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dc.contributor.advisor유현정-
dc.contributor.author신윤경-
dc.creator신윤경-
dc.date.accessioned2016-08-25T10:08:29Z-
dc.date.available2016-08-25T10:08:29Z-
dc.date.issued2010-
dc.identifier.otherOAK-000000058587-
dc.identifier.urihttps://dspace.ewha.ac.kr/handle/2015.oak/185592-
dc.identifier.urihttp://dcollection.ewha.ac.kr/jsp/common/DcLoOrgPer.jsp?sItemId=000000058587-
dc.description.abstract최근 영상디자인 분야의 다양한 통합적 접근이 시도 되고 있으며 이는 사회적 구조를 따라 폭넓고 개성 있게 표현되고 있다. 오늘날 보다 쉬운 매체의 접근성과 사용 성을 기반으로 사람들의 눈은 무빙이미지(Moving image)에 친숙해짐에 따라 영상디자인의 개념 과 내용, 표현의 방법 등이 사회의 변화를 따라 현시대의 특성을 반영하며 변모되고 있다. 또한 시각 정보의 디지털화로 인해 원작과 복제가 완전히 소멸되었고 이는 예술작품에서 아우라(Aura)가 ‘완전히’ 소거되었고 물질성으로부터도 ‘최종적인’ 독립을 획득 하게 되어 영상은 대상으로서 감상되는 것이 아니라 퍼포먼스(Performance)로 연출된다. 이러한 현 시대의 구조를 따라 영상 작품은 빠르고 쉽게 제작되어 대중들에게 공유되지만 기술적 효과에 의존한 획일화된 효과 중심의 메시지 없는 영상들의 범람과 대중화 되었지만 쉽게 만들어지고 버려지고 잊혀지게 되는 등 점점 그 의미와 보존 성을 잃어가는 부정적인 요소 또한 수반하고 있다. 따라서 영상예술작품의 의미성과 보존 성을 높임과 동시에 지속적 분야로의 발전을 위한 문화적 맥락을 이해한 영상디자인 교육프로그램을 구성하여야 한다. 영상디자인의 원리의 이해와 표현의 단조로움을 피하여 다시점형 사고방식이 요구되는 영상디자인의 특성을 발달시키기 위한 멀티웨이(Multi-way)적 발상표현 교육 프로그램을 설계할 필요성이 있다. 현 시대의 교육목표 중 하나인 다양성 있는 통일의 원칙을 추구하려면 문화적 맥락을 이해하고 시대에 알맞은 교육법을 개발하여 접근해야 할 것이다. 폭 넓고 다양하게 소통되는 실시간성의 상호작용 구조를 가진 현 사회구조를 이해하고 협력의 중요성을 깨달아야 하며 그룹의 한 개인 창의성의 중요성보다 그룹의 창의성의 중요성을 이해해야 한다. 또한 수업을 통해 삶과 예술 교육을 하나의 유기적인 구조로 이해 할 수 있도록 하고 학생들은 교육을 통한 깨달음으로 통찰력을 기를 수 있도록 해야 한다. 따라서 현재 우리사회의 실시간성, 즉흥성, 그룹 형 집단 사회 와 소통 체계의 변화 등에 관한 중요한 요소들을 영상디자인 교육프로그램에 자연스럽게 적용하여 창의적인 영상디자인 프로그램을 연구 하고 새로운 방향성을 제시하는 것에 본 연구의 의의를 둔다.;Recently, the diverse integrative approach of the field of media interaction design is being attempted; it is being expressed broadly and with the individuality following the social structure. Today, the notion and content, express method of media interaction design is changing as reflecting the contemporary nature according to social change as people's eyes get accustomed to the moving image based on the easier accessibility and using feature. Also, the original and reproduction were completely extinguished, and Aura in the art work was 'completely' eliminated, and as obtaining the 'final' independence from the materiality, the image is played as the performance rather than appreciated as the object. The image work is made quickly and easily and shared by public according to this modern era, but it entails the negative factor that loses the meaning and conservation of it as being easily made, thrown away, forgotten, although the images without the standardized effect-oriented message depended on technological effect were made public. Therefore, media interaction design education program should be constituted understanding cultural vein for the development to the continual field while the meaning and conservation of image artwork should be improved. The multi-way idea expression education program is needed to be designed to develop the media interaction design feature which is required the way of thinking of multi-view point while escaping the monotony of understanding and expressing the principle of image design. If we want to pursue the unified principle with diversity, one of the contemporary education goals, we should understand the cultural vein and approach and develop the education method appropriate to the modern age. We should understand the current social structure which has the real time interaction structure communicated broadly and diversely and realize the importance of cooperation and understand the importance of group creativity rather than individual creativity. Also, we should make the life and art education understood as an organized structure through the lesson and make students raise their insight by the realization through the education. Therefore, this study intends that we naturally apply the important factors regarding the organization society in the form of real time, impromptu nature, and group of our current society to the image design education program and research the creative media interaction design program and suggest the new direction.-
dc.description.tableofcontentsⅠ. 서론 = 1 1. 연구의 필요성 및 목적 = 1 2. 연구의 문제 및 방법 = 2 Ⅱ. 이론적 배경 = 6 1. 즉흥적 사고 = 6 1.1. 즉흥성의 개념 = 6 1.2. 즉흥적 사고와 창의성 = 10 2. 창의성 = 12 2.1. 창의성의 개념 = 12 2.2. 창의성의 요소 = 14 3. 협동학습 = 16 3.1. 협동학습의 개념 = 16 3.2. 협동학습의 요소 = 17 3.3. 협동학습의 수업 모형 = 19 3.4. 협동학습과 창의성 = 21 Ⅲ. 연구절차 = 23 1. 영상디자인 교육프로그램 개발 = 23 1.1. 프로그램 연구절차 = 23 2. 선행 프로그램 실행 = 24 2.1. 선행 프로그램 A = 26 2.2. 선행 프로그램 B = 33 2.3. 선행 프로그램의 총체적 분석 = 37 3. 영상디자인 교육프로그램 개발 = 40 3.1. 프로그램 모형 및 요소 = 40 3.2. 프로그램 개요 및 전개 = 40 3.3. 프로그램의 환경 구조 = 41 3.4. 프로그램의 실행 = 43 3.5. 프로그램의 결과 및 분석 = 49 3.5.1. 현장 결과 = 50 3.5.2. 전문가 결과 = 61 3.6. 총체적 분석 = 65 Ⅳ. 결론 및 제언 = 67 참고문헌 = 69 부록 = 71 Abstract = 75-
dc.formatapplication/pdf-
dc.format.extent18152879 bytes-
dc.languagekor-
dc.publisher이화여자대학교 대학원-
dc.title즉흥적 사고와 협동학습을 통한 창의적인 영상디자인 교육프로그램 연구-
dc.typeMaster's Thesis-
dc.title.translatedThe Creative Media Interaction Design Education Program Study through the Impromptu thought and Cooperative Learning-
dc.creator.othernameShin, Yun Kyoung-
dc.format.pageⅴ, 76 p.-
dc.identifier.thesisdegreeMaster-
dc.identifier.major대학원 디자인학부영상디자인전공-
dc.date.awarded2010. 2-
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