용수업의 기간이 아동들의 관계성, 협동심 등 사회성발달에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 보았을 때 무용수업은 아동복지시설 아동들의 성장발달에 긍정적인 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 서울지역 아동복지시설에서 시행되고 있는 무용수업의 현황을 살펴보면 2007년도 총 수혜 아동수가 86명에서 2009년도 현재는 30명으로 감소함을 보이고 있다. 따라서 아동복지시설에서 행해지고 있는 무용수업에 대한 정책지원 및 홍보와 지속적인 관심이 요구되며, 복지시설에서 무용수업을 하고 있는 무용 강사들 간의 네트워크를 강화하여 좀 더 긍정적이고 효율적이며 질 높은 무용교육 시스템이 개발·강화되어 활성화 되어야 할 것이다.;The purpose of this study is to examine the positive effects of the dancing education to the children in welfare facilities in terms of their physical, mental, and social growth. Thus, we will examine differences made over time on the physical, mental, and social aspects of the children by providing dancing education which is hard to get a hand on in the regular education curricula of a children’s welfare facility. 6 welfare facilities for the 96 children within the city of Seoul that is currently providing dancing educations to the children are selected, and male and female children of 10 to 15 were picked up as the research subjects. For the analysis of the impact of the dancing education on the physical growth of the children, we designed the research program by examining the existing literature. For example, Lim Yeo Seon(2005) highlighted the awareness of the impacts on the physical growth of children by ballet education. Moon Eun Seon(2005) also examined the physical efficacy of ballet education on the children as well. Such results of previous attempts were analyzed to provide the questionnaire for this study that could best serve out purpose. In the existing studies, the effects on different factors of children’s growth have been analyzed, but it has never came to anyone’s attention to see how it would affect the growth of the children in the welfare facilities, which is part of the public education domain. Therefore, in this study, we measured the influence of the dancing courses offered within the educational curricula on the growth of the children in a children’s welfare facility as a part of the public education sector. We have organized our test subjects by their demographic factors for better understanding on them. Also, to insure the validity and reliability of the analysis results on the physical efficacy, emotional expressions, and social relationships, we used SPSS16 software which is quite commonly applied to the social science in general. To highlight the causality within the factors we were dealing with, a regressive, route analysis has been performed. The conclusion we had as a result of such analysis is as follows: Firstly, the duration of the dancing education did affect the posture modification, muscular strength, flexibility and physical growth of the children. Second, the duration of the dancing education in the children’s welfare facility positively affected the sense of stability, self-confidence, the capability of self expressions, and aesthetical cognitions in terms of the mental aspects of the children. Third, the duration of the dancing education also had significant impacts on the social behaviors of the children such as the correlation and collaboration with each other. With results as shown above, we have concluded that the duration of the dancing education onto the children in the welfare facilities did have positive impacts on the growth and development of the children. In spite of such positive aspects, the dancing education itself is not widely adopted by many welfare facilities, at least in Seoul. The number of the children who had access to such education pron pm in dancing decreased to 30 in 2009 from what it was in 2007, 86. Therefore, it is necessaryncingthe government to take necessarynmeasures to propagate and suppintsaryncdoption of the dancing education pron pms in the children’s welfare facilities with continued interest. The as tructors who give the dancing educations at the facilities should also be organized by a network for the development, reinforcement, and vitalization of a more positive and efficient dancing education programs with higher quality.
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