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역사과 평가 문항의 위계성 연구

Title
역사과 평가 문항의 위계성 연구
Other Titles
A Study on Hierarchy of Test Items in Assessment of History Education
Authors
오정현
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 사회생활학과
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Doctor
Advisors
전인영
Abstract
역사 교육에서 학습 내용이나 과정을 변화시키고자 할 때 평가의 방법을 변화시키는 것이 가장 적절한 방법이라는 말이 있다. 이것은 교육에서 평가의 역할이 중요하다는 의미이다. 평가는 목적에 따라 크게 두 가지로 구분된다. 준거 참조 평가는 학습자의 성취 수준을 올바로 측정하는 것이 목적이며, 규준 참조 평가는 학습자를 제대로 변별하여 서열화하는 것이 목적이다. 이러한 평가에서 신뢰도 있는 결과를 얻기 위해서는 다양한 수준의 평가 문항이 필요하다. 즉 평가 문항이 일정한 범주 내에서 쉬운 문항부터 어려운 문항까지 위계화되어야 하는데, 이를 평가 문항의 위계성이라 한다. 평가 문항을 제작할 때 문항의 쉽고 어려운 정도를 판단하기 위해 일반적으로 사용해 온 것은 난이도이다. 그런데 난이도는 평가 결과 산출되는 정답률을 나타내는 수치로 문항을 제작할 때에는 정확하게 예측하기 어려운 요건이다. 그러므로 문항을 제작할 때 평가 문항의 수준을 예측할 수 있는 준거가 필요하다. 그 준거는 목표 준거와 내용 준거, 형식ㆍ소재 준거이다. 이러한 세 가지 준거를 위계화하면 다양한 수준의 문항을 제작할 수 있다. 본 연구의 목적은 이와 같은 세 가지 준거에 입각하여 역사과 평가 문항을 초급ㆍ중급ㆍ고급의 세 가지 수준으로 구분하고 등급에 적절한 평가 문항을 개발하는 것, 즉 평가 문항의 위계성을 확립하려는 것이다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 기존의 국내외 역사과 평가의 목표 준거를 분석하여 바람직한 목표 준거를 새롭게 설정하였다. 연대기의 파악, 역사 상황 및 쟁점의 인식, 역사 자료의 분석 및 해석, 역사적 탐구, 역사적 상상 및 판단이 그것이다. 그리고 위계성에 의거하여 목표 준거의 하위에 등급별로 세부 항목을 규정하였다. 이것은 역사과 평가에서 일관성 있게 활용될 수 있으며, 수험생의 성취 수준을 적절히 평가하기 위한 시작 단계의 작업이라는 데 의미가 있다. 둘째, 내용 준거를 위계화하기 위해 먼저 내용 준거의 개념을 정의하였다. 평가 문항의 내용 준거는 단순한 역사적 사실, 이를 바탕으로 하는 개념 및 일반화, 이론 및 평가까지도 포함할 수 있다. 이러한 평가 문항의 내용을 선정하는 원리로는 지식의 중요성, 수준의 적절성, 목표 달성의 적합성, 그리고 사고력 신장성과 제작의 용이성 및 출제 빈도성을 들 수 있다. 내용 준거를 위계화하기 위해 논리주의적 방법을 제시하였으나 자연 과학이 아닌 역사학 사건의 전개 과정을 논리적으로 설명하는 것은 한계가 있었다. 또한 목표 준거와 내용 준거를 동일한 위상으로 다루기 어려운 점이 있었다. 그래서 목표 준거의 하위 개념으로 내용 준거를 설정하였다. 내용 준거의 위계성은 한국 근ㆍ현대사의 두 가지 주제인 ‘근대적 개혁’과 ‘민주화 운동’을 통하여 제시하였다. 셋째, 평가 문항의 형식ㆍ소재 준거는 국가수준 학업성취도 평가와 한국사능력검정시험의 문항을 분석한 결과를 토대로 위계화하였다. 형식 준거는 등급별로 규정하기 어렵지만 문항의 구조와 문항의 수준 사이에는 상관 관계가 높다는 것을 발견할 수 있었다. 소재 준거는 역사 지도와 연표, 유물(문화재)과 인물의 네 가지 영역에서 각각 등급화하였다. 이상의 결과를 얻은 본 연구는 앞으로 역사과 평가 문항의 기준안을 마련하는 데 초석이 될 것으로 기대된다. 역사교육 연구에서 목표나 수업과 관련해서는 지금까지 다양한 연구가 이루어졌다. 특히 교육 현장과 연계하여 수업 방법이나 교과서 분석 등의 연구가 활발했던 것에 비해 평가에 관한 연구는 거의 이루어지지 않았다. 평가에 관한 연구가 적었던 것은 그 중요성을 간과한 것이 근본적인 원인이었지만 교육 내용이나 목표, 교수ㆍ학습에 대한 연구가 전제되어야 했기 때문이다. 본 연구도 완성된 평가 연구로는 부족한 점이 많지만 역사과 평가 문항을 체계화하려는 시도를 했다는 것에 의의를 두고자 한다. 본 연구는 역사과 평가에 대한 연구 기반이 미약한 만큼 한계점이 없지 않다. 그 한계점을 해결하기 위해서는 후속 연구가 계속되어야 한다. 특정 주제를 선택하여 사례를 제시하는 것에 그쳤던 내용 준거의 설정에는 부족한 점이 있다. 또한 예시 평가 문항의 수준을 검증받기 위한 실험이 후속 과제로 남아 있다. 전문가 집단을 통한 검증과 함께 학습자를 대상으로 실시한 평가 결과에 대한 연구가 필요하다. 이와 함께 문항 제작자가 예측하는 정답률과 실제 정답률의 간극을 좁히는 연구가 계속되어야 한다.;It is said that when we try to change learning contents and process in education, changing the assessment methods of it should be the first approach, which means the assessment itself is definitely important in education. The assessment is divided into two categories by its objectives: criterion-referenced assessment and norm-referenced assessment. The one aims at evaluating the individual learner's level of achievement, while the other ranking the learners in order of their achievements. To make a reliable assessment, various test items from the easy ones to the difficult should be developed and keep the hierarchy among themselves. It is called the 'Hierarchy of Test Items.' In developing test items, Item Difficulty of Test Items are usually used in order to decide the level of each item's difficulty. But Item Difficulty is attained only after a test and can not be predicted before the test. Hence, the criteria to predict the level of items are needed in the stage of developing test items. They are objectives criterion, contents criterion, and format & topic criterion. With those three criteria having hierarchy among themselves, various levels of test items can be developed. In this study, the test items in assessment of history education are classified into three levels: Beginner, Intermediate, Advanced. And it is the goal of this study to establish the hierarchy of those test items. The results are as follows. 1. After analyzing several objectives criteria of the history education assessment at home and aborad, more desirable objectives criteria of it were established. They are understanding of chronological events, awareness of historical environment & issues, analysis & interpretation of historical materials, historical exploration, and historical imagination & judgement. Moreover, specific items by levels were defined under the category of objectives criteria. These criteria can be used consistently in any assessment of history education and are also meaningful in that they open the area of evaluating students' levels of achievement. 2. In order to establish the hierarchy of contents criteria, the definition of them was given. They include historical events, definition and generalization based on the events, and theory with evaluation of them. The selection criteria for contents criteria were the importance of knowledge, appropriateness of levels, suitability of achievement, development of learners' ability to think, and easiness and frequency of developing test items. However, since there were limitations in locating the contents criteria in the level of objectives criterion, they couldn't help but to be classified under the category of objectives criteria. The contents criteria were presented by two themes in modern history, that is, a movement for democracy and a revolution for modernization. 3. The format & topic criteria were built based on the result of analyzing the National Achievement Test and Korean History Competence Test. The format criteria were hard to define by their levels, but the structure of items and their levels were highly correlated. The each topic criterion was graded in the area of history maps, chronological table, pictures of people, and relics. So far, the studies on assessment of history education have not been done much, while active and various research on education objectives and classes has frequently been conducted. The reasons for the less active research on the assessment area are firstly the importance of the evaluation has been overlooked and secondly the study on objectives and teaching-learning processes were respectively done, without handling the assessment field comprehensively. But seen from the result of this study, this research is expected to become the foundation of developing standards in test items of history assessment. Despite giving the new perspective on the assessment area, this study still has limitations as a complete study due to the lack of prior research. To overcome the limitations, such as presenting only a few examples of historical events, and unverified example test items, follow-up research should be carried out. As a follow-up research, verifying the example test items by the experts and studying the assessment result testing students with the items are needed. Furthermore, the research on narrowing the gap between questions answered correctly by the student and the ones predicted by the test developer should be conducted.
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