View : 48 Download: 0

F. Schubert의 Wanderer Fantasie Op.15에 관한 연구

Title
F. Schubert의 Wanderer Fantasie Op.15에 관한 연구
Other Titles
A analysis of Franz Peter Schubert's Wanderer Fantasie, Op. 15
Authors
조성난
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
슈베르트는 고전시대에 성행했던 피아노 소나타의 형식을 환상곡이라는 장르와 접목시켜 그의 음악적 이상을 실현하고자 했다. 방랑자 환상곡「Wanderer Fantasie Op. 15」은 그의 가곡 「Der Wanderer D.493」의 선율을 기초로 하여 이루어지며, 이 주제들은 서로 유기적 관계로 연결되면서 네 개의 악장을 하나의 환상곡으로 연결하는 중요한 요소가 된다. 외형상 구분지어진 네 개의 악장들은 각 악장의 긴 경과구를 지나 끊이지 않는 순환형식(Cyclic form)으로 작곡되었고 조성과 빠르기, 리듬 등의 변화로 구분 지어진다. 제 1악장은 Allegro con fuoco ma non troppo로 고전 소나타와는 다소 차이가 있기는 하지만 소나타 형식의 3부분으로 이루어져 있다. ♩♬♩♬의 리듬 형을 끊임없이 사용하여 박진감과 추진력을 보여준다. 제 2악장은 Adagio로 가곡「Der Wanderer D.493」의 선율을 하나의 동기로 자유롭고 즉흥적인 변주곡 형태로 발전시켜 나간다. 제 3악장은 Presto로 ♩.♪♩의 리듬 형을 계속 사용 하여 왈츠를 삽입한 쾌활한 Scherzo 악장이다. 제 4악장은 Allegro로 처음 시작이 엄격한 Fugue형식을 나타내며 앞의 세 악장의 음악적 요소들에 화려함을 더한 기교와 즉흥적인 일면을 보이면서 방대한 코다(Coda)로 끝맺음 된다. 이와 같은 형식, 내용면에서 나타나는 뚜렷한 특징은 고전주의 형식에 자유로움과 개성을 혼합시킨 새로운 형태의 낭만주의 시대의 환상곡이다. 즉, 다 악장적인 '단악장 소나타'로 독특한 형식의 도전이라 하겠다. 리스트의 「피아노 소나타 나단조」에 지대한 영향을 끼쳤으며 후기 낭만시대의 순환기법에 직접적인 영향을 끼친 중요한 작품이다.;This thesis is about Schubert(1797 - 1828)'s 「Wanderer Fantasie Op. 15」, one of the researcher's recital program for a master's degree. Schubert intended to realize his musical ideal by connecting the sonata form which was prevalent in classic music with the form of fantasie. This piece contains melody of his own song 「 Der Wanderer D. 493」 as its theme, acting as important factors to connect four movement as one unified it. Four movements which were divided obviously were composed of rotational form which is continued via long transient phrase of each movement, and sectioned by variations of tonality, tempo and rhythm. In the first movement, Allegro con fuoco, ma non troppo consists of three parts like sonata, though it is different form sonata in the classic era. This movement consistently use the rhythm of ♩ ♬♩ ♬ creating an exciting and vigorous atmosphere. In the second movement, Adagio develops a free and impromptus set of variations that play the melody of 「 Der Wanderer D. 493」. In the third movement, Presto is the vivacious scherzo movement with a waltz that consistently uses the rhythm of ♩. ♪ ♩. In the fourth movement, Allegro is started with a strict fugue form, showing technique and impromptus aspects adding splendor to above three movements, and finished in coda. As above, the remarkable features notified the Fantasies of Romanticism Era which have new form mixing a freedom and a individuality based on classical form bearing. That is, he challenged the unique "the one movement sonata" form as if several movement on Wanderer fantasie. It can be said that these features affected on "Piano Sonata, b minor" of F. Liszt, and this is considered the master piece that has influence on cyclic form in past romanticism.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

BROWSE