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블렌디드 러닝 기반 ‘함께 역사하기’ 프로젝트 학습 연구

Title
블렌디드 러닝 기반 ‘함께 역사하기’ 프로젝트 학습 연구
Other Titles
A Study of ‘Doing History Together’ project-based learning approach to the Blended Learning
Authors
이승실
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 사회생활학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
이종경
Abstract
역사교육의 목표는 과거의 역사적 사실, 인물과 현상에 대한 이해를 넓히고 역사자료의 수집, 분석과 해석을 통해 역사적 사고능력을 기르는 것이라 정의할 수 있다. 학습자들은 역사가의 작업과정을 경험하는 ‘역사하기’를 통해 역사적 사고력을 배양할 수 있다. 이런 점에서 학습자 중심의 탐구 과정을 통해 ‘역사하기’ 활동을 진행하는 프로젝트 학습법은 ‘역사적 사고력 신장’이라는 목표를 달성하는데 있어 대단히 유효한 교수 학습법이다. 그럼에도 불구하고 학교 역사 교육현장에서 ‘역사하기’를 위한 프로젝트 학습 수행에는 어려움이 많았다. 프로젝트 학습 활동은 한정된 교육과정 수업 시간 안에서 수행하기에는 시간과 노력이 많이 드는 어려움이 있고,‘역사하기’의 탐구 활동을 어떤 식으로 진행해야 하는지에 대한 교사의 이해 부족도 있다. 이러한 시점에서 블렌디드 러닝의 도입으로 역사 교육 현장에서 역사적 사고력 신장을 위한 ‘역사하기’ 프로젝트 학습 활동이 가능해졌다. 그러나 현장 교육과 연계된 블렌디드 러닝 도입 프로젝트 학습 사례는 초등이나 대학을 대상으로 진행된 연구가 대부분이다. 상대적으로 중등 교육현장을 중심으로 하는 연구의 개발과 보급이 필요한 시점이다. 본 연구는 중등 역사 교육에서 교사와 학생이 ‘함께 역사하기’를 위한 블렌디드 러닝 기반 프로젝트 교수 학습안을 개발, 적용하여 중등 역사 교육 현장에서의 ‘함께 역사하기’ 수행 가능성에 대해 논의하고 검증함을 목적으로 한다. 연구는 다음과 같이 수행되었다. ‘함께 역사하기’ 프로젝트 학습법에 블렌디드 러닝을 도입한 교수 학습안을 개발하여 이를 역사교육 현장에 적용하였다. 프로젝트 활동은 에듀넷 카페에 교사와 학생이 ‘함께 역사하기’를 위한 블렌디드 러닝 기반 교수 학습 공동체를 개설하여 5주 동안 진행하였다. 프로젝트 활동의 결과물로 학습자들이 생산한 텍스트와 학습자가 작성한 성찰노트의 내용을 분석하여 블렌디드 러닝 기반 프로젝트 학습의 ‘함께 역사하기’ 효과를 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 기존 연구사례와 관련 문헌에 대한 분석을 통하여‘함께 역사하기’를 위한 블렌디드 러닝 기반 프로젝트 교수 학습의 핵심요소를 추출하였다. 학습자의 자기 주도적 학습, 교사의 안내, 그리고 교수 학습 공동체를 통한 역동적 상호작용이 그것이다. 블렌디드 러닝을 기반으로 하는 교수 학습 공동체는 학습자와 학습자, 학습자와 역사자료 그리고 학습자와 교사와의 상호작용을 통한 ‘함께 역사하기’를 가능하게 한다. 둘째,‘함께 역사하기’를 위해 추출한 핵심 요소를 바탕으로 교육과정 내에 수행 가능한 블렌디드 러닝 기반 프로젝트 교수 학습안을 설계, 이를 실제 수업에 적용하였다. 결과물 도출까지의 주된 프로젝트 학습 활동은 온라인 교수 학습 공동체를 통해 수행하고, 결과물의 활용은 오프라인 교실환경에서 수행하는 블렌디드 러닝의 도입으로 정규 교육과정 내에서 ‘함께 역사하기’가 가능한 것으로 나타났다. 셋째, 블렌디드 러닝 기반 프로젝트 교수 학습안을 적용한 후 학습자가 생산한 텍스트와 학습자의 성찰노트를 분석하여 블렌디드 러닝 기반 프로젝트 학습 활동을 통한 ‘함께 역사하기’의 가능성과 효과를 검증하였다. 분석의 결과 블렌디드 러닝은 프로젝트 학습 활동을 통해 역사가의 작업을 경험하는 학습자의 역사하기에 효과적인 학습 환경을 제공한 것으로 나타났다. 블렌디드 러닝은 학습자에게 다양한 역사적 사실과 해석의 관점을 제공하고, 학습자가 이를 분석하고 재구성하는 과정에서 역사하기를 가능하게 하였다. 나아가 학습자들이 생성한 텍스트를 역사 수업에서 활용함으로써 ‘함께 역사하기’를 완성할 수 있었다. 이상과 같은 결과를 통해 본 연구는 역사 교육 과정 내에서 수행 가능한 ‘함께 역사하기’교수 학습 방안의 실용적인 지침서를 제공할 수 있을 것으로 기대된다. 블렌디드 러닝의 도입으로 학교 교육 현장이 지니고 있던 시· 공간적 제약의 극복이 가능해졌다. 그럼에도 아직 학교 교육 현장을 대상으로 하는 사례 연구는 미흡한 상태이다. 본 연구는 블렌디드 러닝을 기반으로 한 역사과 프로젝트 학습의 구체적인 교수 학습 방안을 제시하였다는 점에서 의의가 있다. 그러나 학습자의 흥미와 수준을 고려한 프로젝트 학습의 주제 개발, 객관적인 평가의 준거 수립 등과 관련된 후속연구를 필요로 한다. 학습자들이 프로젝트 활동에서 참고할 수 있는 역사 자료집 등의 개발을 위해 현장 역사 교사와 교과 내용 전문가와의 교류와 협의도 활성화되어야 할 것이다.;The objective of history education can be defined as historical fact of the past, broadening understanding about figures and phenomena as well as gathering historical resources and training historical thinking ability through analysis. With the help of ‘Doing History’, which enables to experienresworking procedure of historians, learners can develop historical thinking ability. In this regto , such project learning method ‘Doing History’ by learner-centered research is highly effective teaching-learning method sucachieving goals of ‘historical thinking ability expansion’. Nevertheless, theresweresa lot of difficulti , suchistory schooling oolin when conductiNeverthele for ‘Doing History’. Due to designated class hour, succurriculum, project learning activity requires considerable timesand to sworks and sucaddition to that, some teachers did noe fully understand sucwhatcways to ctory on research activity of ‘Doing History’. In this way of thinking, the introduction of Blended Learning made ‘Doing History’-a project learning activity-to improve historical thinking possible in history education field. This research aims the goal of discussing and verifying the potentialities in ‘Doing History Together’ project in junior high history education by developing blended learning based project teaching and learning methods, applying them to actual school. Research was conducted as follows. First developed teaching learning method adopted blended learning to ‘Doing History Together’project and then applied this to history education field. Project activities were practiced by utilizing teaching and learning community through internet community Edunet for both teachers and students to participate in blended learning ‘Doing History Together’ and this lasted for five weeks. As for the result of the project activity, the efficiency of ‘Doing History Together’, brought by blended learning based project, was proved by reviewing texts and self-check notes written by learners. Research results are as follows. First, the core element of blended learning based project for ‘Doing History Together’ was drawn from analysis of prior case study and related references. Those are self-led studying of learners, guidance of teachers and dynamic interaction through teaching and learning community. Blended learning based teaching and learning community enabled ‘Doing History Together’ via mutual interaction between learner-learner, learner-historical resource and learner-teacher. Second, based on key elements drawn for ‘Doing History Together’, blended learning based project teaching and learning methods which can be put through within curriculum were planned and applied to actual school hours. Major project activity until conclusion was implemented through online teaching and learning community and the practical usage of the outcome made ‘Doing History Together’ feasible within regular curriculum along with the introduction of blended learning conducted in actual class. Third, by analyzing texts and self-check notes written by learners after practicing blended learning based project teaching and learning methods, the potentiality and effectiveness of ‘Doing History Together’were certified. As a consequence, blended learning appeared to provide effective learning surroundings for learners to experience historians’ works through project learning activities. Blended learning endows learners with diverse historical facts and viewpoint of analysis and learners were able to ‘do history’in the course of analyzing and recomposing. Furthermore, by making use of texts formed by learners, ‘Doing History Together’ was accomplished. As stated above, this research is expected to provide practical guidance to ‘Doing History Together’ teaching and learning project within possible history education curriculum. With the introduction of blended learning, case study from actual education environment about project teaching and learning activity is under active progress. The number of case study about research targeting junior high school was relatively lower than those intending elementary school or university since there were much demand and limited class hours. Due to blended learning, overcoming difficulties in school education environment regarding time and space restriction. Nonetheless case study dealing with the actual school education environment is still in short in its numbers. Especially blended learning provide learning circumstances to improve historical thinking ability. This research proves to be very significant in having pointing out specific teaching and learning methods of history project learning based on blended learning. Yet further related studies about deciding topics of project learning concerning learners' interest and level, setting objective evaluation level and more are needed. More active interaction and discussion between history teachers and text professionals have to be vitalized in order to improve history source books for learners to participate in project activity.
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일반대학원 > 사회과교육학과 > Theses_Ph.D
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