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봉산탈춤에 나타난 민족적 성향에 관한 연구

Title
봉산탈춤에 나타난 민족적 성향에 관한 연구
Other Titles
A Study on Racial Propensity Shown in Bongsan Talchum(mask dance)
Authors
김희진
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 무용학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김영희
Abstract
인간은 태어나면서부터 공동체적 삶을 사는 사회적인 인간이다. 그러므로 공동체적 의식을 가진다는 것은 중요한 일이라 할 수 있다. 우리 민족은 예로부터 다른 어느 민족보다도 공동체를 강조해 온 민족으로, 공동체적 삶을 향유하며 그 공감대를 일상 생활선상에서 드러내고자 하는 민중의 의지를 담고 있다. 이러한 민중들의 삶 속에 깊숙이 스며있는 우리 민족만이 가지고 있는 정서이자 특성인 민족적 성향은 공동체의식의 공유와 그 실현이라는 배경아래서 진행되어 온 대표적 문화예술인 탈춤에 잘 나타나고 있다. 즉 탈춤은 오랜 시기에 걸쳐 우리 민족 생활의 일부이거나 생활의 연장선 속에 자리 잡고 있어 그 시대의 삶과 정신을 담고 있는 민족성이 가장 잘 나타나고 있는 춤이다. 이러한 가운데 특히 봉산탈춤은 다른 탈춤에 비해 민족적 심성이 짙고 대동놀이의 성격이 강하게 드러나 있는 예술이라 할 수 있다. 이에 본 연구는 봉산탈춤에 나타난 민족적 성향을 연구함으로써 그에 드러난 조화와 화합이라는 정신이 깃든 우리 민족의 공동체의식을 알게 하고, 이러한 민족성을 좀 더 알리고자 하는 것이다. 봉산탈춤에 나타나는 민족적 성향을 이해하기 위해서는 먼저 민족성의 개념에 대한 연구를 통해 개념정립을 하고 그와 더불어 탈춤의 기원과 봉산탈춤의 형성 및 사회적 배경에 대하여 연구한 후, 봉산탈춤의 구성 및 내용을 바탕으로 나타나게 되는 민족적 특징들을 추출하여 연구하였다. 이러한 봉산탈춤에 나타난 민족적 특징은 민족적 성향을 규명하는데 목적이 있으며, 이를 크게 민족적 요소, 민족적 기능 그리고 민족적 정신으로 나누어 살펴보았다. 첫째, 민족적 요소로는 공동체적 요소와 신명표출의 요소가 있는데 이는 봉산탈춤의 내적인 요소로서 전 과장인 제1-7과장에 모두 잘 드러나고 있다. 둘째, 민족적 기능으로서 갈등해소 및 치유의 기능과 축제의 기능이 있다. 갈등해소 및 치유의 기능은 특히 제4과장인 노장춤과장, 제6과장인 양반춤과장, 제7과장인 미얄할미·영감춤과장에 두드러지게 나타나고 있고, 축제의 기능은 제2과장인 팔목중춤과장과 제3과장인 사당춤과장에 특히 잘 드러나고 있다. 셋째, 민족적 정신은 제의적 측면, 풍자·해학적 측면, 교훈적 측면으로 나누어 살펴봄으로서 알 수 있는데 제의적 측면은 특히 제1과장인 사상좌춤과장과 제5과장인 사자춤과장, 제7과장인 미얄할미·영감춤과장에서 많이 나타나 있고, 풍자·해학적 측면이 짙게 나타나고 있는 과장은 제6과장인 양반과장이다. 마지막으로 봉산탈춤 속에 나타난 교훈적 측면은 전 과장 중에서도 특히 제4-7과장들을 통해 우리 민족에게 사람이 사람답게 살 수 있는 세상을 만들 수 있도록 하는 교훈을 주고 있다. 이러한 민족적인 특징들을 살펴봄으로써 우리 민족들은 봉산탈춤이라는 춤을 통해 권선징악의 교훈을 얻고 그와 더불어 민중들에게 갈등이나 불만을 토로할 수 있는 장을 만들어 주었다는 것을 알 수 있다. 그러므로 민중들의 공동체 의식은 강화되고 그들의 삶의 한을 풀어줌으로써 좀 더 긍정적이며 발전적인 삶을 만들어 나가는데 중요한 역할을 했음을 파악할 수 있다. 이와 같이 봉산탈춤에 나타난 민족적 성향은 개인들이 다함께 모여 있는 집단을 응집시키고, ‘우리’라는 의식보다는 ‘나’라는 의식이 강하게 나타나는 현 세대에 더불어 사는 세상을 만들어 나가도록 하는데 기여하는 것이다. 그러므로 이는 우리 젊은 세대들에게 조화와 화합의 공동체 의식에 대한 중요성과 이러한 요소를 가진 한국 민속춤에 대한 우수성을 인식하여 알리도록 하는데 있다.;A human being is a social person who makes community-based life from birth. Thus, what has community-based consciousness can be said to be important. As our race is the one that has emphasized community more than any other races from the old times, it is containing the intention of the masses with the aim of enjoying community-based life and of revealing its sympathy on the line of daily life. The racial propensity, which is our nation's peculiar emotion and characteristic while being deeply soaked into these masses' life, is well indicated in Talchum(mask dance), which is typically cultural art with having been developed under the background called sharing and its realization in the community consciousness. In other words, Talchum is a part of our racial life over the long period or is positioned in the extension line of life, thereby being dance that is indicated the national characteristic the best, which contains life and spirit in the period. Amid this, Bongsan Talchum can be said to be art that is deeper in racial nature and that is more strongly revealed character in Daedongnori(Great Union Play), compared to other Talchum. Accordingly, this study researched into racial propensity that was shown in Bongsan Talchum, thereby having aimed to make it known our race's community consciousness, which is covered with spirit called harmony and unity, and to make this racial characteristics informed more. To understand racial propensity shown in Bongsan Talchum, there is necessity for extracting and clarifying racial characteristics, which come to be shown on the basis of development in structure of Bongsan Talchum after establishing a concept through first researching into a concept of racial characteristics, and additionally inquiring into the origin of Talchum, the formation in Bongsan Talchum, and the social background. It examined by dividing national characteristics that aim to clarify racial chracteristics, which were shown in this Bongsan Talchum, largely into racial element, racial function and racial spirit. First, the racial element includes the community-based element and the excitement-expression element. As the internal elements of Bongsan Talchum, those are all well revealed in Gwajang 1-7, which is the whole Gwajang. Second, the racial function includes the function of removing and healing conflict and the function of festival. The function of removing and healing conflict is being remarkably shown especially in the fourth gwajang, Nojangchumgwajang, in the sixth gwajang, Yangbanchumgwajang, in the seventh gwajang, Miyal·Yeonggamchumgwajang. The function of festival is being well revealed especially in the third gwajang, Sadangchumgwajang. Third, the racial spirit can be known through examining by dividing into cultic aspect, satirical·humorous aspect, and teaching aspect. The cultic aspect is being much revealed especially in the first gwajang, Sasangzwachumgwajang, in the fifth gwajang, Sajachumgwajang, and in the seventh gwajang, Miyal·Yeonggamchumgwajang. Gwajang, in which the satirical·humorous aspect is deeply shown, is in the sixth gwajang, Yangbangwajang. Finaly, as for the teaching aspect, which was shown in Bongsan Talchum, through the above process, especially from the fourth to the seventh gwajang, it has the instructive aspect of teaching so that our race can make the world available for living humanely. Examining about these racial characteristics leads to being able to know that our races obtained lesson of encouraging good and punishing evil through a dance called Bongsan Talchum and that additionally made a place where people can express conflict or dissatisfaction. Therefore, it can be grasped to have played an important role in which people's consciousness of community is reinforced and in which they proceed with making more positive and progressive life, by removing their grudge of life. In this way, the racial propensity, which was shown in Bongsan Talchum, contributes to which the individuals cohere group of being gathered together, and proceed with making the world of being lived together in present generation, which is indicated strongly the consciousness called 'I' rather than the consciousness called 'We.' Therefore, this aims to allow our young generations to recognize and inform of importance on community-based consciousness in harmony and reconciliation, and of excellence on Korean folk dance, which has this element.
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