View : 826 Download: 0

R. Schumann의 Carnaval, Op. 9에 관한 연구

Title
R. Schumann의 Carnaval, Op. 9에 관한 연구
Other Titles
A Study on Carnaval, Op. 9 By Robert Schumann
Authors
이광미
Issue Date
2010
Department/Major
대학원 음악학부
Publisher
이화여자대학교 대학원
Degree
Master
Advisors
계명선
Abstract
This thesis is a study for Robert Schumann(1810-1856)'s 「Carnaval, Op. 9」which is one of my graduate recital programs. This study focuses on the interpretation of Carnaval and Schumann's piano music through understanding of Shumann and the characteristics of his music. The romanticism that was flourished 19th century persued expressing of emotion and imagination. Many romantic musicians attempted to connect music with literature by taking the literary sources into the music. This led to develop 'character piece' which has literary program and consistent theme development. Schumann is one of the greatest 19th century composers and established a unique style with imagination which is closely connected with literature and his particular emotion. Carnaval comprises 20 short pieces with each title and is chosen as a good example to study Schumann's piano music style and features. Schumann composed many piano works based on contents and materials of romantic literature. He made up imaginary persons and symbolized his nature in some aspects like ‘Florestan’and ‘Eusebius’. He took musical theme from letters of the name of people and a place. Schumann made‘Sphinxes’of three types which were composed of four notes from ‘Asch’. ‘Sphinxes’is used to musical idea for whole work. The melody of this work is romantic and short, and he often quoted his previous works or melody of other composer's works. His music is using a variety of rhythm like cross rhythm, hemiola, poly rhythm, dotted rhythm, irregular accent, and syncopation. His harmony is various because of using a diminished seventh chord, a dissonance and sudden modulation. The chapter three will analyze Carnaval which well express festival atmosphere by describing the scene or figures related to each title. In synthetic analysis of Carnaval, the unique style of Schumann can be found. Carnaval is the most represented characteristic piece based on the composer's subjective emotion.;본 논문은 필자의 석사과정 이수를 위한 졸업 연주회의 연주 곡목 중 슈만(Robert Schumann, 1810-1856)의 「사육제 (Carnaval), Op. 9」에 관한 연구이다. 본 연구의 목적은 슈만과 그의 음악적 특징에 대한 이해를 통하여「사육제 (Carnaval), Op. 9」및 슈만의 피아노 음악의 전반적인 연주 해석에 있어서의 깊이를 더하기 위함이다. 19세기 낭만주의 음악은 고전주의 시대의 관습화된 정형을 탈피하여 인간 내면의 감정 분출과 작곡가의 개성 및 상상력의 표현을 추구하였다. 이러한 새로운 음악적 어법은 당대의 문학과 그 흐름을 함께하며 서로 다른 예술 분야의 융합이라는 결과를 가져오게 되었다. 작곡가들은 문학적 영감을 음악적 아이디어로 변환시켜 표제가 있는 묘사적이고 감상적인 곡들을 작곡함으로써 성격 소품(Character Piece)이라는 새로운 장르를 탄생시켰다. 낭만파 음악의 선구자이자 대표적 작곡가인 슈만은 문학과 연계된 상상력과 낭만적 감성을 바탕으로 독특한 건반 음악 양식을 이루었다. 본 논문에서 분석한 슈만의 성격 소품 대표작인「사육제 (Carnaval), Op. 9」는 슈만의 음악적 양식과 특징들이 가장 잘 드러나는 곡으로써 표제가 있는 20개의 짧은 소품으로 구성되어 있다. 슈만은「사육제 (Carnaval), Op. 9」에서 ‘Asch’라는 지명의 문자를 음형화하여 3가지의 스핑크스(Sphinxes)를 구성함으로써 곡의 전체적인 음악적 아이디어로 사용하고 있다. 선율은 짧은 길이의 서정적이며 단순한 성격의 선율이 많으며 자신의 작품 및 다른 작곡가의 작품과 민요에서의 선율 인용을 특징으로 한다. 또한 교차 리듬, 헤미올라, 폴리 리듬, 당김음 등 슈만 특유의 복잡하지만 정교한 리듬의 사용을 살펴볼 수 있으며 감화음과 불협화음의 잦은 사용, 자유로운 전조, 형식에 얽매이지 않는 자유로움 등 슈만 피아노 음악의 전반적인 특징을 알 수 있다. 「사육제 (Carnaval), Op. 9」는 무도회의 풍경이라는 하나의 주제 안에서 20개의 소품이 각각의 표제에 어울리는 개성을 드러냄으로써 통일성과 다양성이 동시에 느껴지는 슈만의 대표적 작품임을 알 수 있었다.
Fulltext
Show the fulltext
Appears in Collections:
일반대학원 > 음악학부 > Theses_Master
Files in This Item:
There are no files associated with this item.
Export
RIS (EndNote)
XLS (Excel)
XML


qrcode

BROWSE