View : 1922 Download: 0

칸딘스키 조형이론과 작품분석을 통한 색채특성에 관한 연구

Title
칸딘스키 조형이론과 작품분석을 통한 색채특성에 관한 연구
Other Titles
A study on the color characteristics through Kandinsky's theory of the formative arts and art work analysis
Authors
배미영
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 디자인학부색채디자인전공
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
최경실
Abstract
색채는 인간의 감성과 지성을 제어하는 중요한 표현 언어로서, 오랜 시간 동안 기호적, 상징적 기능과 함께 미적인 기능을 수행해 왔다. 근대 이후의 급격한 사회, 문화적 변화로 인해 목적을 상실한 회화는 기초조형요소로서 색채에 대한 탐구를 통해 새로운 회화를 시도하였고, 그 표현력과 잠재성에 대한 가치를 인지한 칸딘스키가 추상회화에 적극적인 표현요소로서 색채를 사용함으로써, 현대미술 등장에 지대한 영향을 주게 되었다. 본 연구는 독자적이고 논리적인 조형예술이론을 확립한 칸딘스키의 조형이론을 보다 이해하기 쉽게 정리하고 색채중심으로 재분석하여, 현대미술의 모태로 볼 수 있는 추상회화와 칸딘스키의 작품을 정확하게 감상할 수 있는 계기를 제공하고자 하였으며, 지속적으로 진행되어야 할 회화색채 연구의 기초자료를 제공하는데 그 의의를 두고 진행하였다. 본 연구는 다음과 같은 과정으로 진행되었다. 제 Ⅰ장에서는 연구의 배경과 목적, 범위와 방법을 서술하였다. 제 Ⅱ장에서는 칸딘스키의 추상회화의 형성과 작품특성에 대하여 알아보고, 색채이론형성에서 중요한 요소들과 그의 이론이 현대미술에 미친 영향에 대하여 알아보았다. 제 Ⅲ장에서는 칸딘스키의 이론서인『예술에서의 정신적인 것에 대하여』와 『점·선·면』에 나타난 조형이론을 정리하고, 그 관계성에 대하여 알아보았다. 제 Ⅳ장에서는 칸딘스키 조형이론에 나타난 색채언어를 형태와 감정효과로 재분류하여 실제 회화에서 어떻게 적용되었는지 작품분석을 통해 관계성을 검토해 보았다. 제 Ⅴ장에서는 연구의 전 과정을 통해 도출한 내용을 종합, 평가하여 연구의 의의를 밝혔다. 본 연구자는 칸딘스키 조형이론과 작품분석을 통한 색채특성에 관한 연구를 통하여 다음과 같은 결론을 내릴 수 있었다. 칸딘스키는 괴테의 색채학과 러시아의 이콘에서 조형적 기반을, 이콘의 상징성과 신지학(Theosophy)를 통하여 색채이론의 정신적 기반을 다졌다. 그는 기본 색을 구성함에 있어서 색의 물리적인 속성을 반영하여 조화롭게 구성하고, 그것은 내적 울림에 의해 고유의 특성을 지니고 있어 색이 갖는 일반적인 연상 작용과 유사하게 해석할 수 있다. 칸딘스키의 색채이론에서는 색 자체의 독립적인 가치뿐만 아니라, 색과 색, 색과 형이 서로 긴밀하게 연결되고, 그 상호관계를 통하여 또 다른 가치를 새롭게 생성한다. 작품에서는 이론에서 규정된 색과 형의 관계가 정형화되지 않고 다양한 변화와 구성을 통하여 섬세한 감정을 자유롭게 표현하고 있다. 따라서 칸딘스키 조형이론의 정확한 이해와 작품의 해석은 색채의 가치뿐만 아니라 다른 요소들과의 유연적인 관계를 고려한 태도로 이루어져야 한다. 본 연구는 칸딘스키 색채이론의 새로운 해석을 통하여, 회화에서의 색채 가치와 그 잠재적 가능성을 인지하고, 추상회화의 정확한 감상의 방법으로써 색채에 대한 이해를 제시하였으며, 다양한 회화색채 연구의 기초자료로 활용되고자 하였다. 회화 색채의 연구는 작가의 표현의도와 이념에 따라 다양한 관점을 갖고 연구되어야 하며, 독립적인 가치뿐만 아니라 회화를 구성하는 다른 요소들과의 관계를 고려한 종합적인 관점을 갖고 꾸준히 진행되어야 할 것이다.;The color is a significant expressive language to control human emotions and intelligence, and has played an aesthetic role along with semiotic and symbolic functions for a long time. With rapid social and cultural change since modern times paintings which lost its purpose has tried new paintings through the exploration into colors as basic formative elements, and as Kandinsky who recognize the values of d the power of expression and potentials used colors as active expressive elements in the abstract painting, they came to exert an enormous effect on the advent of modern art. The current aimed to provide an opportunity to exactly appreciate Kandinsky's works and the abstract painting which can be seen as the origin of modern art by organizing the formative theory of Kandinsky who established independent and logical theory of formative arts so that one can understand with easy and by reanalyzing it focused on colors, and we conducted research for the purpose of offering basic materials of the study on painting colors, which should be made continuously. The present study was made by the following processes. Chapter I described the background, objective, scope and methods of the study. Chapter Ⅱ examines the formation of Kandinsky's abstract painting and the characteristics of his works, and investigated the important elements in establishing the color theory and the effect of his theory on modern art. Chapter Ⅲ organized the formative theory in Kandinsky's theory book『About what is mental in art』and 『point·line·side』, and examined the relationship between them. Chapter Ⅳ reclassified the color language in Kandinsky's formative theory into the form and the emotional effect and examined how they were applied to actual paintings through the analysis of works. Chapter Ⅴ elucidated the meaning and the significance of the current research synthesizing and evaluating the contents deduced by all the processes of the study. The present researcher could draw the following conclusions through a study on the characteristics of colors by help of the analysis of works and the formative theory of Kandinsky. Kandinsky laid the formative foundation based on Goethe's chromatology and Russian icon, and laid the mental ground of his color theory through the symbolism of icon and theosophy. He harmoniously composed all of them reflecting physical attributes of them in constituting basic colors, and they have their unique nature by internal echoes, which can be analyzed as similar one to the general association colors have. In Kandinsky's color theory, a color and a color, and a color and a form are closely connected with each other as well as the independent value of the color in itself and through the interaction, another values is created newly. In his works, the relation between colors and forms defined in his theory are not standardized, but through diverse changes and compositions subtle emotions are expressed freely. Accordingly, one should have the attitude to take into account flexible relations with other elements as well as the value of colors in order to exactly understand Kandinsky's formative theory and analyze his works. The current study recognized the color values and the potential possibilities in the painting through new interpretation of Kandinsky's color theory, and proposed the understanding of colors as a method of exactly appreciating the abstract painting, and aimed to be used for basic materials of the study on various painting colors. The research of painting colors should be conducted with diverse viewpoints according to the artist's expressive intention and idea, and should be made constantly with the overall perspective to take into consideration the relationship with other elements which constitute the painting as well as the independent values.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 디자인학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE