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팔레스트리나(G. P. Palestrina)의 미사 아드 푸감(Mass Ad Fugam) 분석

Title
팔레스트리나(G. P. Palestrina)의 미사 아드 푸감(Mass Ad Fugam) 분석
Other Titles
A Study on Giovanni da Palestrina’s Mass Ad Fugam
Authors
한주연
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
김홍인
Abstract
In the 15th ~ 16th century, a cultural movement named Renaissance emerged around Europe. Renaissance called for returning to ancient Greek and Roman culture, which had actively pursued human nature. Like other culture and arts during the era, there were many new trends in Renaissance music that are different from those of Middles Ages music, like birth of various types of secular music and development of polyphony and instrumental music. Renaissance music started with the emergence of the Burgundian school based on France, and greatly flourished as it embraced the Flemish school. Some major composers of the Flemish school include Johannes Okeghem (1430-1497) and Josquin Des Prez (1440~1521). Unlike music of the Middle Ages that focused on strict liturgical music of the Catholic Church, musicians of the Renaissance era intended to create church music that not only praised the God but also appealed to audience. In other words, the Reformation in the 16th century transformed music driven by priests and theological students into music consumed by audience, mainly in protestant churches. However, as church music adopted cantus firmus melodies from secular music such as chanson and madrigal to encourage participation of audience and became more secularized, the Counter Reformation movement erupted to reverse the trend. Giovanni Pierluigi da Palestrina (1525-1594) is one of the most prominent composers of the Renaissance era, who established the style of the 16th century Roman Catholic Church music. Palestrina left more than 100 pieces of missa, 500 strong church music works including motet, and other secular music works including madrigal. Among them, the genre that most clearly shows the characteristics of his music is missa. He stuck to traditional style of the Flemish school instead of new musical styles of the late 16th century, and his music featured diatonic scale harmony and melody, regular rhythm, and dissonant tone. Most cantus firmus melodies of Palestrina’s missa were adopted from the Gregorian chant and he established his unique style by mixing melodic elements of the chant and imitative counterpoint of the Franco-Flemish school. His famous missa is a “double canon” in which two main melodies are played in canon style. With regular rhythm and diatonic style, Palestrina intended to achieve better conveyance of words, the issue that was heavily argued during the Counter Reformation era. This paper will touch upon music of the Renaissance era and the Franco-Flemish school that Palestrina was involved, and study musical characteristics and styles of his missa pieces to achieve comprehensive understanding of missa during the Renaissance era. This paper also plans to analyze musical idioms such as lyrics, melody progress, and mode used in Palestrina’s missa by closely looking into Kyrie, Hosanna, Benedictus, and Agnus Dei of Missa Ad Fugam, one of his early works.;음악의 역사를 시간적 단위로 정확히 나눈다는 것은 매우 어려운 일이다. 왜냐하면 어느 시대의 음악가들이라도 이전의 창작 방식을 버리고 새로운 방식으로 바꾸어 채택하는 것이 아니기 때문이다. 따라서 시대의 구분은 음악적 사건과 괄목할만한 시대적 양상에 따라 나누어지는 경우가 대부분이다. 이러한 의미에서 15~16세기 유럽을 중심으로 확대된 르네상스는 교회중심적인 우주관에서 벗어나 인간의 본성을 재발견하는 인본주의적인 시대 의식을 추구하는 문예부흥운동으로, 중세와 비교되는 큰 특징을 드러내며 하나의 시대로 구별되기에 충분하다. 르네상스 시대는 음악사에서 중세와 바로크 시대를 연결하는 시기로, 15세기 후반 요하네스 오케겜(Johannes Okeghem, 1430-1497)을 중심으로 한 플랑드르 악파에 의해 하나의 양식으로 자리잡게 되었다. 르네상스 음악은 구조적으로 테노르 성부 아래 바수스 성부가 더해지면서 4성부이상의 다성부 구조가 주를 이루었고, 모방대위법이 발달하면서 모든 성부가 동일한 주제적 선율을 공유하고 동등한 자격을 갖게 되었다. 뿐만 아니라 수직적으로 3도와 6도 음정이 협화적으로 사용되면서 바수스가 분명하게 선법적 화성 윤곽을 가질 경우에 조성음악 3화음의 기본형이나 제1전위형과 같은 화음형이 종종 나타났다. 또한 무지카 픽타 외에 반음계의 사용을 금하면서 가사의 내용 전달에 관심을 갖게 되었다. 앞에 언급된 바와 같이 르네상스 시대 대위법을 확립한 대표적인 작곡가로는 팔레스트리나(Giovanni Pierluigi da Palestrina, 1525-1594)가 있다. 그는 전통적인 르네상스 음악 양식을 완성한 작곡가이자 음악가로, 다수의 교회음악과 세속음악을 남겼다. 팔레스트리나는 음악에 있어 새로운 기법을 추구하는 것이 아니라 플랑드르 악파의 음악기법을 계승·발전시켰으며, 그의 대위법은 정선율을 테노르에 두고 엄격한 다성부 구조로 진행하는 것으로서 후세에까지 대위법의 기초가 되고 있다. 그는 초기 미사곡인 <미사 아드 푸감>을 통해 전통적인 음악양식과 더불어 르네상스 시대에 나타난 진보적인 성향의 음악양식을 보여준다. <미사 아드 푸감>은 팔레스트리나의 미사 양식 중 두 개의 주제적 선율이 카논으로 이어지는 이중 카논 미사로, 키리에·호산나·베네딕투스·아뉴스 데이의 총 네 곡으로 구성되어 있다. 이 작품은 순차진행 위주의 선율·불협화음의 취급과 다양한 종류의 3화음형 사용을 비롯하여 교회음악의 경건성을 유지하기 위한 가사와 선율의 밀접한 관계 등 르네상스 음악의 특징과 팔레스트리나 양식이 잘 나타난 미사곡이다.
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일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
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